Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com prevenir les patologies més freqüents de l’estiu amb aigua

La gastroenteritis, la deshidratació i els cops de calor es troben entre les patologies més freqüents de l'estiu i poden evitar amb l'ús adequat de l'aigua
Per Instituto de Investigación Agua y Salud, IIAS 17 de agost de 2019
Agua limon
Imagen: svklimkin

Platja, piscina , vacances… Gaudir de l’estiu és molt fàcil, sempre que els nostres plans no es vegin interromputs per algun problema de salut. Segons els experts, les gastroenteritis agudes, les deshidratacions i els cops de calor, són algunes de les patologies més freqüents entre la població durant l’època estival. Evitar-ho és possible. En aquest article descobrim com fer-ho.

Les recomanacions generals per cuidar la nostra salut a l’estiu estan dirigides a tots els ciutadans, però “els nens, les embarassades, els majors i els malalts amb problemes crònics de salut són els col·lectius de risc als que hi ha prestar més atenció”. Així ho assegura Carmen Salines, presidenta de l’Associació d’Infermeres en Nutrició i Dietètica ( Adenyd ). I és que, les llargues exposicions al sol o a les altes temperatures, unides a una ingesta deficitària d’aliments i, especialment, d’aigua, poden fer com resultat problemes de salut com ara “gastroenteritis agudes, deshidratacions i cops de calor, en aquells dies de calor extrema”, explica.

Per evitar-ne, l’intensivista i anestesiólogo Luis Quecedo recomana, “seguir uns hàbits de vida saludables. Això, sempre anant amb compte a l’hora d’ingerir certs aliments que poden danyar per la calor, procurant descansar 7-8 hores diàries, evitant l’exposició al sol en les hores de més calor i, per descomptat, assegurant-nos una adequada hidratació”.

Respecte a la hidratació, tenir accés a l’aigua és fonamental. El doctor Quecedo recomana “que sempre que sortim a menjar fora de casa o estiguem en un lloc de vacances, ens assegurem una hidratació segura i de qualitat amb aigua mineral. L’aigua mineral, en ser envasada en condicions d’extrema asèpsia i presentar en envasos protegits de qualsevol mena de contaminació, garanteix al consumidor una total seguretat alimentària”, afegeix. En Espanya, l’aigua d’aixeta també és potable i segura . Convé prendre precaucions, això sí, quan fem una excursió o sortida al camp i portar l’aigua de casa.

Com evitar les patologies més freqüents

Beure aigua hidratacion

Imatge: VitalikRadko

Per part seva, la presidenta d’Adenyd fa les següents recomanacions per ajudar a evitar les tres esmentades patologies:

  • Per evitar la gastroenteritis aguda: extremar les mesures higièniques en la manipulació d’aliments i en la conservació d’aquests, tant en el propi domicili com en els establiments de restauració, així com evitar aliments poc cuinats en èpoques de temperatures extremes, per prevenir les toxiinfeccions alimentàries.
  • En el cas de deshidratació: beure aigua amb freqüència i segons necessitat, sobretot en el cas dels nens, que s’obliden de beure aigua mentre estan jugant, i també en les persones de major edat, que tenen disminuïda la sensació de set. En tots dos casos, els pares o cuidadors deuen estar pendents d’oferir-los aigua amb regularitat.
  • Per evitar el cop de calor: no cal estar al sol ni fer exercici en les hores centrals del dia o davant elevades temperatures. Si no es pot evitar, cal protegir del sol, beure aigua regularment, segons temperatura i exercici fet, i davant situacions de risc, posar a la sombre al més aviat possible i hidratar.

Recomanacions per viatjar a l’estiu

Segons Carmen Salines, “les recomanacions d’alimentació i hidratació són diferents segons la zona que es vagi a visitar”. En el nostre entorn, es recomana mantenir ben hidratat, tant si fa calor com si no, encara que cal estar més atents en aquesta època de l’any.

Respecte a l’alimentació, Salines destaca que “cal evitar el consum d’aliments que no estiguin etiquetatges i sense control sanitari, de venda freqüent en zones de turisme rural. En els establiments propis de la temporada turística, com terrasses i quiosquets, només es deuen consumir aliments que es mantinguin correctament refrigerats i la manipulació dels quals es dugui a terme amb útils nets i mantinguin unes estrictes condicions higièniques”, remarca.

Practicar esport en l’època estival

La pràctica freqüent d’exercici físic és un dels hàbits que no devem deixar a un costat a l’estiu. Això sí, segons destaca el doctor Quecedo, deu fer, “abans de res, evitant la seva realització a l’aire lliure en les hores de més sol. Per això, s’aconsella que la pràctica esportiva es dugui a terme sempre en les primeres hores del dia o a les últimes”.

A més, destaca la importància de “seguir uns hàbits d’hidratació adequada abans, durant i després de la pràctica esportiva. Per això, és recomanable portar sempre amb nosaltres una ampolla d’aigua quan anem al gimnàs o al lloc en el que practiquem esport per poder beure petits xarrups i així poder assegurar-nos una hidratació segura i de qualitat”.

Recomanacions generals

Beure aigua nino

Imatge: Gary G

“Seguir una alimentació variada i equilibrada a l’estiu és fonamental, especialment perquè, en aquesta època, en la que predominen els menjars fora de casa, se sol incórrer en un cert dèficit nutricional i, a vegades, acabem l’estiu amb problemes de colesterol, glucosa o triglicèrids. Per això, és important que l’alimentació que se segueixi sigui completa i equilibrada”, indica Quecedo. Les fruites i verdures són indispensables i deurien tenir una presència destacada en tots els nostres menús, des del matí fins la nit. “I en el cas de què ens hàgim excedit en algun menjar, es recomana compensar amb dies de dieta més equilibrada”, afegeix.

Com ja comentàvem anteriorment, la deshidratació és una de les patologies més freqüents a l’estiu , especialment en el cas dels majors i els nens. Per això, Adenyd ofereix una sèrie de. recomanacions generals per evitar-ho:

En el cas de les persones majors:

  • Beure l’aigua necessària, al voltant de 8 gots, repartits al llarg del dia, anticipar a la sensació de set.
  • Poden prendre aigua o qualsevol líquida mena infusions, sopes fredes, etc.
  • Davant un augment de la temperatura corporal, s’augmentarà la ingesta de líquids. Igualment, si s’ingereixen menys aliments, també cal augmentar la quantitat de líquids ingerits.

En el cas dels nens:

  • Facilita la disponibilitat d’aigua pels nens. No esperis a què ells te la demanin, ni a què tinguin set. Posa aigua al seu abast perquè la tinguin a mà a cada moment.
  • És important que els nens petits s’hidratin quan fan qualsevol activitat a l’aire lliure, especialment, durant dies molt calorosos. Demana’ls que beguin aigua abans de començar i crida’ls amb freqüència perquè descansin i s’hidratin.
  • Ofereix-los un got d’aigua en començar el dia, recordant-los que és clau començar el dia ben hidratats.
  • A l’hora del menjar i el sopar posa aigua en la mesa i conta’ls la importància que té per transportar, a través del seu organisme, els nutrients i vitamines essencials pel seu desenvolupament i creixement.

Respecte a la forma d’hidratar, el doctor Quecedo assenyala que és molt recomanable la ingesta d’aigua. En primer lloc, perquè, passem molt més temps fora de casa, i l’aigua pot transportar i conservar amb facilitat, en envasos de diferent grandària, adaptats a tota mena d’hàbits de vida. En la seva opinió, portar aigua a mà “permet hidratar-nos en qualsevol moment i lloc, d’una forma segura i de qualitat i això és fonamental per evitar els típics problemes de deshidratació i, fins i tot, la famosa diarrea del viatger, que sol tenir lloc en beure una aigua que, potser pot estar en males condicions per la salut”.