Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com reprendre la rutina per controlar la diabetis

Després de les vacances, és necessari tornar a una rutina saludable, basada en l'alimentació sana i la pràctica d'exercici físic de forma regular per controlar la diabetis

Img ejercicios mejorar salud hd Imatge: yobro10

L’inici de setembre suposa, per a molts, la volta de les vacances d’estiu i, amb això, reprendre la rutina: col·legi, treball, embusos… Aquests dies, fins i tot, se sent parlar de la síndrome postvacacional, que es defineix com la pressió emocional que s’ha d’afrontar en readaptar-se a les tasques laborals després d’un període de descans. No obstant això, per a les persones amb diabetis, la rutina és alguna cosa que mai s’ha de perdre, ja que els bons hàbits en relació a l’alimentació, l’exercici físic i el tractament farmacològic consensuat amb els professionals mèdics són la base d’un bon control de la patologia. Així i tot, a continuació es donen alguns consells per reprendre la rutina i aconseguir un bon control de la diabetis.

Img ejercicios mejorar salud art
Imatge: yobro10

Com escrivia fa uns dies el president de la Federació Espanyola de Diabetis (FEDE), Andoni Lorenzo, en el blog de FEDE, “la diabetis la portes amb tu tots els dies i aquí no valen ni síndromes ni excuses. Hem d’actuar com ens han ensenyat els nostres metges i infermeres i seguir mantenint les nostres pautes del dia a dia per no deixar de costat el bon control de la diabetis”.

Però viatjar amb la diabetis en la maleta no sempre és senzill i moltes vegades es donen circumstàncies que dificulten seguir el ritme habitual durant les vacances. En ocasions, en haver de triar el menú, és complicat resistir-se a la temptació i optar pel més verd i saludable. I és possible que alguns ja s’hagin portat algun que un altre esglai en comprovar els resultats en el glucómetro, tal vegada derivats d’una falta o excés d’exercici físic, doncs pot provocar pujades o baixades dels nivells de glucosa en sang quan un menys l’hi espera.

Per tot això, a continuació es comparteixen alguns consells per reprendre la rutina al més aviat possible i aconseguir un bon control de la diabetis.

Lligui’s les sabatilles esportives!

L’esport és un dels pilars fonamentals per al bon control de la diabetis i, a nivell general, per millorar la forma física i salut. L’esport es pot practicar de diferents maneres i cada persona ha d’adaptar-ho als seus gustos i personalitat.

Si el seu és caminar, provi a passejar 30 minuts cada dia, almenys quatre dies a la setmana. O si prefereix un exercici més intens, els experts recomanen les rutines basades en entrenament interválico d’alta intensitat o HIIT, un exercici que s’ha demostrat beneficiós per millorar la salut cardiovascular i la sensibilitat a la insulina en persones amb diabetis tipus 2 i prediabetes.

A més, perquè l’exercici físic sigui alguna cosa habitual en el dia a dia i evitar així el sedentarisme, la Federació Espanyola de Diabetis (FEDE) recomana seguir els següents consells:

  • Triar una activitat física que resulti entretinguda i divertida.
  • Provar a realitzar exercici acompanyat.
  • Planificar la rutina setmanal d’exercici.

Pinti de verd el seu plat!

L’alimentació és un altre dels pilars per aconseguir un bon control de la diabetis i també un dels quals més poden veure’s modificats durant les vacances d’estiu, hagut de, per exemple, als menjars fora de casa. Per això, és essencial reprendre la rutina després del descans estival seguint una dieta variada i equilibrada, on es limiti la ingesta d’aliments amb un alt contingut en sucres i greixos saturats i es doni un major protagonisme a les verdures i fruites fresques.

Un mètode senzill per aconseguir seguir una alimentació saludable és tenir present la teoria del plat, que consisteix a establir unes proporcions estàndard en el menú habitual, que ha de contenir: un 50% de verdures, un 25% d’aliments proteics (carn, peix o ous) i un 25% d’aliments farináceos (pa, pasta, arròs, etc.), al que es pot afegir una peça de fruita per a postres i aigua com a beguda principal.

Per completar aquesta dieta equilibrada, també és convenient aplicar aquests consells:

  • Utilitzar oli d’oliva per cuinar, sempre en quantitats regulades.
  • Evitar l’ús excessiu de sal i aliments processats que la continguin en dosis elevades.
  • Parar esment a l’etiquetatge dels aliments.

Finalment, per aconseguir seguir uns hàbits de vida saludables, cal explicar sempre amb una xarxa de suport familiar i metge. D’una banda, la família és el nucli des del qual parteixen aquests hàbits de vida. I, d’altra banda, els professionals mèdics han de ser els aliats i principals referents davant qualsevol consulta en relació a possibles canvis que puguin afectar al control de la diabetis, com a variacions brusques en els horaris de menjars i treball o l’aparició de situacions d’estrès que puguin comportar desequilibris en els nivells de glucosa.

RSS. Sigue informado

Federación de diabéticos españoles

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions