Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com tornar a la normalitat amb la parella, els fills i la resta de la família

La volta a la normalitat és una oportunitat per redoblar afectes, valorar-los, gaudir-los i també alleugerir tensions amb la família més propera

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 23 de Maig de 2020
desescalada psicologica hijos pareja Imatge: Pexels

Una vegada que hem mirat en el nostre interior i analitzada la petjada psicològica que ha deixat la pandèmia en nosaltres, hem de mirar al nostre entorn. La doctora en Psicologia i experta en psicologia educativa Silvia Àlaba i la neuropsicóloga i professora de la facultat de Ciències Socials de la Universitat Europea de Madrid Elisabet Marina Sanz expliquen en les següents línies com reajustar les nostres relacions amb la nostra parella, els fills petits i adolescents i la resta de la família.

Tornar a la normalitat amb la parella

Un funcionari de les oficines de registre de la ciutat xinesa de Xi’an explicava al diari local Global Estafis que, a mesura que transcorrien els dies de la quarentena, augmentava de forma considerable el nombre de sol·licituds de divorci. L’explicació podria estar en les vaig donarficultades que pot comportar una convivència tan estreta durant l’ambfinamiento. A Espanya, segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística, setembre és el mes en el qual es registren i remeten als jutjats de família el major nombre de separacions i divorcis, suposadament a causa que durant les vacances les parelles es veuen obligades a passar més temps juntes i afloren els ambflictos latents.

  • Què podem fer. Un ambfinamiento com el qual hem viscut posa a prova a la parella. Podem sortir reforçats, però també afeblits. En el segon cas, el camí que proposen les expertes és el de l’assertivitat . “No hem de buscar culpables ni centrar-nos en allò que ens va molestar, sinó posar el focus en aquelles actituds de la nostra parella que ens han agradat. A l’hora d’expressar les nostres emocions, convé que llancem els missatges des de el “jo m’he sentit”, en comptes de el “tu m’has fet”. Convé també posar distància: mentre hem estat en quarentena és fàcil que hàgim magnificado els problemes; una vegada acabat l’ambfinamiento, podrem donar-li la importància real a aquells desacords i, llavors, compartir-ho en parella des de la tranquil·litat i l’assossec.

Desescalada amb els més petits

  • Han estat diverses setmanes amb nosaltres, veient-nos a tota hora a casa, i ara no podem desaparèixer de la nit al dia. La separació ha de ser gradual, i cal explicar-los la nova situació amb paraules que puguin entendre.
  • Si el nostre treball ha estat tradicionalment molt exigent i ens ha deixat poc temps per als nostres fills, est és el moment d’entendre el significat de la paraula ‘conciliació’.
  • Ara que hem tingut l’ocasió de jugar més amb ells, de dedicar-los més temps, fer manualitats o inventar històries, intentem mantenir dins de les nostres rutines aquests jocs i moments d’intimitat.
  • Cal acceptar que els va a costar molt esforço reincorporar-se a la vida quotidiana. Igual que després de les vacances necessiten un període d’adaptació, també ara van a necessitar de la nostra paciència.

Millorar la relació amb els adolescents

  • Encara que la relació amb els adolescents no sempre és fàcil, en el confinament haurem incorporat noves rutines: menjar junts, veure sèries, aprendre a fer un pastís… L’objectiu és intentar mantenir oberts aquests nous espais d’unió, que no desapareguin.
  • Podem ajudar-los a valorar els aspectes positius que ha tingut aquesta experiència: la unió familiar i la participació en les tasques de la llar, augment de les responsabilitats i control de les emocions.
  • També és el moment de dir-los que hem apreciat com han estat capaços de treballar la responsabilitat en estudiar des de casa, i ensenyar-los a valorar la figura del professor.
  • Intentar evitar la ‘adaptació hedonista’: que l’alegria per tornar a sortir i per començar a recuperar la vida d’abans no es difumini en qüestió de dies. L’objectiu és que aprenguin –i nosaltres para això hem de donar exemple– a apreciar i valorar els petits plaers de la vida.

El retrobament amb la família més propera

Aquí sí podem veure la crisi del coronavirus com una oportunitat per redoblar afectes, valorar-los, gaudir-los i també alleugerir tensions o velles ferides, si les hi hagués.

  • Què podem fer. Bàsicament, gaudir. I aprendre del viscut per estrènyer la relació. Més trucades, més contacte. Es tracta de no oblidar el que hem passat, la qual cosa hem sentit, per donar-li sentit i incorporar-ho a la nostra vida en tornar a la normalitat. El menjar dels diumenges, el tacte, l’abraçada, la pell: petits detalls el potencial dels quals hem recuperat i que convé no tornar a perdre. Practiquem-los.

Abrigallar als familiars amb trastorns

Entre les situacions més vulnerables trobem els pacients amb depressió. A la seva visió negativa de la vida se suma el conjunt d’esdeveniments desagradables i d’alarma que s’han desenvolupat.

  • Què podem fer. Si tenim alguna persona en el nostre entorn en aquestes circumstàncies, és molt important que es pugui sentir abrigallada. Resulta primordial que segueixin intentant mantenir horaris de menjar i de descans, doncs els canvis en els ritmes cronobiológicos són negatius per a les malalties mentals. També convé que tinguin una rutina fija, un horari en el qual s’incloguin tasques laborals o domèstiques, així com activitats d’oci i de contacte amb els sers estimats.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

coronavirus

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions