Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dia Mundial de la Diabetis 2014

Fins al 70% dels casos de diabetis tipus 2 es podrien evitar o retardar solament amb adoptar hàbits més saludables

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 14deNovembrede2014
Img dieta hambre hd Imatge: USDAgov

La Federació Internacional de Diabetis estima que més de 382 milions de persones tenen diabetis al món. I el futur que s’espera no és millor: els especialistes pronostiquen que en 2035 la xifra aconseguirà els 592 milions o, la qual cosa és el mateix, una de cada deu persones a tot el món sofrirà aquesta malaltia. El més perillós és que la meitat d’els qui la pateixen estan sense diagnosticar. Malgrat aquesta amenaça sanitària, la majoria dels casos de diabetis es podrien prevenir fàcilment amb comportaments de vida saludables, com començar el dia amb un desdejuni apropiat. Així es relata en aquest article.

Img dieta diabetes art
Imatge: USDAgov

Aquest 2014, el Dia Mundial de la Diabetis marca l’inici d’un període de tres anys en el qual es durà a terme una campanya més àmplia centrada en una manera de vida saludable. El lema és “Diabetis: protegim el nostre futur“. En aquesta ocasió, els missatges estan dirigits a fomentar una alimentació saludable -que comença amb un desdejuni adequat- per prevenir la diabetis mellitus tipus 2 i evitar les seves complicacions quan ja s’ha establert la malaltia.

Hàbits saludables contra la diabetis tipus 2

La Federació Internacional de Diabetis (IDF) estableix dues idees fonamentals per aquest 2014: la primera és que adoptar un desdejuni saludable disminueix la càrrega mundial de la malaltia i evita els seus costos associats (sanitaris i per pèrdua de productivitat); la segona, que per disminuir el nombre d’afectats és imprescindible que el desdejuni saludable sigui assequible.

Seguir una dieta saludable disminueix el risc de desenvolupar diabetis

Els especialistes estan d’acord en què si es posés fre als factors de risc modificables de la diabetis tipus 2, es podria estalviar el 11% del total de la despesa sanitària de tot el món. De fet, fins al 70% dels casos s’evitarien o retardarien el seu desenvolupament sol amb canviar l’estil de vida i adoptar hàbits més saludables. Fins i tot, ajudaria a prevenir les complicacions habituals de la malaltia, que sorgeixen a llarg termini, quan les persones amb diabetis no segueixen un control estricte, com neuropatías, malalties cardiovasculars, retinopaties, problemes auditius i neurològics. Aquest percentatge del 70% es traduiria, segons els experts de la IDF, en la xifra gens menyspreable de 150 milions d’afectats menys l’any 2035. Una altra xifra interessant és que la meitat de les persones que pateixen diabetis al món ho desconeixen.

Contra la diabetis: dieta sana

El règim que suggereixen els especialistes no dista de la dieta saludable que es proposa per prevenir una llarga llista de malalties, com a càncer o les malalties cardiovasculars. Es compon bàsicament de verdura i fruita fresca, cereals integrals, fruita seca, carn magra i peix. La “Guia Pràctica 2014”, sota el títol ‘Començar bé el dia’, que la IDF ha publicat amb motiu del Dia Mundial de la Diabetis, insisteix que les persones tenen més probabilitat de disminuir el risc de desenvolupar la seva malaltia o les complicacions de la mateixa ja establerta si segueixen les següents pautes dietètiques:

  • Prendre aigua, cafè o te sense sucre, en comptes de sucs, refrescs o altres begudes ensucrades.
  • Ingerir com a mínim tres racions de vegetals al dia, inclosa la verdura de fulla verda, com a enciams o espinacs.
  • Menjar fins a tres peces de fruita fresca cada dia.
  • Entre hores, per picar, escollir fruita seca, fruita fresca o iogurt sense sucre.
  • Limitar la ingesta diària d’alcohol a dues unitats de beguda estàndard. Segons va acordar l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la Unitat de Beguda Estàndard (O.B.I) suposa entre 8 i 13 grams d’alcohol pur i solament mesura la quantitat d’alcohol pur, no la quantitat de líquid. Això és, 100 mil·lilitres de vi de 13º suposen uns 10,4 grams d’alcohol pur.
  • Triar les parts magres de carns blanques, aus i peix, en comptes de carns processades o vermelles.
  • Preferir el llard de cacauet en lloc de la crema de xocolata o melmelada per untar.
  • Consumir pa, pasta i arrossos en la seva opció integral.
  • Escollir els greixos insaturats (oli d’oliva, de colza, de blat de moro o de girasol) abans que les saturades (com a mantega i nata, llard, oli de coco, de palmell o el ghee, espècie de mantega aclarida que s’empra en la cuina de l’Índia i en Paquistán).

    14 de novembre: Dia de la Diabetis a tot el món

    El Dia Mundial de la Diabetis es va instaurar de la mà de la Federació Internacional de Diabetis i l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que en 1991 van decidir, davant un augment apabullante dels casos de diabetis a tot el món, establir un dia per sensibilitzar sobre aquesta malaltia metabòlica. S’aprofita la celebració per conscienciar a la població sobre les seves causes, símptomes, tractament i les complicacions associades, a més de puntualitzar la necessitat d’emprendre accions per prevenir-la.

    En 2007, l’Organització de les Nacions Unides (ONU) ho va declarar un dia oficial de la salut, per recalcar que és una prioritat. Aquest any es va establir el logotip oficial, un cercle de color blau, el mateix to de la bandera de l’ONU. En moltes cultures, aquest cercle significa salut i vida. El dia escollit per a la celebració de l’esdeveniment, el 14 de novembre, homenatja el naixement de Sir Frederick Grant Bating, qui juntament amb Charles Best va descobrir l’hormona Insulina en 1921, motiu pel qual se li va concedir el Premi Nobel de Fisiologia i Medicina en 1923.

    RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions