Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Controlar el colesterol a l’estiu

La recepta senzilla per mantenir a ratlla el colesterol consta de dieta sana i cardiosaludable, control del pes i pràctica regular d'exercici

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 26deJunyde2011
Img salchi colesterol hd Imatge: Wiktory

El 20% de la població té els nivells de colesterol massa alts. Malgrat que a l’estiu és més fàcil menjar menys i de manera més saludable -i baixar els nivells de colesterol amb la dieta-, hi ha els qui, en les destinacions turístiques, no poden resistir la temptació i mengen de manera poc adequada. Aquest article explica per què els nivells de colesterol tendeixen a disminuir a l’estiu i aporta consells per gaudir de la gastronomia fora de casa sense que això passi factura. A més, s’apunta com aconseguir una dieta baixa en colesterol durant tot l’any.

L’estiu és una època que convida a mantenir la línia, però també a cometre excessos. En els viatges sempre es té l’oportunitat de provar la gastronomia d’una nova destinació turística. Però caure en aquesta temptació pot passar factura a les persones amb alts nivells de colesterol. Gairebé el 20% dels espanyols té els nivells per sobre de 240 mil·ligrams per decilitre de sang, “encara que la meitat de la població ja supera els 200 ml/dl, quan l’escenari idoni és que no se sobrepassin els 200 mg/dl”, assenyala Pedro Mata, president de la Fundació d’Hipercolesterolemia Familiar i mèdic internista de la Fundació Jiménez Díaz, de Madrid. D’aquest 20% que depassa els 240 mg/dl, un 5% sofreix hipercolesterolemia de base familiar, la qual cosa significa que els seus alts nivells responen a un component hereditari.

Per mantenir uns nivells adequats, no hi ha secrets ni fórmules màgiques. La recepta és la de sempre: adoptar uns hàbits de vida saludables. El control del colesterol elevat es basa en tres pilars: el seguiment d’una dieta sana i cardiosaludable, amb pocs greixos “trans” (que augmenten més que cap altra el risc d’infart de miocardi i que procedeixen d’aliments amb grassa animal, olis barats utilitzats per fregir, menjar ràpid, làctics enters, aperitius salats, brioixeria industrial i plats precuinats) i poc colesterol (que està en làctics enters, mantega i carns grasses, entre uns altres), el control del pes corporal i la pràctica regular d’exercici físic.

Una part dels afectats aconsegueixen mantenir-ho “a ratlla” amb aquestes mesures, però la resta necessita prendre medicació, a més de seguir amb les pautes bàsiques de prevenció i control, vàlids per a qualsevol persona.

Menys colesterol a l’estiu?

A l’estiu és més fàcil consumir aliments frescos i crus, com les amanides i les fruites, que ajuden a mantenir els nivells de colesterol

En general, les persones amb xifres elevades de colesterol tenen més baixos aquests nivells en els mesos càlids i més alts en els mesos d’hivern, segons estudis que constaten certa variabilitat entre les diferents estacions de l’any i l’experiència dels metges en les consultes, precisa Mata. “Una explicació d’aquesta variabilitat és que, probablement, a l’estiu es menja millor: es prenen més amanides, gaspatxo, fruites i menjars més lleugers. Això té a veure amb la temperatura, ja que a l’estiu no venen de gust els plats tan pesats que es prenen a l’hivern, encara que en les vacances també hi ha persones que s’excedeixen”, comenta l’expert.

Juntament amb aquest seguiment espontani -i de vegades deliberat per guardar la línia- d’una dieta més sana a l’estiu, un altre factor que afavoreix el descens dels nivells és la major tendència de la població a practicar exercici físic quan arriba el bon temps. En freqüentar la platja i la piscina, moltes persones realitzen més activitat física de l’habitual, fins i tot sense adonar-se. L’exercici físic aeròbic, com nedar, caminar o jugar a pales, disminueix el colesterol LDL (lipoproteïna de baixa densitat, perjudicial) i puja el colesterol HDL (lipoproteïna d’alta densitat, beneficiós).

Controlar el colesterol quan es viatja

Durant els viatges resulta molt apetecible provar la gastronomia típica d’un país o regió diferents. No obstant això, això no és incompatible amb cuidar els nivells de colesterol, si se segueixen unes senzilles recomanacions. La Fundació d’Hipercolesterolemia Familiar ofereix alguns consells per menjar fora de casa en vacances.

Un d’ells és demanar plats únics, rics en nutrients i sans. La paella o els macarrons amb tonyina són un bon exponent de la cuina espanyola.

En molts països es tendeix a cuinar amb mantega o un altre tipus de greixos i olis molt més insans que l’oli d’oliva, típic de la cuina mediterrània, l’oli de girasol o el de blat de moro, per la qual cosa es recomana demanar plats poc grasientos, millor cuinats al vapor, al forn, la graella, rostits o a la planxa.

I, ja que és estiu, recórrer a els aliments frescos i crus, com les amanides i les fruites, i plats menys elaborats i condimentats, sobretot perquè es desconeix amb quin greix s’elaboren, explica Pedro Mata. Però això no significa que els afectats hagin d’abstenir-se per complet de la cuina saborosa. “S’entén que l’estiu i els viatges són una època transitòria de la vida i, encara que les persones amb colesterol alt no poden fer moltes probaturas, tampoc s’han de prohibir determinats aliments. Alguns s’han de menjar una vegada a la setmana. Cal aplicar el sentit comú i la moderació”, declara Mata.

En el cas de les carns i el peix, aquesta consigna passa per menjar sobretot carns magres (com el pollastre) i peix a la planxa i sense pell. En els restaurants es desaconsella demanar salses molt suculentes, elaborades a partir de grassa animal (amb nata, formatge, ou o bacón, entre uns altres), i sí es recomana demanar salses de tomàquet o llimona. Respecte als aperitius i la guarnició dels segons plats, és preferible que estiguin composts per verdures i hortalisses, en lloc de les típiques patates fregides.

Dieta anticolesterol per a tot l'any

Els hàbits saludables que s’adopten de forma natural a l’estiu han de mantenir-se de manera homogènia en les diferents temporades de l’any. La dieta per aconseguir-ho es basa en el consum de làctics i derivats descremats o semidesnatados, fruites, verdures, peix i carns magres (sense pell ni grassa), així com una menor ingesta d’embotits, formatges guarits, brioixeria industrial i aliments precuinats (sovint, rics en greixos saturats), que eleven el colesterol, recorda el president de la Fundació d’Hipercolesterolemia Familiar, Pedro Mata.

Les persones que desitgen menjar-se un croissant o una magdalena cada cert temps i cuidar els seus nivells de colesterol poden recórrer a la brioixeria casolana, informa Mata. Si es fan amb un greix bon, com l’oli d’oliva, no són tan insanes. “El parany de la brioixeria industrial és que sol elaborar-se amb oli de palmell i hidrogenada, que consisteix a afegir hidrogen al greix en els processos industrials i passar-la de l’estat líquid al sòlid per conservar”, explica Mata. A través d’aquesta conversió de líquid a sòlid es formen els greixos “trans”, que pugen el nivell de LDL i, a més, baixen el d’HDL.

No obstant això, en els últims anys, hi ha hagut empreses compromeses amb la millora de la composició dels aliments que consumeix la població, arran de l’Estratègia per a la Nutrició, Activitat Física i Prevenció de l’Obesitat (Estratègia NAOS), impulsada en 2005 des de l’ara denominat Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat i l’Agència Espanyola Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN). Aquest compromís ha suposat que algunes marques hagin millorat la composició dels seus productes alimentaris i hagin disminuït el contingut de greixos saturats i de sal en els aliments, per combatre el colesterol i la hipertensió , respectivament, i que així ho hagin fet constar en l’etiquetatge. Exemples d’això són algunes margarines i llets enriquides amb àcids grassos omega 3 i omega 6, que són essencials i bons per a l’organisme humà.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions