Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Consells per a envellir de manera activa i saludable

Envellir de manera saludable requereix incorporar bons hàbits d'alimentació i exercici, i en aquest article et donem les principals claus per a fer-lo

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 19deFebrerde2021
deporte actividad fisica vejez Imatge: Getty Images

L’envelliment saludable, que consisteix a desenvolupar i mantenir en edats avançades la capacitat funcional que facilita el benestar (amb independència de la presència d’alguna malaltia), és la clau per a obrir noves oportunitats a les societats més longeves. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), aquesta capacitat funcional ve determinada per les competències de cada persona (capacitats físiques i mentals), per l’entorn en el qual viu (físic, social i polític), per les interaccions entre tots dos i per la disposició de les persones per a afrontar les adversitats. En les següent línies et comptem com envellir de manera activa i saludable.

Fomentar un envelliment saludable és prevenir i tractar malalties, promoure la salut per a poder mantenir unes capacitats físiques i psíquiques òptimes i adaptar l’entorn per a facilitar la presa de decisions saludables. En aquest sentit, cal recordar que els grups socials més desfavorits tenen menor possibilitat de prendre decisions saludables, la qual cosa traça trajectòries molt diferents entorn del seu envelliment. En conseqüència, aconseguir un envelliment saludable per a tota la població està estretament lligat a treballar en l’equitat per a minimitzar les bretxes i desigualtats socials i econòmiques.

Les dades d’estudis realitzats suggereixen que una tercera part dels adults majors conviu amb dues malalties i la meitat d’aquest subgrup de població pateix més de dues patologies cròniques. Les més freqüents són les malalties cardiovasculars (hipertensió, isquèmies, hipercolesterolemia), seguides de problemes del sistema nerviós central (desordres del somni, problemes psiquiàtrics, ansietat, demència…), condicions musculo-esquelètiques (reumatológicas, osteoporosis i fractures), malalties del sistema gastrointestinal, problemes respiratoris, diabetis tipus 2 i càncer.

La prevenció d’aquestes malalties ha de ser una prioritat de salut pública que es forgi al llarg de tota la vida, i s’intensifiqui en l’adult de mitjana edat i en l’edat avançada. En aquest sentit, fomentar l’activitat física i l’alimentació saludable i evitar el consum d’alcohol i tabac seran part integral de l’estratègia per a prevenir totes aquestes malalties cròniques.

Com envellir de manera activa i saludable

✅ Moure’s. Mitja hora d’activitat física al dia és suficient per a millorar la salut. Serveix amb caminar, caminar amb bicicleta o pujar escales en lloc d’usar l’ascensor. Si es té alguna patologia que impedeix realitzar exercici físic, és important evitar el sedentarisme: cada hora, s’aconsella dedicar dos minuts per a estirar-se, moure’s per l’habitació, emplenar un got d’aigua o anar al bany.

✅ Relacionar-se. El contacte amb els amics i la família ajuda a estimular el cervell. També contribueix a això realitzar activitats com a lectura o escriptura, jocs de taula o passatemps.

✅ Aprendre. La jubilació és un bon moment per a formar-se, completar i ampliar els coneixements i habilitats. Així es continuarà exercitant la memòria. L’edat no és un límit per a aprendre.

Menjar de manera saludable i beure suficient aigua. La dieta ha de ser variada, completa i equilibrada. Es recomana que, almenys, la meitat del plat contingui fruites, verdures i hortalisses (fresques o cuinades). També s’aconsella no consumir més d’una o dues racions a la setmana de carn vermella, carn grassa i carn processada (cansalada, embotits, salsitxes…).

✅ Mantenir una adequada higiene bucodental. És important raspallar-se les dents després de cada menjar amb pasta dental amb fluor. Si s’usa dentadura postissa, cal netejar-la igual que les dents, llevar-la a la nit i, després de raspallar-la amb un raspall de dents, deixar-la en un got amb aigua. És important acudir a les revisions periòdiques del dentista i, sobretot, quan les genives sagnin o dolguin.

✅ Evitar el consum de tabac i alcohol. El tabac augmenta el risc de desenvolupar una malaltia de les genives. Mai és tard per a deixar de fumar.

✅ Vacunar-se. Hi ha tres vacunes que es recomanen a partir dels 65 anys: grip (cada any, quan s’iniciï la campanya), tètanus (una dosi de record) i pneumococ (per a protegir-se de malalties com la pneumònia, la meningitis i infeccions en el torrent sanguini). A aquestes s’afegeix ara la vacuna contra la covid-19.

✅ Consultar amb el metge. Si la persona nota –o algú pròxim ha notat– que des de fa un temps no pot realitzar coses que feia en la seva vida diària (activitat física, labors de casa, sortir al carrer, llegir, relacionar-se amb altres persones…), es recomana acudir al metge.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions