Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Digues-me quina edat tens i et diré com afrontar la síndrome postvacacional

La "síndrome postvacacional" pot produir-se en nens, adults i ancians i, segons un estudi recent, afecta a la tercera part dels treballadors

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 08 de Setembre de 2018

A totes les persones els afecta la fi de l’estiu, en major o menor mesura. Més enllà de l’edat, totes viuen la síndrome postvacacional de manera semblant, o no? Des del nen que comença el col·le fins al jubilat que com a molt veu l’escola si s’encarrega del net, passant per l’universitari, el treballador o l’aturat, a totes les persones aquesta costa psicològica els ve una mica gran. A continuació, es detalla com afrontar setembre segons les circumstàncies vitals més comunes.

Setembre és un temps de canvis per a tots. D'un dia per a un altre cal matinar una altra vegada per anar al centre d'estudis o de treball, tornar a menjars rutinaris i els seus horaris, agafar l'intens ritme escolar i laboral... totes elles situacions que trenquen de manera brusca amb el benestar que produeix el descans vacacional.

Aquesta costa requereix un temps d'adaptació i, de vegades, comporta una sèrie de molèsties. En els casos més lleus no duren més de 2 o 3 dies. No obstant això, és habitual que els símptomes s'allarguin fins a les dues setmanes. Si ho fessin més enllà de tres mesos, apunta la psicòloga sanitària Itziar Azpiazu, ho convertirien en un trastorn adaptatiu. És l'anomenada "síndrome postvacacional" que, segons un estudi recent de l'empresa de recursos humans Adecco, ho sofreix un de cada tres treballadors.

Des de la Clínica Universitat de Navarra reconeixen que hi ha autors que tan solament ho consideren una situació transitòria normal, mentre que uns altres ho veuen com una malaltia, doncs afecta a l'esfera del benestar de la persona. De totes maneres, apunten que pot cursar diferents formes: debilitat generalitzada i astènia; insomni i, en ocasions alhora somnolència durant el dia; la capacitat de concentració es veu limitada; baixa tolerància cap al treball que es manifesta amb desídia i fastig i, de vegades, angoixa vital; agressivitat, inquietud, inseguretat... Per la seva banda, la psicòloga membre del Col·legi Oficial de Psicòlegs de Bizkaia enumera altres símptomes: tristesa, apatia, falta d'energia i motivació, ansietat, taquicàrdies, sudoració, marejos, certa irritabilitat, canvis d'humor, baixons físics...

Aquesta crisi és més comprensible en els nens. Ells porten des de juny sense horaris fixos, amb menys preocupacions i responsabilitats i en ambients molt diferents al de l'escola. I més en el cas dels petits que inicien el seu període escolar o en aquells que canvien de centre. Com assenyala la Societat Espanyola de Pediatria Extrahospitalaria i Atenció Primària, els menors poden arribar a tenir cert nerviosisme i estat d'ansietat quan els toca tornar al col·legi. També notaran fatiga, falta d'apetit, molèsties estomacals, tristesa, irritabilitat, trastorns del somni i falta de concentració en classe. Per fortuna, aquests símptomes es van superant a mesura que passen els dies i van entrant en la rutina.

El seu primer any de col·legi


Pels més petits setembre és un mes de molts canvis, per aquest motiu els centres escolars tinguin un període d'adaptació per als nous alumnes que faciliti la seva entrada. Però el paper dels pares és fonamental: ells han de donar-li la seguretat que necessiten per afrontar el que segur que serà el primer moment estresante de la seva vida.

Entre les pautes més recomanables està portar-li al col·le abans perquè ho vegi per fora i explicar-li el que farà allí, a més d'avisar-li que coincidirà amb altres nens del parc del barri pels quals també serà el seu primer dia. "Serà com el parc, però amb més amics", descriu Azpiazu, qui aconsella que se'ls parli des de la pròpia experiència, ensenyant-li fotos d'aquella època escolar. És clau que s'adapti als horaris de somni i menjades un parell de setmanes abans, perquè el rellotge biològic no es desajusti, i cuidar l'alimentació, si és que a l'estiu hi ha hagut cert relaxo.

I ja iniciat el curs, és essencial que els progenitors s'encarreguin de portar-los i recollir-los i els preguntin com s'han sentit i l'hi han passat. A més, després de les classes, no han de faltar activitats de gaudi (excursió, cinema, etc.) perquè el canvi no sigui tan radical i vegin que l'oci també segueix existint més enllà de l'estiu.

La tradicional volta al col·le


Aquest últim punt també serveix per els qui, després de gairebé tres mesos de vacances, tenen les rutines escolars bastant oblidades. I és que als escolars la volta al col·le els resulta bastant pesada. Ells sí que sofreixen la síndrome postvacacional. La solució és adaptar-se al més aviat possible als horaris dels menjars i del somni. Per a això, el convenient és que estiguin a casa unes jornades abans que acabin les vacances. Per descomptat, que els primers dies els seus pares estiguin una mica més pendents d'ells ho agrairan.

Imatge: elias minasi

Nen o adolescent que canvia de centre educatiu


Passar de la guarderia al col·legi, o de l'escola de Primària a l'institut, ocorre al setembre i després de les vacances d'estiu, un tàndem de doble estrès per als menors. En aquest cas, els pares poden ajudar als seus fills de diferents maneres. Dies abans de l'inici, poden anar a conèixer el centre educatiu per dins i menjar alguna cosa en un lloc proper per tenir records agradables relacionats amb aquest espai.

Per descomptat, és important saber que els seus progenitors estan aquí pel que necessitin i sentir-se recolzats per ells. "No se'ls pot dir que tot serà genial, sinó ser realista, però positiu, reconeixent que és normal estar nerviós. De vegades, fem callar als nens, els venem un món meravellós, i ells per dins no ho estan sentint així i creuen que no ho poden compartir, perquè consideren que no haurien d'estar així. Hem de donar-los espai perquè també puguin queixar-se i expressar el que senten", recomana l'experta.

Amb els més tímids, ajudarà destacar-los els seus dons i també és vital la labor del professorat, amb el qual caldrà estar més en contacte per saber com s'està adaptant i així poder tractar-ho amb el fill.

Setembre: canvi de col·legi i de ciutat


En ocasions, al setembre també s'inicia una nova vida a una altra ciutat, i els més petits ho noten. Per minimitzar les seves conseqüències, el primer que toca és fer-se a la nova casa, participant en la decoració de la seva habitació i dominar tot el que tingui a veure amb el nou col·legi. "Gràcies a comptar amb la major informació possible tindrà certa percepció de control i familiaritat amb la nova situació", assenyala l'especialista, qui també recomana parlar sobre les pròpies experiències: "Som els seus models, i si els donem unes pautes de com anem a fer-ho nosaltres, ja ells ho fan seu".

Jove que entra a la universitat


Els joves que en aquest mes s'estrenen a la universitat o en uns estudis fora de casa passen a una nova etapa vital plena de responsabilitats. Els ajudarà a sortir airosos recórrer l'entorn, habitar uns dies abans el nou pis, posar-se en contacte amb persones conegudes de la zona o els estudis -més fàcil amb les xarxes socials- i apuntar-se a grups d'oci on fer nous amics: futbol, teatre, música, etc.

Després d'un mes de vacances... setembre costa


Els qui han gaudit d'un mes de vacances han desconnectat tant de la rutina i de l'estructura que tenien abans, que tornar a ella els costa molt més. Impedir que la síndrome postvacacional s'allargui no és difícil. "El remei està a prevenir la seva aparició", recorden des de la Clínica Universitat de Navarra.

La fórmula està a tornar del lloc de vacances uns dies abans de començar en el lloc i acollir-se a una jornada reduïda, però si no és possible, no hi ha més que començar el treball un dijous o guardar-se uns dies per gaudir-los dues setmanes després de la volta. També resulta allargar les vacances mentalment, recordant els bons moments, veient fotos, introduint aquests instants en les relaxacions i fins a començant a preparar les següents. I no cal oblidar-se de l'oci. Després de tanta diversió, que no tot sigui treball, i gens de portar-li-ho a casa.

En definitiva, resumeix Itziar Azpiazu, "es tracta de tenir una actitud positiva i evitar els pensaments negatius, acceptar que un pot estar una mica malament i permetre's estar una mica trist, cansat o ansiós". Els hàbits saludables venen molt bé: fer exercicis de relaxació i esport i evitar l'alcohol (fomenta la desgana o el descoratjament) i la cafeïna (genera estrès i ansietat). També resulta fer el treball divertit: canviar el recorregut amb cotxe o desdejunar en un bar ja fa el dia diferent i motiva.

Imatge: belchonock

Després d'uns dies de vacances, al treball


Per estudis o treball, hi ha els qui solament poden gaudir d'uns dies. Però han de reconèixer el para quin, a fi de no caure en la síndrome típica de setembre. "Cal tenir present per què ho has decidit. Posar-te a tu la responsabilitat, perquè si vas de víctima, t'estàs llevant força, poder i capacitat de canvi", confessa l'experta.

El retorn per al mestressa/estimo de casa


En acabar l'estiu, acompanyar a les persones en les seves rutines i pensar en com gestionarà el seu temps és la tasca de qui s'encarrega de la casa. Per a aquestes persones estructurar bé el pla del nou curs amb obligacions, però també amb oci inamovible i autocuidado, és clau. Així que no està de més apuntar-se a cursos, quedar amb amics, anar al gimnàs, caminar, etc.

L'aturat segueix amb el seu treball


Per als aturats, la qual cosa més pesa és la no rutina: es fiquen tarda al llit i s'aixequen a qualsevol hora, desmotivats i desanimats, veuen que tothom avança i ells no. Però buscar ocupació és un treball molt dur que genera molta ansietat i angoixa. Així que com en l'adaptació laboral, la rutina és clau. La psicòloga insisteix en la importància d'anar-se aviat al llit; fer esport (córrer, caminar); marcar horaris per buscar treball (internet, periòdic, visites); i comptar amb temps per a un mateix.

Jubilat, sempre de vacances?


Pel qual ja no treballa no hi ha setembre, però pot ocórrer que igual ha de cuidar del net o de la casa. En aquests casos, per no sucumbir a la síndrome postvacacional, el jubilat ha de seguir unes rutines i buscar activitats que li facin sentir-se bé.

Quan tornar al treball és negatiu

Tornar al treball no hauria de ser alguna cosa negatiu. Per aquest motiu, si es veu amb aquest prisma, calgui analitzar com es viu aquesta ocupació. “Si veus que et genera sofriment, igual cal donar-li un altre enfocament a la teva ocupació, veure què parts no t’agraden i com es podrien canviar. Cal veure si en realitat és on es vol estar”, apunta la psicòloga sanitària, Itziar Azpiazu. Les crisis, de vegades, són oportunitats de canvi, per la qual cosa si la volta al setembre afecta de debò, igual és el moment de replantejar-se un canvi de treball o en la forma o l’actitud de treballar.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte