Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Problemes de salut

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Controlar el mal de cap a l’estiu

L'excés de sol, dormir poc o els canvis bruscs de temperatura poden contribuir a sofrir cefalees estiuenques

El mal de cap pot dificultar molt la vida a les persones i disminuir el rendiment laboral, així com les relacions socials. En definitiva, impedeix portar una vida normal i passar unes bones vacances quan arriba el període estival. En aquesta època, malgrat la reducció de l’estrès, la cefalea pot ser un malestar habitual. En aquest article s’expliquen els principals motius de l’aparició de mal de cap a l’estiu i què fer per evitar que les migranyes espatllin els mesos de major tranquil·litat.

Imatge: galfred

Els canvis d’hàbits de l’estiu poden augmentar la freqüència de desenvolupament del mal de cap o de les migranyes, alerta l’Institut Universitari USP Dexeus (Barcelona). Els motius són varis, però estan relacionats amb la modificació de costums respecte a la resta de l’any i la important presència del sol, molt més intens que en altres estacions. En paral·lel, la Societat Espanyola de Neurologia (SEN) adverteix que la calor i les altes temperatures incrementen les migranyes (una de les cefalees més greus).

Per què augmenta el mal de cap a l’estiu?

Hi ha molts causes que poden provocar mal de cap a l’estiu. Més enllà de les altes temperatures, en l’època estival moltes persones susceptibles a sofrir-ho estan més exposades als factors precipitantes, que a l’hivern controlen de manera molt més rigorosa:

  • Alteracions de les rutines del somni. El fet que hi hagi més hores de llum durant l’estiu modifica la segregació d’hormones i el somni, un factor important en el desenvolupament de cefalees. En l’hivern, la segregació de melatonina es dona cap a mitjanit i com a únic bec, mentre que a l’estiu es produeixen dos becs, un a la mateixa hora i un altre cap a les 6:00 hores. Això provoca un somni de menor qualitat i, fins i tot, despertessis nocturns.
  • Canvis d’hàbits i d’alimentació. L’abandó temporal de les rutines (com portar als nens al col·legi) i l’augment en el consum d’aliments que poden provocar mal de cap i d’alcohol són factors que predisposen a aquesta molèstia.
  • Exposició perllongada al sol. La cefalea relacionada amb la insolació és un malestar que es manifesta sobretot en el front i que s’acompanya de nàusees, visió borrosa i, en casos extrems, pot arribar a ocasionar un cop de calor i la pèrdua de consciència.
  • Llum intensa del sol. El cervell és sensible a l’estimulació sensorial, i la llum és un dels estímuls més potents.
  • Viatjar. Durant les vacances també poden generar-se moments d’estrès pel simple fet de viatjar. La pròpia tensió del desplaçament, preparar les maletes, organitzar el viatge i pretendre que tot vagi a la perfecció pot ser contraproduent i provocar un malestar innecessari, si tot es realitza amb calma i tranquil·litat. Així mateix, viatjar moltes hores amb cotxe pot produir també cefalea.
  • Variacions baromètriques pròpies de l’estiu. Els científics han detectat, àdhuc sense saber la causa desencadenant, que determinats pacients poden veure’s afectats per les tempestes de tarda, freqüents a l’estiu.
  • Estímuls freds causats per un canvi brusc de la temperatura corporal, bé per la ingesta d’una beguda molt freda o d’un gelat. Aquesta cefalea està directament relacionada amb l’estiu, i afecta a la part inferior i anterior del cervell. És un dolor brusc, violent, gairebé com una fuetada. En general, són molt breus i no suposen major complicació.

Nou consells per evitar la cefalea a l’estiu

Com en moltes malalties, el millor és prevenir i controlar els factors que precipiten la cefalea. Encara que a l’estiu es baixi la guàrdia per la reducció de l’estrès i la relaxació de les vacances, no cal excedir-se. Segons els especialistes, hi ha altres recomanacions que cal tenir en compte:

  • 1. Mantenir una rutina en els horaris de somni.
  • 2. Seguir una dieta semblant a la de la resta de l’any.
  • 3. Convé prendre begudes fresques i consumir de forma moderada alcohol, cafè i begudes excitants.
  • 4. Reduir l’exposició excessiva al sol i buscar ombres.
  • 5. Usar roba adequada (ampla i de colors clars per absorbir menys la calor), emprar protectors solars i, sobretot, hidratar-se de forma constant. Es recomana, així mateix, portar calçat obert. Per evitar un major escalfament corporal, també és convenient portar el pèl recollit en cas de tenir-ho llarg.
  • 6. Respecte a l’alimentació , a pesar que no a totes les persones els afecta de la mateixa manera, és aconsellable que els qui siguin propensos evitin aliments com la xocolata o el formatge guarit. A més, si es prenen durant la nit i acompanyats d’alcohol, la barreja pot ser un fort potencial de mal de cap. Els embotits també poden ser un factor de risc important.
  • 7. Utilitzar ulleres de sol per a la protecció ocular. Cal estar segur de portar unes de qualitat i adquirides en comerços autoritzats. També es recomana usar gorres que, a més de protegir de la calor, protegeixen lleugerament de la llum.
  • 8. Hi ha remeis naturals que poden ajudar a alleujar aquesta dolència una vegada s’ha desencadenat, com les comprimides fredes en el front o el clatell. No s’aconsella el gel directament aplicat en la pell.
  • 9. Abans d’emprendre un viatge, és convenient ingerir algun aliment i hidratar-se bé. En els viatges és millor posar música relaxant encara que no massa lenta.

    Estiu i insomni

    La calor, el soroll, una vida social més activa, la sequedat ambiental de l’aire condicionat, les migdiades més llargues o els menjars excessius, anar a dormir més tard, l’augment del consum d’estimulants o de tabac i, fins i tot, el canvi de matalàs són aspectes que provoquen que durant l’estiu i les vacances se sofreixi més insomni i despertessis nocturns. L’organisme ha d’habituar-se al canvi de temperatura i a l’augment d’hores de llum, i això requereix temps.

    Un increment de la quantitat de llum produeix una major estimulació de la retina que, al seu torn, provoca dificultat a l’hora de dormir. Amb tot, l’estiu és un “estimulador” de l’insomni que cal evitar, fins i tot en persones que durant la resta de l’any no tenen problemes per dormir. Perquè llevar hores de descans produeix debilitat, depressió, ansietat, hipertensió, disminució del rendiment físic i mental, irritabilitat, pèrdua de reflexos, enrogiment dels ulls i inflamació de les parpelles i les temibles migranyes.

    Mullar-se els braços, el clatell, buscar el costat fred del coixí o utilitzar un ventilador poden ser recursos que, encara que no funcionen ni sempre ni a tothom, poden ajudar.

    RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions