Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com prevenir el cop de calor quan puja molt la temperatura

Les onades de calor afecten la nostra salut. Pren nota d'aquests consells per a evitar les conseqüències de les altes temperatures i saber com actuar davant un cop de calor

precauciones ola de calor prevenir golpe de calor Imatge: iStock

A l’estiu, sobretot quan les temperatures són molt elevades, la calor pot convertir-se en un risc per a la salut. Quan coincideixen temperatures extremes i excés de calor, es produeix en l’organisme una pèrdua de líquids i de sals minerals i, si l’exposició es prolonga, augmenta el risc de sofrir un cop de calor. Aquest article ofereix diverses pautes per a saber què fer davant una onada de calor i explica quins són els símptomes d’un cop de calor, qui són més vulnerables a patir-lo i com actuar enfront d’aquest problema de salut.

Què és una onada de calor i quines repercussions té

Les onades de calor són episodis de temperatures anormalment altes que es mantenen durant diversos dies i que afecten una part important de la nostra geografia. Com explica l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) en un document que registra les onades de calor a Espanya des de 1975*, els tres factors que determinen la intensitat d’aquests episodis són les temperatures aconseguides, la seva durada i el territori afectat.

L’onada de calor més important de les registrades en Península i Balears correspon a l’estiu de 2015 i és la més llarga registrada fins avui al nostre país, almenys des de 1975, any en què arrenca la sèrie analitzada. La seva durada va ser de 26 dies, concretament del 27 de juny al 22 de juliol de 2015.

Les onades de calor tenen repercussions en la salut de les persones:

  • Entre els seus efectes més habituals destaquen la deshidratació, les lipotímies i marejos, les dermatitis, els edemes, les cremades, la insolació, les enrampades i la síncope per calor.
  • En alguns casos, les conseqüències poden ser encara més greus, com l’esgotament per calor o el cop de calor, que pot arribar a ser mortal o deixar importants seqüeles.

Recomanacions davant la pròxima onada de calor

Quan les temperatures són molt altes, hem d’extremar les mesures de prevenció per a evitar problemes com la deshidratació o el cop de calor. Les recomanacions són per a totes les persones, però especialment per als grups més vulnerables o “de risc”: els menors de quatre anys, les persones majors (més si viuen soles o són dependents), les persones amb malalties cròniques (com a cardiopaties, malalties respiratòries o diabetis) i els qui realitzen esforços físics en l’exterior, ja sigui per treball o per esport.

recomendaciones para ola de calor
Imatge: Gerd Altmann

Davant una onada de calor és fonamental tenir en compte les següents pautes:

Al carrer

  • Si pots, evita sortir en les hores més caloroses del dia (de 12.00 a 17.00 hores).
  • Si has de sortir en aquests trams, usa protector solar. Recorda aplicar-ho, almenys, mitja hora abans de sortir.
  • Cerca l’ombra.
  • Protegeix-te de l’exposició directa al sol: cal portar sempre una gorra o barret i utilitzar roba lleugera, de cotó i no ajustada.
  • Mulla’t lleugerament la cara i la roba.
  • Evita, en la mesura del possible, l’activitat física intensa durant les hores de més calor. Aprofita les primeres hores del matí o al capvespre per a practicar el teu esport favorit.
  • Evita els trajectes amb cotxe durant les hores de més sol. Si aparques, ningú ha de quedar-se dins en el cotxe tancat; menys encara, ancians, nens o malalts crònics.

A casa

  • Baixa les persianes quan el sol incideixi de manera directa sobre les finestres.
  • Obre les finestres durant la nit perquè l’habitatge es ventili i baixi la temperatura de la llar.
  • Refresca l’ambient amb ventiladors i, si cal, amb aire condicionat, sempre que es faci un ús racional d’aquest. Recorda que cada grau que es baixi la temperatura suposa un increment de consum d’energia del 7%.
  • Evita els menjars copiosos i molt calents; també les tècniques de cocció que augmentin la temperatura de la llar (com el forn).

Sempre

  • Augmenta la ingestió de líquids. La beguda de preferència és l’aigua. També es poden obtenir líquids a través dels aliments com les fruites. Consulta quines són les cinc fruites quotidianes amb més aigua.
  • Evita el consum de begudes ensucrades i begudes alcohòliques.
  • Assegura’t que nens i ancians beguin abundants líquids.
  • Prepara menjars i sopars lleugers, a base d’amanides, verdures i fruites fresques.
  • Presta especial atenció a la medicació crònica: els tranquil·litzants, els diürètics i altres fàrmacs poden induir canvis fisiològics que recomanin un canvi de pauta. Cal mantenir els fàrmacs en un lloc fresc per a evitar alterar la seva composició i efecte.
  • Para esment també a símptomes com el cansament i signes de deshidratació. Si no fem res sobre aquest tema, es pot arribar a l’anomenat “cop de calor”, amb cefalea intensa, nàusees, somnolència, convulsions i, fins i tot, pèrdua de coneixement i mort.

Símptomes del cop de calor

El cop de calor es produeix quan augmenta la temperatura del cos, ja sigui per una exposició prolongada al sol (insolació), per fer exercici en ambients calorosos o amb poca ventilació o per estar en una onada de calor. Quan això ocorre, el cos és incapaç de regular la seva pròpia temperatura: els mecanismes de refrigeració (com la suor i la respiració) no funcionen de manera correcta i es produeix un desajustament tèrmic. Aquest desajustament es tradueix en un increment brusc i sostingut de la temperatura corporal.

Els principals símptomes del cop de calor són els següents:

  • Suor intensa (que cessa després)
  • Set intensa i sequedat en la boca
  • Marejos, confusió i desorientació
  • Pell seca
  • Esgotament i cansament
  • Vertigen
  • Enrampades musculars
  • Mal de panxa i falta d’apetit
  • Mal de cap
  • Agitació

En la majoria dels casos, aquests senyals solen ser lleus i és habitual que sorgeixin enrampades. Quan els trastorns són més greus pot produir-se una fallada en els mecanismes cardiocirculatoris d’adaptació a la calor. En aquest cas apareixen símptomes com a feblesa, cansament, mal de cap, mareig, nàusees i vòmits.

Un cop de calor arriba precedit per un augment de la temperatura corporal (sense arribar a considerar-se febre) i per una deterioració progressiva de la consciència. A més, la persona deixa de suar i té la pell seca, la qual cosa significa que el seu sistema de refrigeració comença a no funcionar de manera adequada.

Què fer? Quan això ocorre, s’ha d’emportar a la persona a un lloc amb ombra, lluny dels raigs de sol; si és possible, banyar-li amb aigua tèbia, entre els 15 °C i els 20 °C; donar-li beure si està conscient; i, finalment, cridar als serveis d’emergència.

Cal destacar que quan el cop de calor és greu pot produir-se una fallada multiorgánico. En aquest cas és vital portar al pacient a un centre hospitalari perquè el risc de mortalitat és elevada, com també ho són les seqüeles neurològiques. Durant el trasllat, poden aplicar-se comprimides d’aigua freda i donar beure petits xarrups d’aigua.

_____

(*) ‘Onades de calor a Espanya des de 1975‘, document complet de l’AEMET.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions