Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com superar la por a volar

El 25 % dels viatgers sofreix aviofobia en algun grau. Planificar distraccions per al vol o no anar amb presses a l'aeroport són algunes claus per sobrellevarlo

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 21 de Juliol de 2019

L’aviofobia, més coneguda com la por a volar, és un problema molt més freqüent del que imaginem. Prop de la quarta part dels viatgers sofreix aquest temor en algun grau, segons les dades de l’Associació Internacional del Transport Aeri (IATA). A més, diversos estudis psicològics estimen que el 5 % dels afectats presenta un grau de temor que arriba a la fòbia. Li preguntem a un especialista si és possible superar aquesta por i com fer-ho.

Alfonso de Bertodano és comandant de vol en actiu, psicòleg per la Universitat Autònoma de Madrid i membre de l'Associació Europea per a la Psicologia de l'Aviació (EAAP). Explica que quan la por a volar és elevat provoca limitacions a qui ho pateix que li impedeix poder gaudir d'una vida plena. "A nivell laboral no opten a llocs de treball que impliqui viatjar o, si ho fan, és a costa d'ansiolíticos o alcohol", afirma De Bertodano. En el plànol familiar, "no visiten a fills que viuen a l'estranger, com és el cas del pare del jugador de futbol Iniesta, o no planifiquen vacances que impliquin trajectes molt llargs o amb avió", continua. I prossegueix posant exemples com els viatges de nuvis, les vacances amb amics o fins i tot els viatges de finalització de carrera.

De Bertodano exposa que aquesta por, com qualsevol un altre, és una emoció que provoca canvis a nivell psicofisológico. Partim de la base que estem percebent l'avió com un perill, bé per desconeixement o per les experiències prèvies, per la qual cosa el nostre organisme ha de posar-se a la defensiva i tractar de sobreviure, la qual cosa en la majoria dels casos implica fugir. Perquè aquesta fugida sigui efectiva, el sistema límbico engega la via d'activació de l'ansietat mitjançant el sistema simpàtic, que és l'encarregat que augmenti la freqüència cardíaca, el ritme de la respiració, que es generi glucògen i fins i tot que es detingui la digestió, entre moltes altres respostes. És a dir, aquest sistema s'encarrega de preparar-nos per a la fugida i, a més, fer que ens sentim mal (aversió) perquè la duguem a terme. Però no podem complir aquest objectiu, ja que estem en l'aire, i l'aclaparament per no poder sortir (fugir) és la gota que satisfà el got. I aquest record desagradable tornarà augmentat a la ment de la persona amb por a volar, cada vegada que compri un bitllet d'avió o quan li diguin que ha de viatjar.

L'origen, tal com apunta l'expert, és en general un vol traumàtic per algun motiu en concret, freqüentment les turbulències, al que no se li sap donar una explicació racional i que fa que quedi "instal·lat" l'avió com a perillós en el sistema límbico. En moltes altres ocasions, es deu a un aprenentatge incorrecte que adquirim de persones properes que ja tenen aquesta por, com a pares o germans. "Una altra circumstància molt freqüent és que comenci o augmenti en les dones després de la maternitat, motiu que explicaria la major incidència estadística entre dones", apunta l'especialista.

Consells pràctics per reduir la por

Imatge: diego_cervo

Alfonso de Bertodano ha unit les seves dues professions i, a més de pilotar avions (té més de 10.000 hores de vol), des de fa més d'una dècada ensenya amb cursos a perdre la por a volar. Utilitzant una teràpia tècnica cognitiu-conductual, ajuda a les persones a llevar-se el temor o, com a mínim, a reduir la seva ansietat perquè puguin seguir viatjant i tenint vols més plaents. Aquests són els seus consells perquè els qui sofreixin d'aviofobia puguin sobrellevar millor els viatgis via aèria.

  • 1. No acumular ansietat, especialment per les presses. L'ansietat s'acumula i no és desitjable que un vol que podria anar bé provoqui alteracions per un estat d'ànim que gens té a veure amb l'avió.
  • 2. Planificar les distraccions per al vol, sobretot per als vols llargs. Cal canviar de tasca almenys cada 45 minuts incloent passejos per l'avió en els vols de més de dues hores. Càrrega en la tableta alguna sèrie divertida a la qual ja estiguis enganxat, o que coneguis ben i no t'importi tornar a veure. Porta passatemps, mandalas per pintar, etc. La llista de distraccions possibles és interminable i dependrà de les preferències de cada persona.
  • 3. Identificar els pensaments que ens generen ansietat i afegir-los "no obstant això..." i concloure les nostres frases amb alguna cosa positiu.
  • 4. Respirar de manera adequada. Sembla un tòpic però en realitat engega els mecanismes de relaxació interns.

Errors bàsics que augmenten la por

D'altra banda, De Bertodano adona dels dos errors bàsics que fan que la por a volar s'incrementi. El primer és evitar volar, a causa de l'augment d'ansietat produït per la situació, bé durant la compra del bitllet, en arribar a l'aeroport o baixant-se fins i tot de l'avió. El segon és decidir exposar-se a un vol sense tenir les eines per gestionar l'ansietat voluntàriament, ni el coneixement adequat i essencial de l'aviació aplicada, que ens impedeixin crear, per ignorància, les habituals explicacions catastròfiques per a qualsevol cosa que no comprenguem.

Així mateix, el psicòleg i pilot adverteix que les pastilles (una de les sortides d'un gran nombre de passatgers que sofreixen aquesta por) solament han de prendre's sota prescripció mèdica, i sempre tenint en compte que ens podem tornar dependents d'elles per volar.

En aquesta mateixa línia recomana solament acudir a un especialista quan s'hagi pres la decisió personal de superar-ho: "Desaconsellem totalment assistir a un curs contra la por empesa per altres persones, regalar-li-ho a algú que té por a volar o fins i tot que en una empresa apuntin a un treballador sense que ho hagi proposat ell. Com sempre dic a les persones que em criden per consultar, no fem màgia, ensenyem com superar la por a volar dins d'un procés on el curs és solament el principi".

Etiquetas:

avió miedo-ca

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Informació de copyright i avís legal

Visita el nostre canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte