Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com prevenir la deshidratació

Ancians i nens són més propensos a la deshidratació a l'estiu, ja que el 80% dels ancians beu menys del necessari i els nens amb prou feines tenen sensació de set

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 13deJuliolde2012
Img bebiendo agua Imatge: moyerphotos

La infància i la vellesa tenen bastants semblances. Una d’elles té a veure amb la hidratació, ja que en ambdues etapes de la vida es ressent el sentit que convida a la ingesta de líquids, aquest senyal que arriba al cervell quan hi ha una lleugera pèrdua d’aigua i sals minerals en l’organisme per alertar al cos de la necessitat de beure. En els nens encara no està tan desenvolupat i en els ancians s’afebleix a poc a poc, per la qual cosa no beuen i augmenta el seu risc de deshidratació. El següent reportatge aprofundeix en la necessitat d’estar hidratats i dona una sèrie de consells perquè nens i ancians l’estiguin sempre.

Img bebiendo agua2 art
Imatge: moyerphotos

Segons estudis de l’Observatori d’Hidratació i Salut (OHS), més del 80% dels ancians beu menys del necessari. A aquesta falta d’ingesta de líquids s’uneixen altres conseqüències de l’edat com tenir un sistema immunològic i de la regulació de la temperatura més afeblits, pèrdua de mobilitat i de l’aigua corporal, la qual cosa fa que l’impacte de la deshidratació sigui major en ells. De fet, una hidratació correcta evitaria una de cada deu hospitalitzacions de persones majors.

La causa que els nens siguin poc inclinats a beure és que amb prou feines tenen set. El seu sistema immunològic està menys format i, per tant, estan més exposats a sofrir malalties i toleren pitjor els canvis de temperatures. En ells, un dels motius més freqüents de deshidratació són les diarrees i gastroenteritis, més habituals a l’estiu i que, sovint, s’associen a una pèrdua de líquids.

El cos humà és d’aigua?

L’aigua és un nutrient indispensable per a l’organisme humà, sobretot quan naixem. Un bebè té un 74% d’aigua en el seu cos al moment de néixer; un adult registra al voltant d’un 65% d’aigua, encara que pot arribar al 80% en els ronyons, pulmons i teixit muscular; i un ancià té menys quantitat.

El cos necessita reposar les pèrdues diàries de líquids que es produeixen a través de l’orina, la femta, la transpiració cutània i la respiració, encara que la sudoració, les diarrees o la febre poden augmentar-les. La pèrdua neta diària de líquids oscil·la entre un i tres litres.

Per reposar aquesta quantitat cal ingerir 2,5 litres d’aquests al dia. I en el cas de les dones embarassades fins a tres litres diaris, una dosi que s’estén durant la lactància. Per a elles, beure resulta més fàcil, perquè la lactància provoca més sigueu a causa que el 90% de la llet materna és aigua, necessària per cobrir les necessitats hídriques del nounat.

Víctimes de la deshidratació

Variar els líquids que s’ingereixen al dia afavoreix que es begui més i s’aconsegueixi una hidratació adequada

Els símptomes de la deshidratació en bebès i nens petits abasten el plor sense llàgrimes, la pell, boca i llengua seques i esquerdades, els ulls enfonsats, la pell grisenca i menys quantitat d’orina. Així, els bebès menors de tres mesos que orinen amb normalitat mullen el bolquer cada sis hores com a mínim i els nens que caminen han de xopar almenys tres bolquers diaris.

En els adults i ancians, els signes són malestar general, mal de cap, cansament, dificultat de concentració, confusió mental, orina concentrada i/o sequedat de la pell.

Però aquests senyals són difícils de detectar tant en bebès com en ancians depenents o amb facultats físiques o psíquiques minvades. La regla d’or perquè estiguin hidratats és que els seus cuidadors vigilin que beguin, sobretot a l’estiu, i més si tenen diarrees i gastroenteritis.

Hidratar-los, de mil formes

Diversos estudis científics han provat que variar els líquids que s’ingereixen al dia afavoreix que es begui més i s’aconsegueixi una hidratació adequada. Per aquest motiu aquest any la nova campanya de l’OHS porti per lema “Hi ha mil formes divertides d’hidratar-se!”. Com? Segons una taula adaptada de la Food and Nutrition Board (FNB) de l’Acadèmia Nacional de Ciències d’Estats Units, els nens precisen el següent:

  • Els bebès dels zero a sis mesos: 0,7 litres de llet materna.
  • Els petits de set mesos a dotze mesos: 0,8 litres de líquids entre llet materna, fórmula, aigua, begudes complementàries com a sucs i aliments.
  • Els nens d’un a tres anys: quatre tasses de begudes en total (1,3 litres).
  • Els menors entre quatre a vuit anys: gairebé cinc tasses (1,4 litres), incloent l’aigua simple.

L’aigua ha de ser la beguda d’elecció per als nens, però com solen rebutjar-la per la seva falta de set i el seu nul sabor, també se’ls poden oferir sucs frescos de fruites naturals i de temporada, pols d’aigua i suc de maduixa o llimona, llet o granissats.

Els més majors han de beure de forma freqüent líquids, com a aigua, sucs, refrescs, tes i infusions, sense oblidar que hi ha aliments que són en un 90% o 99% aigua, com les fruites i les hortalisses, que han de figurar en la nevera, o plats com les sopes fredes i el gaspatxo, excel·lents a l’estiu.

Vuit consells perquè nens i ancians estiguin hidratats

  1. Beure ha de ser un hàbit en els ancians encara que no tinguin sigueu.
  2. Col·locar una ampolla d’aigua d’1,5 litres en un lloc visible i beure-la-hi abans de finalitzar el dia.
  3. Ingerir 2,5 litres diaris i encara més si es realitzen esforços físics i el clima és càlid o humit.
  4. Evitar perdre líquids a l’excés. Per a això, és recomanable no exposar-se al sol de forma innecessària, no fer exercici físic en hores centrals del dia i vestir roba fresca i poc ajustada per suar menys.
  5. Oferir aigua, sucs i begudes en abundància i amb freqüència a nens i ancians i vigilar especialment a bebès, malalts i depenents.
  6. No prendre, en la mesura del possible, refrescs ensucrats, perquè provoquen càries i obesitat.
  7. Evitar les begudes amb alcohol.
  8. Preguntar al metge i farmacèutic com hidratar-se de forma correcta.

Font: ‘Guia d’Hidratació i Salut’, de l’Observatori d’Hidratació i Salut (OHS), Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC) i Consumer.es.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions