Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com relaxar el teu diafragma, el principal múscul de la respiració

L'únic múscul del cos situat en horitzontal exerceix diverses funcions, a més de ser indispensable per poder respirar

Img relajar diafragma hd Imatge: silviarita

La basílica de Sant Pere (Ciutat del Vaticà), el Duomo (catedral) de Florència (Itàlia) o Santa Sofia d’Istanbul (Turquia) alberguen tres de les cúpules més impressionants del món. Què tenen a veure aquestes obres d’art arquitectòniques amb el diafragma? La forma. Avui expliquem com funciona i com cuidar d’aquest gran múscul en forma de cúpula el correcte funcionament de la qual depèn de la nostra vida i que, com les anteriors voltes, és digne d’admiració. Així que prepari la maleta, doncs ens anem de viatge a l’interior del nostre cos per conèixer-ho i aprendre coses sobre ell.

Què és el diafragma

El diafragma és el múscul que s’estén entre el tórax i l’abdomen i que s’encarrega de la inspiració durant la respiració. Aquest múscul està ancorat a l’estèrnum, les costelles i les vèrtebres lumbars, la qual cosa fa que tingui major extensió per darrere que per davant. A diferència del que ocorre en les cúpules de les grans catedrals, no té una forma fixa, sinó que es tracta d’una estructura mòbil que puja i baixa, convertint-se en el motor bàsic i indispensable de la respiració. Sense ell, aquesta funció no seria possible, encara que necessita de la participació coordinada i seqüencial d’altres músculs per realitzar-la de manera òptima. A més, pren part en funcions tan importants com la circulació sanguínia i limfàtica, la digestió, el part i en el manteniment de la postura, entre unes altres.

En la respiració, el diafragma es contreu i descendeix augmentant la capacitat del tórax, la qual cosa facilita l’ompliment pulmonar durant la inspiració. Quan es relaxa, ascendeix, ajudant al buidatge. Es tracta d’un múscul que treballarà al llarg de tota la nostra vida.

Problemes associats al mal funcionament del diafragma

El ritme respiratori pot veure’s afectat per situacions que produeixin por, estrès, tristesa… i tots aquells factors que puguin alterar el ritme cardíac. Aquest increment en el ritme respiratori pot ocasionar un excés de tensió del diafragma i, per tant, un bloqueig del mateix. Quan ens sentim alterats, el diafragma ha d’actuar com a filtre per gestionar l’augment del ritme cardíac produït i contrarestar-ho amb una respiració que permeti alliberar les tensions.

El diafragma és l’únic múscul situat en horitzontal del nostre cos. En ell convergeixen diferents cadenes musculars que poden transmetre-li la seva tensió perjudicant la seva estructura. Els símptomes que ens indiquen que s’està produint un bloqueig diafragmàtic són, entre uns altres, sensació d’ofec, falta d’apetit o vòmits, sensació de càrrega en la boca de l’estómac i, fins i tot, insomni.

Si tenim en compte que el diafragma participa en moltes de les funcions del nostre cos, és recomanable desbloquejar-ho i relaxar-ho quan estiguem en alguna d’aquestes situacions.

Com tractar els bloquejos del diafragma

Per relaxar el diafragma el millor és acudir a un fisioterapeuta, si ben a casa podem treballar sobre ell de diferents maneres:

  • Automasaje. Tombi’s de cap per amunt amb els malucs i genolls flexionats i les plantes dels peus recolzades sobre la superfície en la qual està ficat al llit. Col·loqui les seves mans on acaba l’estèrnum (plexe solar) mentre respira profundament. Per poder masajear millor la zona, utilitzi una crema o oli, si és possible de components relaxants.

    Durant l’espiració llisqui les seves mans, fent una pressió ferma amb les gemmes dels seus dits per tot el vorell costal. Cada mà recorre les costelles del seu costat. A poc a poc vagi aprofundint més; el diafragma s’insereix per dins de les costelles, per la qual cosa ha d’acabar ficant els dits per la seva cara interna.

  • Mobilització diafragmàtica en apnea. Una vegada relaxat cal mobilitzar el diafragma. Per a això, en la mateixa posició posi les seves mans sobre el seu budell i agafi aire profundament dirigint-ho a aquesta zona; notarà que les seves mans s’eleven. Mantenint l’aire dins (apnea) mogui el diafragma pujant i baixant l’abdomen amb lentitud.

    Una vegada mobilitzat el diafragma durant la inspiració, anem a treballar-ho en l’espiració. Per a això, mantenint la posició de l’exercici anterior, deixi anar tot l’aire i, sense agafar (apnea), mogui el diafragma pujant i baixant l’abdomen, igual que abans.

    Al principi pot ser un exercici costós, però veurà que a poc a poc podrà anar augmentant el nombre de moviments realçats pel seu diafragma.

  • Resistits. Una vegada es tinguin dominats els exercicis anteriors, podem enfortir la musculatura respiratòria. Per a això, tombat de cap per amunt, col·loqui les seves mans en l’abdomen. Coixa aire mentre que les seves mans fan força per intentar impedir l’expansió abdominal. Durant l’espiració sí acompanyen el moviment.

    Amb les seves mans sobre les costelles faci respiracions costales, elevant-les i deixant l’abdomen quiet, mentre les seves mans exerceixen pressió per impedir la seva obertura. En l’espiració també acompanyen el moviment. Tingui molta precaució amb la resistència que aplica en tots dos casos per no fer-se mal.

Si necessita més informació sobre com relaxar el seu diafragma, pot contactar amb els nostres educadors enviant un correu electrònic a cuentanos@lovexair.com.

Etiquetes:

pulmons respiració

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions