Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Problemes de salut

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dia Mundial de l’Osteoporosis

A Espanya, hi ha més de dos milions de dones posmenopáusicas afectades per osteoporosis i, per tant, amb un risc molt alt de sofrir una fractura de maluc

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 20 de Octubre de 2012

“Estima els teus ossos/ossos” i “Para en la primera” (fractura) és el doble lema escollit aquest 2012 per celebrar el Dia Mundial de l’Osteoporosis, avui 20 d’octubre. S’estima que, al nostre país, cada any es produeixen entre 500 i 800 de fractures de maluc per cada 100.000 dones. Patir una fractura eleva el risc de sofrir una altra i, per evitar-ho, és crucial cuidar la massa òssia des de la infància i la joventut. En aquest article s’explica la importància que suposa sofrir una fractura i les mesures preventives que cal aplicar, ja des de la infància, per mantenir la salut dels nostres ossos/ossos.

Imatge: Antonio Jiménez Alonso

El Dia Mundial de l’Osteoporosis que convoca la International Osteoporosis Foundation (IOF), i que secunden nombroses societats científiques i associacions de pacients a tot el món, arrenca aquest any amb un doble i ambiciós lema: “Estima els teus ossos/ossos” i “Para en la primera” (fractura).

L’osteoporosis consisteix en la pèrdua de massa òssia o de calci dels ossos/ossos. És una malaltia eminentment femenina, encara que també pot afectar als homes. S’estima que, a Espanya, hi ha més de dos milions de dones posmenopáusicas afectades per osteoporosis i, per tant, amb un risc molt important de sofrir una fractura de maluc o en una altra part del cos, segons informació de Javier del Pi Montes, president de la Societat Espanyola de Recerca Òssia i Metabolisme Mineral (SEIOMM), cap del Servei de Reumatología de l’Hospital Universitari de Salamanca i professor del Departament de Medicina de la Universitat de Salamanca.

“Quan s’ha desenvolupat osteoporosis, els ossos/ossos són tan fràgils que no poden resistir petits traumatismes i sorgeixen fractures osteoporóticas que s’originen, fins i tot, sense que l’os/os hagi sofert cap cop. Després d’una d’aquestes fractures, els ossos/ossos estan tan febles que la probabilitat de tenir un nou episodi es multiplica per dos. Per això, cal actuar de forma preventiva, per evitar la primera fractura i, si aquesta ja s’ha produït, per impedir la següent. Per aquest motiu ‘Para en la primera’ sigui un dels lemes d’aquest any per al Dia Mundial de l’Osteoporosis”, argumenta del Pi.

Osteoporosis: la primera fractura

Les fractures relacionades amb el patiment d’osteoporosis constitueixen un important problema de salut pública. Les més comunes són les de maluc, seguides de les vertebrals (sobretot, aixafaments de vèrtebres), de nina, d’húmer (espatlla) i, en menor mesura, les d’altres ossos/ossos. De totes elles, la més greu és la de maluc. A Espanya es produeixen entre 500 i 800 casos de fractures de maluc a l’any per cada 100.000 dones, depenent de les comunitats autònomes, segons dades publicades per l’equip de M. L. Álvarez-Nebreda, de l’Hospital General Universitari Gregorio Marañón, en la revista ‘Bone’ en 2008.

Prop del prop del 25% de les dones que sofreixen una fractura de maluc moren durant el primer any després de l’esdeveniment
Una de cada cinc dones de més de 50 anys ha sofert almenys una fractura vertebral. És més, a partir dels 75 anys, més del 50% les dones ja han sofert una fractura vertebral, com recorda l’estudi FRAVO publicat també en ‘Bone’ en 2010. “El risc de fractures de maluc i vertebrals, a més de tenir un impacte des del punt de vista personal, minva la qualitat de vida, afegeix o empitjora el procés patològic, en augmentar la probabilitat de sofrir una nova fractura, i incrementa tant la mortalitat com la despesa sociosanitària. Per això, hem de ser capaços de detenir la cascada de factors de risc que apareixen en la dona i que no són innocus”, destaca del Pi.

Mortalitat per fractures relacionades amb l’osteoporosis

Així, prop del 20%-25% de les dones que sofreixen una fractura de maluc -és a dir, entre una de cada quatre i una de cada cinc- moren durant el primer any després del succés. Les causes són diverses en aquests casos: empitjorament d’altres malalties o problemes relacionats amb la pròpia cirurgia de maluc; encara que, en ocasions, són desconegudes, segons dades relatives a les fractures de maluc a Espanya de la recerca d’Álvarez-Nebreda en 2008.

Segons aquest mateix estudi, en el cas dels homes, la mortalitat és encara major, perquè moren entre el 25% i el 30%. “Les fractures de maluc són menys freqüents en homes que en dones però, quan es presenten, tenen més complicacions i se salden amb una major mortalitat”, explica l’expert.

Per cuidar els ossos/ossos: calci diàriament

Els ossos/ossos humans aconsegueixen el seu màxim nivell de calcificació entre els 20 i els 30 anys. A partir d’aquest moment, l’esquelet ja està calcificado i no adquireix més, sinó que comença la seva pèrdua a poc a poc (descalcificar-se). Aquest procés de descalcificació es dispara després de la menopausa en la dona i al voltant dels 60 anys en l’home, a partir de l’andropausia.

Per ralentir la descalcificació i mantenir els ossos/ossos “en forma” cal prevenir la malaltia osteoporótica des de la infància i la joventut amb hàbits saludables. L’estratègia per aconseguir-ho hauria de ser aconseguir la màxima quantitat de massa òssia possible fins als 30 anys i, d’aquesta forma, una major reserva d’os/os perquè el procés de descalcificació trigui més temps a completar-se.

Aquests bons hàbits han d’incloure una alimentació sana, amb una aportació suficient de calci, nutrient que es troba en la llet i els seus derivats. La quantitat diària de calci que l’organisme necessita per mantenir els ossos/ossos ben calcificados és d’1 gram al dia (o entre 800 i 1.200 mg diaris de calci). “Per cada litre de llet que es pren al dia (és a dir, quatre gots de llet al dia o cinc racions de productes làctics com el iogurt), s’obté 1 gram de calci. Si no s’ingereix aquesta quantitat de calci, l’organisme ho pren de l’únic lloc en el qual està: l’os/os. I això provoca que els ossos/ossos es descalcifiquin. Actualment, a Espanya, la dieta mitjana no conté aquesta quantitat necessària de calci i, amb freqüència, aquesta dosi està per sota dels 700 mg de calci al dia”, comenta del Pi.

Prevenir osteoporosis amb vitamina D

Si el calci és indispensable per a la salut dels ossos/ossos, també ho és la vitamina D, necessària per a la seva absorció. “Aquesta vitamina en realitat és una hormona que produeix el nostre organisme quan ens exposem al sol, és a dir, en prendre el sol, la pell produeix vitamina D. El problema és que, a partir dels 60-65 anys, l’organisme perd aquesta capacitat i, àdhuc posant-se al sol, disminueix moltíssim. A més, la població s’exposa poc al sol i treballa moltes hores en llocs tancats. La conseqüència és que hi ha dèficit de vitamina D, quan és indispensable per absorbir el calci. I això explica que, encara que es prenguin productes làctics, l’absorció del calci no sigui l’òptima”, exposa del Pi.

A aquest dèficit de vitamina D se suma l’agreujant que les fonts naturals d’obtenció d’aquesta vitamina són escasses. En alguns països poc assolellats, com els escandinaus, hi ha una preocupació important per aquesta vitamina i, per aquest motiu, s’han enriquit nombrosos productes amb ella. No obstant això, a Espanya, malgrat ser un país assolellat, es té el mateix problema. La població general, sobretot els ancians, presenta nivells insuficients de vitamina D per garantir una bona absorció del calci i, en aquests casos, cal subministrar-la a manera de suplement vitamínico.

Mesures preventives per cuidar els ossos/ossos

Segons el president de la SEIOMM, les mesures preventives fonamentals per cuidar els ossos/ossos són les següents:

  • Practicar exercici físic de forma activa, per aconseguir la màxima densitat òssia possible i, així, protegir els ossos/ossos.
  • Evitar fumar i beure alcohol a l’excés, ja que constitueix un tòxic per als ossos/ossos.
  • Començar a cuidar els ossos/ossos des de la infància, amb bons hàbits de salut.
  • Menjar entre quatre i cinc racions de productes làctics al dia, com a llet, iogurt, formatge, etc.
  • Prendre suplements de vitamina D, si són necessaris.
  • Els productes làctics enriquits amb calci poden ser una bona opció quan no s’arribi a ingerir la quantitat diària de calci recomanada. En aquests casos, de vegades també es requereix tractament farmacològic.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions