Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Crisi d’ansietat: què és i com actuar

S'estima que entre un 5% i un 6% de la població sofrirà un atac d'ansietat en algun moment de la seva vida

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 17deJunyde2016
Img crisis ansiedad hd Imatge: zurijeta

Els atacs de pànic, també coneguts com a crisi d’ansietat o d’angoixa, són un tipus de trastorn d’ansietat en què la persona que el sofreix té atacs repetitius d’intensa por que una cosa dolenta li ocorri. Però, què són?, per què succeeixen?, a qui afecten i què senten les persones que ho pateixen? En aquest article es dóna resposta a aquestes qüestions i s’aporten consells de com actuar davant ella.

 

Img crisis ansiedad art
Imatge: zurijeta

Atac de pànic o crisi d’ansietat

Què és un atac de pànic o crisi d’ansietat? El doctor Antonio Cano, president de la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Ansietat i l’Estrès (SIGUIS), manifesta que és una reacció d’ansietat molt intensa que s’acompanya de la sensació de no ser capaces de controlar aquesta reacció i, fins i tot, amb sensació de perill de mort imminent.

Aquest especialista explica que els desencadenants d’aquest desordre són el tipus de pensaments catastrofistes que les provoquen (com a mort imminent, atac al cor, marejos i pèrdua de consciència, entre altres) i la hiperventilación (respiració ràpida que pot unir-se a sensació de falta d’alè) que genera un augment d’activació fisiològica generalitzada. Els pensaments catastrofistes s’originen per una incorrecta interpretació de símptomes d’ansietat (activació fisiològica).

Des de l’American Psychiatric Association (APA) assenyalen quins són els criteris necessaris per a diagnosticar un atac de pànic: que sigui una aparició temporal i aïllada de por o malestar intensos, acompanyada de quatre (o més) dels símptomes que se citen a continuació, que s’inicien de manera brusca i aconsegueixen la seva màxima expressió en els primers 10 minuts.

Aquests símptomes als quals fan referència són:

  • 1. Palpitacions, sacsejades del cor o elevació de la freqüència cardíaca.
  • 2. Sudoració.
  • 3. Tremolors o sacsejades.
  • 4. Sensació d’ofec o falta d’alè.
  • 5. Sensació d’ennuegar-se.
  • 6. Opressió o malestar toràcic.
  • 7. Nàusees o molèsties abdominals.
  • 8. Inestabilitat, mareig o desmai.
  • 9. Sensació d’irrealitat o d’estar separat d’un mateix (despersonalització).
  • 10. Por de perdre el control o tornar-se boig.
  • 11. Por de morir.
  • 12. Parestèsies.
  • 13. Esgarrifances o fogots

En la mata també poden observar-se les pupil·les dilatades, la pell pàl·lida i fins i tot pot arribar a estar tan agitat que manifesti idees i sentiments suïcides.

Crisi d’ansietat: a qui afecten més

Els atacs d’ansietat són dues vegades més freqüents en dones que en homes
Segons la Guia Clínica d’Atenció Primària en la Xarxa, aquestes crisis d’angoixa són dues vegades més freqüents en dones que en homes i la franja d’edat més habitual és des de l’adolescència tardana a l’adultesa primerenca (menors de 35 anys). S’estima que entre un 5% i un 6% de la població sofrirà un atac de pànic en algun moment de la seva vida.

Aquests atacs poden ocórrer en qualsevol moment, de manera sobtada, fins i tot durant el somni. A conseqüència del trastorn de pànic, els afectats poden sentir una gran preocupació sobre quan i on sofriran el següent episodi, creant una ansietat anticipatòria. A més, comencen a evitar els llocs i les situacions on els ha sobrevingut l’atac i que els causen por. Això afecta i condiciona enormement la seva qualitat de vida.

A pesar que no es coneix l’origen exacte d’aquestes crisis, es creu que la causa més probable sigui una combinació de factors genètics, canvis en els circuits neuronals o en el metabolisme i estressors psicosocials.

Com actuar davant un atac de pànic: els primers auxilis

Un atac d’ansietat o pànic provoca un malestar intens a la víctima, a més de sensació d’ofec, sudoració excessiva, rigidesa o sensació de formigueig en les quatre extremitats, dolor toràcic no opressiu, taquicàrdia i, fins i tot, dolor abdominal.
Davant un atac de pànic, els especialistes en primers auxilis recomanen actuar de la següent manera:

  • Mantenir la calma: si un està tranquil pot ajudar millor a la víctima. L’objectiu és que l’afectat es relaxi.
  • Aïllar a la víctima de la bullícia i facilitar-li intimitat.
  • Intentar relaxar a l’afectat. És essencial practicar una respiració per a combatre l’ansietat, per la qual cosa cal animar-li al fet que realitzi respiracions lentes, profundes i repetides, prenent l’aire pel nas i expulsant-lo per la boca. Si la respiració és molt agitada (ràpida i superficial), pot col·locar-se una bossa sobre la boca i el nas a manera de màscara i insistir en les respiracions lentes i profundes.
  • Tranquil·litzar-li, explicant-li que si segueix les instruccions la situació es controlarà. No convé dir-li que no passa res -no és cert i pot ser que senti com si no se li prengués de debò- ja que podria augmentar la seva ansietat. Tampoc cal jutjar la causa desencadenant de la crisi.
  • Parlar-li de manera calmada, en un to baix i a poc a poc perquè no li augmenti el nerviosisme.
  • Intentar esbrinar què li ha ocorregut i telefonar al 112.

Etiquetes:

ansietat pánico-ca

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions