Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dia Mundial de l’Activitat Física

Amb la celebració d'aquest Dia es vol conscienciar dels beneficis que aporta incorporar l'activitat física dins dels hàbits de la vida diària

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 06deAbrilde2015
Img act fisica hd Imatge: pressmaster

L’activitat física és font de bona salut i benestar. Està demostrat que portar una vida activa contribueix a mantenir a ratlla multitud de malalties cròniques no transmissibles. Per això, en el marc del Dia Mundial de l’Activitat Física es pretén conscienciar a la societat dels beneficis d’incorporar l’activitat física en el dia a dia. Aquest article resumeix les recomanacions en aquest aspecte segons l’edat i com la seva falta posa en risc a la salut. A més, s’apunta què persegueix l’Estratègia mundial sobre règim alimentari, activitat física i salut, de l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

Img act fisica art
Imatge: pressmaster

L’OMS atribueix a la inactivitat física el 6% de totes les morts al món

Des de 2002, el Dia Mundial de l’Activitat Física se celebra cada any el 6 d’abril amb l’objectiu de convidar a la població de tot el planeta a la pràctica d’activitat física per aconseguir un nivell òptim de salut i benestar. Per activitat física s’entén qualsevol moviment corporal i pot formar part del dia a dia, ja sigui en les activitats laborals, els desplaçaments, durant les tasques domèstiques o de les activitats d’oci o recreatives, com els jocs i els esports, i que comporti una despesa energètica. El nivell d’activitat física es pot incrementar amb facilitat amb solament utilitzar més escales en comptes de l’ascensor, usar el cotxe el menys possible i optar per desplaçar-se caminant o amb bici o, si s’empra el transport públic, baixar unes quantes parades abans i acabar el recorregut a peu.

En el marc d’aquest Dia mundial, a les ciutats de diferents països s’organitzen esdeveniments esportius per conscienciar a la societat dels beneficis que obté, si incorpora l’activitat física a la vida diària, i per animar-la a seguir alguna de les disciplines.

Activitat física per a tots: recomanacions

Dins del document de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ‘Recomanacions mundials sobre l’activitat física per a la salut’, s’especifica quin és el nivell d’activitat física adequat, la intensitat i la durada per a cada grup de població. A manera de recopilatori, els especialistes suggereixen que:

  • Els nens de cinc anys fins als joves de 17 anys inverteixin com a mínim una hora al dia a realitzar activitats físiques d’intensitat moderada a intensa (encara que a més minuts, majors beneficis), sobretot de tipus aeròbic. També és convenient com a mínim tres vegades per setmana dur a terme activitats vigoroses per reforçar el sistema musculoesquelético.
  • Les persones entre 18 anys i 64 anys és aconsellable que dediquin com a mínim, cada setmana, 150 minuts a la pràctica d’activitat física aeròbica (que equival a 20 minutos de caminada aldia ), d’intensitat moderada en sessions de 10 minuts de durada, d’intensitat vigorosa en sessions de 75 minuts o una combinació d’ambdues. Per a major benefici, proposen multiplicar per dos aquests temps. I per reforçar el sistema musculoesquelético, es recomana practicar exercicis d’enfortiment dels grans grups musculars, dos o més vegades per setmana.
  • Els majors de 65 anys haurien de realitzar alguna activitat física almenys tres dies a la setmana, com a mínim 150 minuts setmanals d’activitats físiques moderades aeròbiques (que equival a 20 minutos aldia ), 75 minuts d’activitat física vigorosa o una combinació equivalent. La seva pràctica a aquestes edats aporta grans beneficis: disminueix el risc de sofrir deterioració cognitiva, brinda benestar mental i millora l’apetit; a més, una persona major activa té més força, més flexibilitat, millor coordinació i equilibri, factors que ajuden a reduir el risc de caigudes.

La falta d’activitat física: un perill per a la salut

L’OMS atribueix a la inactivitat física el quart factor de risc en la taxa de mortalitat mundial, que correspon al 6% de totes les morts, i estima que és la causa principal d’entre el 21% i el 25% dels càncers de mama i de còlon, del 27% de les diabetis mellitus i del 30% de la càrrega de cardiopatia isquémica a tot el món.

En dates recents, un estudi publicat en American Journal of Clinical Nutrition concretava que portar una vida sedentària provoca el doble de defuncions prematures (abans dels 70 anys) que l’obesitat. No obstant això, també s’apuntava com canviar aquesta situació: invertir 20 minutos al dia a caminar a pas lleuger reduiria el risc de mort prematura entre un 16% i un 30%. Aquesta variació en la rutina diària afavoreix més a els qui, sent inactius, mantenen un pes normal, encara que també és profitós per els qui sofreixen sobrepès.

Alimentació, activitat física i salut

Per a l’OMS, la dieta saludable i l’activitat física suficient i regular són els principals ingredients per promoure i protegir la salut durant tota la vida. I, per contra, seguir una dieta poc o gens saludable i el sedentarisme són els principals factors de risc d’hipertensió, hiperglucemia, hiperlipidemia, sobrepès i obesitat, que porten a desenvolupar malalties cròniques, com la diabetis, el càncer o les malalties cardiovasculars.

Per reduir la càrrega de morbiditat i mortalitat associada, al maig de 2004, aquesta organització va adoptar l’Estratègia mundial sobre règim alimentari, activitat física i salut, que persegueix quatre objectius:

  • 1. Reduir els factors de risc de malalties cròniques associats a la dieta i a la inactivitat amb mesures de salut pública.
  • 2. Augmentar la conscienciació i els coneixements sobre la influència de la dieta i de l’activitat física en la salut i de l’efectivitat de les mesures preventives.
  • 3. Instaurar i reforçar polítiques i plans d’acció mundials, regionals i nacionals per millorar les dietes i augmentar l’activitat física, de manera sostenible, amb la participació de tots els sectors.
  • 4. Revisar les dades científiques i fomentar la recerca sobre la dieta i l’activitat física.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions