Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Consells pràctics per prevenir el càncer

Aquests hàbits t'ajudaran a prevenir el càncer i altres malalties no transmissibles, com la diabetis, l'obesitat o els problemes del cor

Les malalties no transmissibles (ENT) suposen un dels principals reptes de salut pública en l’actualitat, ja que representen més del 70 % de les morts que es registren cada any al món. Són, entre unes altres, les malalties cardiovasculars, el càncer, la diabetis o les malalties respiratòries cròniques, com l’EPOC . Les malalties no transmissibles, o cròniques, són afeccions de llarga durada i amb una progressió generalment lenta, que tenen el seu origen, en gran part, en els nostres hàbits de vida. Per aquest motiu sigui tan important conèixer i evitar els factors de risc, com vam explicar a continuació.

Què causa les malalties no transmissibles

Els experts de la salut assenyalen el consum de tabac, la mala alimentació, la falta d’activitat física i el consum d’alcohol com els factors de risc que més influeixen en l’aparició de les malalties no transmissibles.

Segons l’estudi ‘L’impacte econòmic del càncer en les famílies a Espanya’, elaborat per la consultora Oliver Wyman per a l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC), s’estima que entre el 30 % i el 50 % dels casos de càncer poden ser evitats seguint mètodes de prevenció. Inclou tant l’adquisició d’hàbits de vida més saludables, com la correcta implantació i participació als programes de garbellat destinats a la població en risc.

Això implicaria no solament prevenir nous casos de càncer i augmentar l’esperança de vida; també disminuir la despesa sanitària públic. Segons aquest mateix informe, s’estima que es podrien reduir al voltant de 9.000 milions d’euros dels costos globals del càncer, que a Espanya ascendeixen a, almenys, 19.300 milions d’euros.

És fonamental, per tant, treballar en la prevenció d’aquest tipus de malalties; una meta que des de l’Associació Espanyola Contra el Càncer portem temps promovent, ajunto altres entitats, a través de la xarxa de prevenció RedENT per impulsar mesures que aconsegueixin el respatller dels poders públics, com, per exemple, l’ampliació dels espais sense fum.

 

Prevenir el càncer: 4 consells d’or

Portar un estil de vida saludable és un dels factors de prevenció. Per tant, si vols evitar el càncer i altres malalties no transmissibles, comença per posar en pràctica aquests consells en el teu dia a dia:

  • 1. Menja sa: aposta per una dieta mediterrània. Els canvis en la dieta (poca ingesta de fruites i verdures, alta ingesta de sucre, greixos saturats a l’excés, productes carcinógenos, alt consum de sal) han augmentat de forma considerable els índexs de sobrepès i obesitat. Les últimes xifres revelen que el 39,3 % dels adults espanyols entre 25 i 64 anys presenta sobrepès i el 21,6 % obesitat. Això es resumeix en un increment de malalties no transmissibles, com les cardiovasculars o el càncer. Per això és tan important mantenir una alimentació saludable, basada en la dieta mediterrània.
  • 2. Fes exercici físic cada dia. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la inactivitat física és el quart factor de risc pel que fa a la mortalitat mundial (6 % de les defuncions). Per això, la pràctica d’exercici físic resulta fonamental al llarg de la vida per la seva capacitat de prevenció de diverses malalties, entre elles el càncer. Existeixen suficients evidències científiques que demostren que una vida activa físicament pot protegir, sobretot, enfront del càncer de còlon i de mama. A més, l’activitat física regular contribueix a mantenir el pes en els límits adequats i evitar el sobrepès i l’obesitat. Quant a la intensitat de l’exercici, haurà d’adaptar-se a cada edat. Per exemple, entre els 18 i 64 anys es recomana dedicar com a mínim 150 minuts setmanals a la pràctica d’activitat física aeròbica d’intensitat moderada, o bé 75 minuts d’activitat física aeròbica vigorosa cada setmana, o bé una combinació equivalent d’activitats moderades i vigoroses.
  • 3. No fumis! Un de cada tres càncers està relacionat amb el tabac. Se sap que el fum de tabac conté més de 4.000 productes químics. D’ells, almenys 250 són nocius i més de 50 causen càncer. De fet, el consum de tabac està asocionado amb fins a 15 tipus de càncer diferents. Per aquest motiu, en l’AECC oferim el nostre suport per deixar de fumar a tot aquell que ho necessiti, a través dels nostres professionals i recursos terapèutics d’ajuda, com a nostra aplicació mòbil Respirapp o la nostra guia per deixar de fumar.
  • 4. Tolerància zero amb l’alcohol. Finalment, cal recordar que l’alcohol és el factor de risc més estès en la població espanyola. El 62 % dels espanyols d’entre 15 i 64 anys ho ha begut en l’últim mes. Gairebé el 10 % ho pren diàriament, sent el seu consum major en homes. La ingesta de begudes alcohòliques augmenta el risc de patir, entre uns altres, càncer de la cavitat oral, faringe, laringe, esòfag, fetge, colorrectal i mama. Si al consum habitual de begudes alcohòliques li afegim el de tabac, es multiplica el risc de sofrir alguns d’aquests càncers entre 10 i 100 vegades respecte a les persones que mai han fumat ni begut. La quantitat ingerida d’alcohol, unida a una dieta pobra en verdures, hortalisses i fruita, comuna en els bevedors habituals, exerceix també un paper important en l’increment del risc. Per això, la quantitat apropiada d’alcohol per a la prevenció del càncer és cap.

Etiquetas:

càncer tabac

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

AECC

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions