Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Diabetis i vacances: com portar el seu control sense prohibicions

Els canvis d'hàbits i les altes temperatures poden alterar els nivells de glucosa en sang de les persones amb diabetis, els qui han d'evitar complicacions amb aquests consells

diabetes vacaciones control

Amb el començament de l’estiu, arriben també alguns factors que poden afectar al bon control dels nivells de glucosa de les persones amb diabetis i, per tant, a una adequada gestió de la patologia en el seu conjunt. Les altes temperatures, els nous horaris, les noves rutines o els canvis en l’alimentació són alguns d’ells. Però és possible gaudir sense prohibicions, però amb control, amb la finalitat d’evitar complicacions de la patologia. Per a això, s’han de seguir una sèrie de recomanacions que detallem en les següents línies.

Com controlar la diabetis i gaudir de l’estiu

L’arribada de les altes temperatures, sumada al període estival, amb els canvis d’horaris i/o rutines que comporta, poden resultar el còctel perfecte per alterar els nivells de glucèmia de les persones amb diabetis. Per això a l’estiu cal prestar una especial atenció al control i la gestió de la patologia en el seu conjunt, per evitar possibles complicacions que comporten qualsevol canvi d’aquest tipus. I és que aquesta època porta amb si normalment les merescudes vacances en les quals les modificacions en l’alimentació o la reducció de l’activitat física són inevitables.

Per aquest motiu des de la Federació Espanyola de Diabetis (FEDE) llancem una sèrie de recomanacions i consells amb l’objectiu de gaudir sense prohibicions, però amb control:

  • Alimentació saludable. Evitar els menjars copiosos, optar per les coccions lleugeres i augmentar la ingesta de fruites i verdures és fonamental per mantenir una alimentació saludable durant l’estiu, segons indiquen els experts en nutrició en diabetis. Cal llegir amb atenció l’etiquetatge dels productes que s’adquireixen, per poder evitar aquells que no siguin recomanables pels seus ingredients o per la quantitat d’aquests, com poden ser sucres afegits o greixos vegetals. A més, s’ha d’evitar el picoteo replet de “ calories buides”, com les patates fregides i galetes, i substituir-ho per fruita fresca, fruita seca i verdures i hortalisses, en cru o en conserva.
  • Exercici físic. Realitzar activitat física, ajustada a cada individu, és clau, entre altres temes, per evitar l’augment de pes, que podria crear complicacions en la diabetis. I sempre s’ha de fer sota les recomanacions dels experts, evitant les hores de major calor i mantenint sempre una adequada hidratació.
  • Hidratació constant. Quan el cos està deshidratat, la concentració de glucosa en sang augmenta i provoca que els ronyons tractin d’eliminar-la mitjançant l’orina. És fonamental mantenir-se hidratat, fins i tot quan no es té set, a través d’aigua, infusions o begudes sense sucres afegits, i evitar les begudes amb cafeïna o alcohòliques, ja que produeixen deshidratació.
  • Adherència al tractament. Malgrat les vacances i els canvis en les rutines, continuar amb el tractament pautat pel professional mèdic aconseguirà evitar possibles complicacions de la diabetis. Si es tenen dubtes o es volen realitzar canvis, s’ha d’acudir al metge de referència.

Viatges segurs per a persones amb diabetis

A tot això, se li ha de sumar l’estiu atípic que travessa el món per la pandèmia de covid-19. Pel que, a l’hora de fer un viatge de manera segura, es recomana consultar, davant qualsevol dubte, al professional sanitari de referència, a més de mantenir les mesures higiènic-sanitàries i de seguretat que dictin les autoritats en aquest moment, i que s’han de complir estrictament, per prevenir i minimitzar els riscos d’un possible contagi.

A més, en emprendre rutes a la muntanya o a la platja, els experts recomanen anar sempre acompanyat d’una motxilla en fred per transportar els medicaments necessaris per al control de la diabetis, a més de portar una ampolla d’aigua o cantimplora per ingerir aigua de forma regular i mantenir la hidratació.

Quant a la prevenció del peu diabètic, és molt important que, durant la temporada d’estiu, es compti amb un calçat esportiu còmode per realitzar exercici o, simplement, fer una passejada per la zona de vacances a l’aire lliure. A més, s’ha d’evitar caminar descalços, sobretot si es té la glucosa alta, mala circulació o poca sensibilitat.

Cura de la pell a l’estiu per a persones amb diabetis

Quan es parla de la relació entre estiu i diabetis, cuidar-se per dins és tan important com fer-ho per fora. La sequedat de la pell és un problema recurrent per a les persones amb aquesta patologia, per la qual cosa protegir-se del sol és obligatori aplicant cremes fotoprotectoras de factor 15 o superior, i així prevenir també cremades i altres problemes de pell, els quals poden augmentar els nivells de glucosa en sang.

A tot això se li ha d’afegir l’ús de roba lleugera i solta, ja que ajuden també a combatre la calor i la humitat. I si, a més, s’acompanya d’un barret, gorra o visera, s’aconseguiria una fotoprotección completa i eficaç.

RSS. Sigue informado

Federación de diabéticos españoles

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions