Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Contra l’obesitat infantil, més descans

Descansar una hora més redueix fins a en un 36% les possibilitats que els nens tinguin sobrepès

Img nino durmiendo Imatge: Casey Fleser

En els últims anys, s’ha relacionat la falta de descans nocturn amb l’augment de pes tant en la infància com en l’adolescència i l’adultesa. Molts nens amb obesitat dormen menys hores de les necessàries. De la mateixa manera, entre un 25% i un 30% de la població infantil pateix trastorns del somni que es podrien solucionar amb els hàbits adequats. I això no és tot. Sovint, dormir malament o poc desencadena altres problemes de salut, com un creixement lent, alteracions del rendiment escolar i problemes en el comportament o en l’estat d’ànim. Els especialistes asseguren que seguir uns hàbits adequats per dormir podria ser una eina per lluitar contra l’obesitat infantil.

Cada vegada més menors sofreixen obesitat o sobrepès. Segons les últimes xifres disponibles, gairebé el 14% dels nens i els adolescents espanyols són obesos, mentre que el 12,5% tenen sobrepès. Si se sumen tots dos, sobrepès i obesitat, resulta que un de cada quatre menors aconsegueix un pes excessiu. Aquestes xifres col·loquen a Espanya entre els països del món desenvolupat amb una taxa major de sobrepès i obesitat infantil. Per sexes, els menors homes tenen més problemes per controlar el pes que elles.

Davant aquestes dades, no estranya que científics de nombrosos àmbits estudiïn a fons aquest problema de salut. En els últims anys, s’han desenvolupat recerques científiques que relacionen la falta de somni amb l’augment de pes en totes les franges d’edat. En aquesta línia, experts del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa-Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn) assenyalen que molts dels nens obesos dormen menys hores de les necessàries. Asseguren que dormir una hora addicional redueix en un 36% les possibilitats de patir sobrepès.

La falta de somni i el sobrepès

Molts nens dormen poc perquè el temps de descans ho dediquen a jugar amb la videoconsola, veure la televisió o connectar-se a Internet

La falta de somni pot influir en el pes d’una persona perquè afecta de forma directa a les denominades “hormones de la gana”: la grelina i la leptina. Ambdues regulen els processos relacionats amb l’apetit i l’acumulació de greixos. Quan es dorm menys del necessari, envien senyals que augmenten l’apetit. La grelina s’encarrega d’estimular les ganes de menjar abans de les àgapes. En canvi, la leptina afecta al pes, ja que informa a l’hipotàlem sobre la quantitat de greix emmagatzemat en l’organisme.

Dormir menys hores de les necessàries incrementa la producció de grelina, que estimula l’apetit, i disminueix la de leptina. Per aquest motiu, l’organisme creu que ha d’acumular més grasses.

Trastorns del somni

Alguns nens dormen poques hores perquè hipotequen temps de descans a canvi de jugar amb la videoconsola, veure la televisió o connectar-se a Internet. Alhora, augmenten els trastorns del somni en aquest grup de població. Segons experts del CIBERobn, entre un 25% i un 30% sofreix algun problema relacionat. L’insomni és el trastorn més freqüent en la infància, encara que hi ha altres problemes que dificulten el descans dels més petits.

També són freqüents els terrors nocturns, quan el nen es desperta de forma abrupta, cridant, en estat de pànic. Això no ocorre perquè somia amb alguna cosa que li fa por, no és un malson. Segons els experts, els terrors nocturns poden deure’s a una dificultat per fer una transició del somni profund al somni superficial. Entre el 1% i el 4% dels preescolars pateixen aquest trastorn. Els malsons es distingeixen dels terrors nocturns perquè el menor recorda què somiava, però també poden dificultar el descans. Són molt comuns en la infància primerenca i tenen una major freqüència entre els 3 i 6 anys.

Un altre trastorn del somni típic de la infància és el somnambulisme. El nen somnàmbul pot aixecar-se del llit, caminar, obrir els ulls… Es calcula que 1 de cada 10 escolars haurà caminat dormit almenys una vegada en la seva vida. En general, remitent amb el pas del temps i no és símptoma de problemes psicològics o orgànics.

Problemes associats a la falta de descans

Els trastorns del somni poden ser la causa d’altres problemes de salut en nens i adolescents. En cas de dormir malament a causa de ronquidos o apnees del somni (la interrupció sobtada de la respiració mentre es dorm), s’incrementa el risc de sofrir un problema cardiovascular. Dormir malament o poc està relacionat amb un creixement més lent de l’habitual, alteracions del rendiment cognitiu o del comportament i de l’estat d’ànim.

HIGIENE DEL SOMNI

El 98% dels casos d’insomni infantil es deuen al fet que no s’ha adquirit de manera correcta l’hàbit de dormir. Un nen hauria de dormir fins a deu hores a la nit. Quan són bebès, es recomanen les següents pautes:

  • Si no dormen, és millor no deixar-los en el bressol.
  • Durant la migdiada, és preferible deixar-los en el cotxet o en el menjador. D’aquesta manera, associaran el dormitori i el bressol amb el moment de dormir a la nit.
  • En horari nocturn, el dormitori ha d’estar a les fosques i sense soroll.
  • Cal establir un horari per dormir. A l’hivern, es recomana ficar-los al llit entre les 20:00 i les 20:30 hores. A l’estiu, entre les 20:30 i les 21:00 hores.
  • És preferible no dormir-los a la nit en braços. Si es desperten i ploren, cal calmar-los sense treure’ls del bressol. Si tenen alguna joguina amb el qual els agradi dormir, convé deixar-los que ho facin.

En el cas dels nens s’aconsella que:

  • Cada dia es fiquin al llit i es despertin a la mateixa hora.
  • Els progenitors siguin inflexibles amb l’hora d’anar a dormir.
  • No juguin a videojocs, vegin la televisió o naveguin en Internet abans de dormir.
  • No disposin de televisor o Internet a l’habitació.
  • Dormin amb la llum apagada.
  • RSS. Sigue informado

    Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions