Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Contra el sedentarisme, coneix els beneficis de l’activitat física per a la teva salut

La inactivitat física associada a l'obesitat és la causa de mort de fins al 4 % dels casos de càncer. I, sense tenir en compte el pes, es relaciona amb el càncer de mama i el de còlon

La inactivitat física és el quart factor de risc per a la salut al món. Quan s’associa a l’obesitat, és la causa de mort de fins al 4 % dels casos de càncer. Fins i tot, sense tenir en compte el pes corporal, hi ha estudis que relacionen la inactivitat física amb el càncer de mama i el càncer de còlon. El sedentarisme, no obstant això, afecta de manera diferent a cada persona, i més en la pandèmia de coronavirus que estem vivint. Però aquest atípic moment pot veure’s com una oportunitat per ser més conscients de la importància de cuidar la nostra salut i evitar el sedentarisme en el nostre dia a dia. En les següents línies t’expliquem els beneficis de realitzar exercici físic i et donem uns consells per iniciar, reprendre o seguir amb la seva pràctica.

S’estima que entre el 30 % i el 40 % de la població adulta a Espanya és sedentària; és a dir, realitza activitat física amb molt escassa freqüència. La majoria no complim amb les recomanacions que estableix l’Organització Mundial de la Salut (OMS) d’almenys 150 minuts d’activitat física moderada al llarg de la setmana o, la qual cosa és el mateix, caminar a pas ràpid durant 30 minuts, almenys cinc dies.

Aquest fenomen es deu sobretot a la nostra manera de vida. Cada vegada un menor nombre d’activitats laborals requereixen una alta demanda d’activitat física, i les nostres jornades se succeeixen asseguts o dempeus durant hores, sense amb prou feines canviar de postura. Els desplaçaments es duen a terme en vehicles privats i/o transport públic, amb la qual cosa ja resulta difícil aplicar aquestes recomanacions en anar i tornar del treball. L’ús de les noves tecnologies, a més, ha potenciat un oci sedentari, que gira entorn dels diferents tipus de pantalles que existeixen. Amb un entorn tan poc propici, és normal que ens costi trobar la motivació per buscar-li buit a l’exercici.

Exercici físic, clau per a una millor qualitat de vida

Però no solament ocorre al nostre país. La inactivitat física és el quart factor de risc per a la salut al món. Afecta a tot tipus de malalties, com són les no transmissibles: malalties cardíaques, càncer, diabetis i malalties respiratòries. Quan s’associa a l’obesitat, és la causa de mort de fins al 4 % dels casos de càncer. Fins i tot, sense tenir en compte el pes corporal, hi ha estudis que relacionen la inactivitat física amb el càncer de mama i el càncer de còlon.

sedentarismo cancer
Imatge: lenahelfinger

En canvi, complir amb les recomanacions mínimes de l’OMS resulta molt beneficiós. Ens permet millorar el funcionament del nostre cor i pulmons, així com la salut dels nostres músculs i ossos/ossos. L’activitat física redueix el risc de patir càncer i altres malalties no transmissibles, però no solament això. Fins i tot quan ja patim algunes d’aquestes malalties, i sempre que no existeixi cap contraindicació mèdica, l’exercici físic ens pot ajudar a millorar la nostra qualitat de vida.

Però el benefici pot ser molt major si, en comptes de limitar-nos a complir les recomanacions mínimes (150 minuts d’activitat moderada a la setmana),  intentem arribar als 300 minuts d’activitat moderada a la setmana, la qual cosa es tradueix, per exemple, a caminar a pas ràpid durant 45 minuts cada dia.

Quin exercici físic feixos després del confinament?

A pesar que el sedentarisme és un problema molt comú en la nostra societat, afecta de manera diferent a cada persona, i més en les circumstàncies que estem vivint en l’actualitat. Encara així, creiem que aquest atípic moment pot ser una petita oportunitat per ser més conscients de la importància de cuidar la nostra salut i evitar el sedentarisme en el nostre dia a dia. Per aquest motiu, des de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC) t’animem a això amb un missatge. Busca la teva circumstància i el nostre consell:

➡️ No has practicat exercici abans i no has creat la rutina a casa. Entenem les teves dificultats i sabem que en aquest context és difícil. No sempre és fàcil o, fins i tot, possible fer exercici en la llar. T’animem a reflexionar sobre això plantejant-te dues preguntes: para què faries exercici? i què t’agradaria i t’asseguis capaç de fer? Els petits canvis sumen.

➡️ Has creat una rutina nova d’activitat a casa durant la quarentena. Enhorabona! Has aconseguit aprofitar aquesta circumstància per millorar la teva salut. És molt valuós el que has aconseguit i és important no perdre-ho. Saca partit d’aquesta nova fase per obrir un nou espai d’activitat física per passejar, córrer, muntar amb bici… Seria fantàstic que poguessis aprofitar-ho per complementar l’exercici que ja estàs fent i no substituir-ho.

➡️ Tenies una rutina d’exercici físic abans del confinament, però no has pogut mantenir-la a casa. L’ocorregut han estat circumstàncies especials, i és normal que t’hagi resultat difícil. Potser aquest moment sigui una oportunitat de reprendre el que vas deixar. Encara que encara no hàgim recuperat tota la nostra normalitat, és possible que puguis aprofitar l’espai que se’ns obre ara mateix. Et veus capaç?

➡️ Ja tenies ganes de reprendre la teva activitat esportiva. El moment ja ha arribat. Gaudeix-ho. Però recorda que portes diversos dies sense moure’t i pot ser que no tinguis la mateixa forma física. No passa gens, però és important prevenir les lesions. Per aquest motiu, pren-t’ho amb calma. Mesura les teves capacitats i veu progressant a poc a poc.

➡️ A tothom. Gaudeix de l’activitat física a l’aire lliure respectant les recomanacions per prevenir el contagi i no oblidis escalfar, hidratar-te i tirar-te crema solar.

AECC

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions