Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cuidar l’esquena dels escolars

Reduir el pes del material escolar i promoure l'activitat física són dos aspectes claus per disminuir el risc de dolor d'esquena entre els nens

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 23 de Setembre de 2013
img_cuidar espalda escolares hd

L’Organització Mèdica Col·legial (OMC) i la Fundació Kovacs centren la seva atenció en la prevenció del dolor d’esquena entre els escolars espanyols. Aquestes dues organitzacions, any rere any, insisteixen en la necessitat de combatre els factors relacionats amb un major risc de sofrir dolor d’esquena: l’excés de pes en les motxilles, la inactivitat física o la mala pràctica de l’esport i, fins i tot, el mobiliari escolar inadequat. En aquest article es descriu el paper dels mals hàbits com a desencadenant del dolor d’esquena en els escolars i s’ofereixen consells per prevenir-ho.

Imatge: monkeybusiness

El dolor d’esquena i els mals hàbits

A Espanya, prop del 51% dels nois i el 69% de les noies menors de 15 anys ja han patit dolor d’esquena alguna vegada en la seva vida, segons dades aportades per l’Organització Mèdica Col·legial i la Fundació Kovacs. Aquesta dolència limita les activitats diàries dels petits estudiants i incrementa la possibilitat de sofrir-la de forma crònica en l’edat adulta. En concret, és a partir dels 10 anys d’edat quan la seva incidència augmenta, per la qual cosa els esforços es dirigeixen als escolars d’aquesta edat.

És molt important el paper actiu dels pares en la prevenció i l’adopció d’hàbits saludables

En edicions passades es va publicar ‘El Còmic de l’Esquena‘, amb l’objectiu que els escolars poguessin aprendre amb facilitat a cuidar la seva esquena i a com minimitzar l’impacte del dolor quan apareix. Aquest còmic està disponible de forma gratuïta a la web de l’OMC i al Web de l’Esquena de la Fundació Kovacs.

El sedentarisme, els hàbits posturals incorrectes i fins a la inadequada pràctica competitiva d’alguns esports són factors demostrats que s’associen a un major risc de sofrir dolor d’esquena i que es donen amb major freqüència entre els joves dels països industrialitzats.

Però no cal enganyar-se, “l’exercici i l’esport són bons per a l’esquena”, assevera Mario Gestoso, director mèdic de la Fundació Kovacs. “Solament si l’entrenament és erroni i es repeteix amb molta intensitat pot causar desequilibris en la musculatura que afecten al seu funcionament normal i, fins i tot, provocar deformacions de la columna vertebral, com succeeix en algunes nenes que practiquen gimnàstica rítmica”.

El paper dels progenitors en la prevenció

L’esquena és una estructura fonamental en l’organisme i els mals hàbits poden passar-li factura fins i tot a edats primerenques, a tenor de les dades d’incidència aportats pels experts. I com succeeix en totes les àrees de salut, és molt important el paper actiu dels pares en la prevenció i l’adopció d’hàbits saludables. “És bàsic que aquests aportin als seus fills coneixements sobre com cuidar la salut de l’esquena, amb una bona higiene postural, amb la pràctica habitual d’exercici i, sobretot, amb l’exemple perquè tinguin un model a imitar”, explica Gestoso.

Estudis realitzats en diferents països desenvolupats han posat en evidència que els adolescents amb dolor d’esquena persistent tenen major risc de patir-ho de forma crònica quan són adults. Aquests mateixos treballs també demostren que mantenir-se físicament actiu i complir amb les pautes d’higiene postural, perquè les activitats quotidianes no la lesionin, són dues normes bàsiques.

En persones sanes, l’exercici físic ajuda a reduir la probabilitat de sofrir dolor d’esquena i “també la pràctica d’algun esport concret (com la natació) és útil per prevenir-ho, encara que és convenient consultar a un metge abans d’iniciar qualsevol activitat física o esport”, aclareix Gestoso. Aquest expert puntualitza que en els qui pateixen o han patit aquesta dolència, un metge ha de determinar què exercicis específics s’han de fer i amb quina intensitat i ritme de progressió.

Com aconseguir una esquena sana per a tots

Segons Mario Gestoso, per mantenir una esquena sana, hi ha deu normes bàsiques per a nens i adolescents que els progenitors haurien de supervisar:

  • 1. Mantenir-se actiu i evitar estar tot el dia assegut.
  • 2. Fer esport de manera habitual: natació, córrer, anar amb bici o realitzar exercicis en el gimnàs. Qualsevol exercici és millor que cap.
  • 3. Escalfar els músculs abans de l’activitat física i fer estiramientos després. Si es competeix en algun esport, seguir les indicacions concretes de l’entrenador.
  • 4. Asseure’s amb una postura adequada: asseure’s el més enrere en la cadira amb el respatller recte, l’esquena alçada i els braços o colzes recolzats; canviar de posició de forma freqüent i aixecar-se cada 45-60 minuts; i si s’ha d’estudiar molt temps, emprar un faristol.
  • 5. Adoptar una postura adequada davant de l’ordinador: la pantalla ha d’estar enfront dels ulls i a l’altura del cap.
  • 6. Vigilar si hi ha dolor quan s’està en el llit o en utilitzar el mobiliari escolar.
  • 7. Per transportar el material escolar, el millor és portar el menor pes possible; usar motxilla amb rodes i d’altura regulable o una de tirants amples passada per tots dos espatlles. Portar la motxilla tan pegada al cos com es pugui i col·locar-la a la zona lumbar o entre els malucs, just per sobre de les natges. No carregar més del 10% del propi pes.
  • 8. No fumar, ja que, a més ser perjudicial per a la salut en general, augmenta el risc de sofrir dolor d’esquena.
  • 9. Davant el dolor, és millor consultar al metge sense perdre temps; al més aviat possible es prenguin les mesures necessàries, millor.
  • 10. Si ja hi ha molèsties, el millor és evitar el repòs i seguir una vida el més normal possible i mantenir-se tan actiu com es pugui. És molt probable que solament es degui al fet que els músculs no treballen de manera adequada.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions