Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Consells per estimular la memòria

Seguir una pauta d'hàbits saludables ajuda a mantenir la memòria en bona forma

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 04 de Març de 2016

La memòria resulta imprescindible en la vida de les persones. No tenir la capacitat de recordar o fer-ho en escassa mesura afecta a la qualitat de vida. Tenir una bona o mala memòria depèn de molts factors: el nivell d’estrès, el consum de substàncies toxicas, la capacitat de concentració, l’edat, la dieta habitual o l’activitat intel·lectual, entre uns altres. No obstant això, seguir uns hàbits de vida saludables i realitzar uns exercicis senzills ajuden a mantenir la memòria en forma. En aquest article s’explica com fer-ho.

Imatge: monkeybusiness

La memòria és una capacitat mental molt necessària ja que fa que una persona sàpiga qui és, quina ha viscut, amb qui s'ha relacionat... L'edat avançada no té per què estar vinculada a la seva pèrdua, doncs el declivi propi de l'envelliment està associat al seu funcionament, no a la memòria en si. La degeneració de processos cognitius bàsics, com l'atenció, l'aprenentatge i la memòria, és un dels factors que donen una major sensació de pèrdua d'autonomia a les persones majors. Per aquest motiu frenar el seu avanç s'hagi convertit en un dels aspectes que més preocupen en l'actualitat.

Enemics de la memòria

Per mantenir la memòria en bona forma, és imprescindible seguir una pauta d'hàbits de vida saludable. Hi ha certes substàncies i condicions que són veritables enemics per a la memòria:

  • Alcohol: en dosis altes provoca, a llarg termini, alteracions en el sistema nerviós i causa deterioració cognitiva, com a encefalopatia de Wernicke (dany cerebral en el tàlem i hipotàlem) i la síndrome de Korsakoff (dany permanent a zones del cervell involucrades amb la memòria), dany cerebral difús i demència alcohòlica.
  • Fumar: els seus efectes nocius van més enllà de les alteracions cardiopulmonares i s'associen a un major risc de deterioració de la memòria en la mitja edat, ja que la nicotina afecta al reg sanguini i disminueix la capacitat d'atenció i retenció d'informació.
  • Cánnabis: produeix alteracions de la memòria a curt termini.
  • Fàrmacs: les benzodiacepinas (com alprazolam o diazepam) poden actuar sobre la memorització d'informació nova, sobre la memòria semàntica (coneixements de cultura general que es van aprenent al llarg de la vida) o sobre successos autobiogràfics.
  • Estrès: té efectes desfavorables en la memòria que, fins i tot en petites dosis, poden afectar a la memòria a curt termini de persones joves, amb lapsus i distraccions freqüents.
  • Deficient descans nocturn: el cervell necessita un temps adequat de somni i descans per seleccionar i classificar els records i els coneixements adquirits durant la jornada. Si el temps de descans es veu disminuït, aquesta consolidació s'altera.
  • Alimentació inadequada: les deficiències d'omega-3 i algunes vitamines, com la B-12, s'associen amb alteracions cognitives. També tenir nivells de colesterol perjudicial elevats provoca un mal reg sanguini en el cervell.

    Lluitar contra aquesta llista de factors de risc modificables -que depenen de l'estil de vida d'una persona- pot ser que no evitin la pèrdua de memòria, però sí que pot minimitzar el seu risc i enlentecer la seva aparició.

    Entrenar la memòria en sis passos

    La nicotina afecta al reg sanguini i disminueix la capacitat d'atenció i retenció d'informació


    Alba Ribas, psicòloga de Lepant Residencial i experta en el disseny d'activitats per a la memòria, explica que "és important entrenar-la cada dia, tingui l'edat que es tingui, però, sobretot, a partir dels 65 anys, edat en la qual el cervell va perdent plasticitat i flexibilitat, aspectes que influeixen en l'emmagatzematge de la memòria". Per mantenir la memòria el major temps possible, aquesta experta aporta uns senzills consells:

    1. Jugar a jocs de taula, d'estratègia o de càlcul mental, o els passatemps o mots encreuats ajuden a mantenir la ment en forma, ja que el treball intel·lectual (llegir, escriure, comprendre...) estimula i conserva la memòria. Fins i tot les persones majors es beneficien en aprendre a utilitzar un ordinador per primera vegada, ja que el procés d'aprenentatge -que ha de ser de mínim 15 minuts diaris-, malgrat ser més lent que en la joventut, és molt positiu per mantenir la ment activa i fer treballar a la memòria.

    2. Canviar les rutines evita que el cervell automatitzi processos i ralenteixi la seva efectivitat. És tan fàcil com anar canviant les rutes habituals que s'utilitzen per anar al treball, a veure als seus fills o nets o al mercat.

    3. Entrenar tots dos hemisferis cerebrals. Això s'aconsegueix intentant realitzar algunes tasques amb la mà no dominant, que poden ser tan senzilles com netejar o usar el ratolí. Les persones majors poden provar amb canviar-se el rellotge de nina o variar algun objecte de lloc per buscar-ho després.

    4. Socialitzar-se, millor a l'aire lliure i en grup. Una vida activa i sociable és un gran entrenament, ja que permet rebre estímuls de manera constant i jutjar i contrastar la informació sobre temes diferents que prové d'altres persones. Els centres cívics per fer activitats grupales o grups excursionistes o de viatges, com l'IMSERSO, és molt bona opció per a les persones majors.

    5. Dormir bé i les hores suficients. El cervell empra les hores de somni per emmagatzemar i classificar la informació obtinguda durant el dia. Ajuda a agafar el son mantenir un horari i unes rutines per ficar-se al llit i aixecar-se, no ficar-se al llit sense sopar o després d'un sopar copiós, evitar les begudes excitants i realitzar exercici físic. Encara que l'envelliment produeix alteracions en el somni, seria convenient dormir al voltant de set hores diàries. A més de dormir, és bé fer pràctiques de relaxació si s'està immers en una època d'estrès, ja que és el major enemic de la memòria.

    6. Practicar exercici físic tres vegades a la setmana millora el reg sanguini també del cervell i millora les funcions cognitives: caminar, anar amb bicicleta o nedar són activitats cardiovasculars molt beneficioses, de baix impacte, adaptables a les condicions de cadascun i recomanades per a persones majors. També les classes de Pilates, ioga o gimnàstica de manteniment per a majors són una bona elecció.

    RSS. Sigue informado

    Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

  • Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions
    Fundació EROSKI

    Validacions d’aquesta pàgina

    • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
    • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
    • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
    • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte