Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dones actives, cor més sa

Les dones de mitja edat que són actives redueixen el risc de desenvolupar malalties cardiovasculars

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 29deAbrilde2015
Img mujer activa hd Imatge: jeancliclac

Portar una vida activa ajuda a mantenir a ratlla moltes malalties. Un estudi recent assenyala que les dones que practiquen exercici físic tres vegades a la setmana durant una mica menys de mitja hora disminueixen la probabilitat de desenvolupar malaltia cardiovascular i cerebrovascular. Aquest article analitza aquesta recerca alhora que apunta quins són els factors de risc cardiovascular en les dones i la seva relació amb els nivells d’estrògens. A més, de la mà d’un expert, s’aporten consells per els qui decideixin començar a córrer.

Img mujer activa art
Imatge: jeancliclac

Les dones de mitja edat que practiquen exercici físic de manera habitual tenen menor risc de sofrir malaltia cardiovascular i cerebrovascular, segons un article publicat en la revista Circulation de l’American Heart Association. Per a aquest estudi es van incloure 1,1 milions de dones angleses, amb una edat mitjana de 56 anys, sense antecedents de càncer, problemes cardíacs, ictus, trombes o diabetis, entre 1996 i 2001. La població analitzada va descriure el seu nivell d’activitat física al principi de la recerca i tres anys més tard. Entre les activitats associades a la disminució del risc estava córrer, conrear un jardí o hort o anar amb bicicleta.

Després d’un seguiment d’al voltant de nou anys, en les quals van examinar malalties, ingressos hospitalaris i causes de defunció, els científics apunten que les dones que realitzen una activitat física vigorosa durant 20 minutos, de dues a tres vegades per setmana, mostren un 20% menys de possibilitats de desenvolupar malaltia cardíaca, ictus o trombosi (formació de coàguls), comparades amb les participants que van assenyalar poc o gens d’activitat. D’altra banda, entre les dones més actives, una freqüència major d’aquests 20 minutos no aportava canvis significatius en la reducció del risc.

Caminar ràpid també disminueix el risc de desenvolupar hipertensió, dislipemia i diabetis

No obstant això, per ser una persona activa i mantenir un estat saludable, no fa mancada posar-se a córrer. Com ja apuntava un estudi publicat en Arterioesclerosi, Thrombosis and Vascular Biology en 2013, caminar ràpid -conegut també per power walking– també disminueix el risc de desenvolupar hipertensió, dislipemia i diabetis. Després d’analitzar les dades de 33.060 corredors i 15.045 caminantes (que caminaven a una intensitat moderada i a un ritme vigorós), els investigadors del Berkeley Lab d’EUA van concloure que quan s’empra la mateixa energia, caminar fins i tot proporciona més reducció del risc cardiovascular, al que se li suma un menor desgasti articular i menys risc de lesions.

El cor de la dona: factors de risc

Encara que la majoria de factors de risc cardiovascular són compartits entre homes i dones, els estudis han posat en evidència algunes singularitats en el sexe femení.

A pesar que la prevalença de malaltia cardiovascular i ictus és semblant en tots dos sexes, l’inici en la dona es retarda a causa de la protecció que li confereixen els estrògens. Algunes recerques suggereixen que el risc de malaltia coronària en dones -durant la vida fèrtil- és similar al de l’home deu anys menor.

No obstant això, aquesta protecció és limitada i cap als 65 anys d’edat el risc s’equipara. Quan una dona entra en la menopausa té més probabilitats d’acumular greix, sobretot abdominal, i major predisposició a desenvolupar diabetis i hipertensió arterial, entre uns altres. De fet, la incidència de la hipertensió s’incrementa a partir dels 65 anys en dones, un fet que augmenta les possibilitats de desenvolupar cardiopatia coronària o ictus.

Solament la falta dels estrògens -que en la vida fèrtil es relacionen amb nivells més alts de colesterol “bo” (HDL) i nivells més baixos de “colesterol dolent”- multiplica per tres el risc cardiovascular i produeix un augment de la fracció LDL.

Altres factors com l’estrès i l’hàbit tabáquico s’incrementen de manera significativa i preocupant entre les dones. I són dos factors de risc important en el desenvolupament de la malaltia cardiovascular.

Ser actiu: consells abans de començar a córrer

En els últims anys, córrer o running ha anat guanyant adeptes de manera exponencial, ja sigui amb l’excusa de mantenir-se saludable, en forma o perdre pes. No obstant això, cal tenir en compte que no totes les persones poden practicar aquest esport sense més.

El Dr. Ángel Hernández Yáñez, cap de la Unitat de Medicina Esportiva de l’Hospital Universitari HM Torrelodones (Madrid), especifica que “córrer no és sempre l’activitat física més adequada“. Davant situacions com a lesions en la columna vertebral, problemes cardiorrespiratoris severs o lesions en les articulacions de càrrega (com a genolls, turmells o malucs), el millor és acudir abans a un especialista que indiqui quin és l’activitat física més recomanable i la millor manera d’iniciar-se.

A més, un reconeixement previ juntament amb una prova d’esforç permet aconsellar com practicar qualsevol esport de forma saludable, adaptant-ho a les característiques individuals de cadascun, fins i tot sobre aspectes com l’elecció del calçat més oportú, i així poder evitar possibles malalties cardiovasculars, dolors musculars i errors en la seva pràctica.

El Dr. Hernández recorda que el running és un esport d’impacte que repercuteix sobre el cartílag de les articulacions de càrrega i la columna vertebral i pot provocar lesions. Per això, abans de començar a córrer és important escalfar i estirar els músculs per prevenir diferents lesions mitjançant mobilitzacions actives suaus de les articulacions de turmell, genoll i maluc i també de l’esquena.

Per els qui ja estiguin acostumats a aquesta pràctica esportiva i vulguin millorar el seu rendiment, aquest expert els aporta uns quants consells que poden servir d’ajuda:

  • Realitzar cinc menjars diaris, riques en fibra i vitamines.
  • Entrenar la tècnica de carrera ajuda a millorar els resultats. De la mateixa manera, treballar la potència i els abdominals millorarà la posició pèlvica en córrer.
  • Assegurar-se d’un descans suficient i no entrenar per sobre de les possibilitats de la persona.
  • Després de la carrera, una dutxa d’aigua freda en les cames ajuda a recuperar-se.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions