Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta i diabetis: el plaure de saber menjar

Els tallers d'alimentació per a les persones amb diabetis permeten conèixer les qualitats dels aliments, millorar la dieta i cuidar la salut sense perdre el gust dels menjars
Per Sandra De Miguel, Federación Española de Diabetes (FEDE) 17 de febrer de 2016
Img hacer ensalada hd
Imagen: photographee.eu

En aquest país ens agrada menjar! Ja no és solament que tota reunió familiar o de treball, cita social que es precie o celebració de qualsevol tipus tingui lloc entorn d’una taula. És que, a més, es gaudeix del plaure de menjar. Per aquest motiu és tan necessari que les persones que tenen diagnosticada diabetis aprenguin tot sobri com portar una alimentació saludable, ja que d’això depèn en gran mesurada aconseguir una òptima gestió de la patologia. Però “alimentació saludable” no té per què associar-se a privacions, ni està renyit amb delectar-se amb un bon menjar. En el següent article s’ofereixen algunes claus per menjar ric i bé quan es té diabetis.

Pautes per a una bona alimentació

Com a norma general, es considera que una persona porta una dieta equilibrada quan els aliments que ingereix combinen un 55%-60% de carbohidrats, un 15%-20% de proteïnes i un 20%-30% de greixos. Per descomptat, cal tenir en compte determinats factors en gestionar aquests percentatges, com l’edat, el sexe, el pes, l’alçada, el grau d’activitat, el clima en què s’habita i fins i tot el moment biològic en el qual la persona es troba. A més, hi ha moltes maneres de poder planificar els menjars, encara que les dues formes més comunes entre les persones amb diabetis són el mètode del plat” i “el compte de carbohidrats. En tots dos casos és recomanable establir els següents criteris:

  • Pla d’alimentació individualitzat, variat i equilibrat.
  • Alimentació fraccionada en cinc o sis preses al dia (menor volum d’aliment per presa, millor control).
  • Aquest fraccionament ha d’anar en concordança amb el tractament amb insulina o amb la presa d’antidiabéticos orals i amb la pràctica d’exercici físic.
  • La dieta ha de ser rica en fibra (verdures, llegums, fruita seca, cereals integrals i fruita, en les quantitats adequades a cada cas).
  • Una alimentació escassa en greixos saturats i colesterol (moderar el consum de làctics complets i els molt grassos, carns grasses, ous i els seus derivats, xarcuteria, etc.).
  • Tenir en compte que l’alcohol és hipoglucemiante (baixada de sucre en sang). En cas de prendre-ho, incloure-ho en els principals menjars i mai en dejú.

A més, i com assenyala la’ Guia sobre la Diabetis Tipus 2′ elaborada per la Federació de Diabètics Espanyols (FEDE), és important menjar cada tres o quatre hores, ja que d’aquesta forma s’evita, per exemple, una possible hipoglucèmia. També s’ha de mantenir un horari establert de cara als menjars, ja que facilita un millor equilibri metabòlic.

Conèixer els aliments

Tots els nutrients són necessaris per a la persona amb diabetis encara que, especialment, ha de conèixer a fons els hidrats de carboni, ja que són imprescindibles, però també eleven els nivells de glucosa en sang. Per això és fonamental dominar els aliments i saber què aporta cadascun:

  • Porcions de midó/pa: són la principal font de carbohidrats entre les quals s’inclouen pa, cereals, arròs, pasta i verdures amiláceas.
  • Porcions de vegetals: font secundària de carbohidrats; són baixos en calories i tenen abundant fibra.
  • Porcions de làctics i derivats: una bona font de carbohidrats i proteïnes. La llet descremada té poc greix i calories, mentre el iogurt aporta calci.
  • Carn i derivats: font de proteïnes de major qualitat. El greix i les calories varien segons el tipus de carn i la peça. Inclou peix, aus, ous o formatge. Una porció és igual a uns 30 grams.
  • Porcions de fruites: font ràpida de carbohidrats. La millor forma de prendre-la és fresca. La grandària de la peça és important. Una porció mitjana equival a mig bol.
  • Porcions de greix: olis, margarines, amaniments d’amanides, maionesa, llavors i fruita seca. Sovint són una de les principals fonts de l’excés de calories. Una porció és igual a una cullereta per a postres.

Com assenyala la Fundació de la Universitat de Nacional d’Educació a Distància (UNED) en la seva ‘Guia d’Alimentació i Salut‘, el principal objectiu de la dieta diària, en el cas de les persones amb diabetis, és controlar el nivell de la glucosa en sang, però també mantenir un pes adequat i que cada menjar aporti una quantitat apropiada de nutrients.

Les recomanacions generals dels professionals mèdics o el simple lliurament d’una taula de les porcions/calories que s’han d’ingerir de cada aliment no són suficients per aprendre a menjar de forma adequada. Davant això, una bona alternativa poden ser els tallers organitzats per les associacions de pacients en els quals s’ensenya a gestionar una bona alimentació. Probablement, uns altres dels més populars són els que ofereix la Fundació Alicia, els quals són una proposta de recerca científica i gastronòmica, oberta a tots els públics, amb un caràcter social i amb la intenció de promoure la bona alimentació. 

Tot l’aquí exposat són propostes generals. El fonamental és comptar amb el metge i el dietista-nutricionista per establir un pla d’alimentació adequat. A més, i a manera de conclusió, es pot dir que no existeix l’aliment perfecte i que la persona amb diabetis pot menjar de tot, sempre en la seva justa mesura, donant prioritat als aliments rics en vitamines, minerals i fibra, enfront dels processaments.