Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Doomscrolling: què és i com pots deixar de llegir notícies negatives

Navegar per Internet a la recerca de notícies negatives pot causar estrès, insomni, canvis sobtats d'humor o depressió, entre altres problemes. Et comptem com evitar-ho

movil noticias malas Imatge: StockSnap

Ara que sembla que la pandèmia a Espanya va remetent, encara ets dels quals passes part del teu temps lliure en Internet, xarxes socials com Twitter i mitjans de comunicació online llegint males notícies sobre la seva evolució? O potser la fatiga pandèmica ha fet que deixis d’informar-te tant del seu desenvolupament i abandonis aquest mal hàbit que es coneix com doomscrolling, una nova paraula que podríem afegir al diccionari de la covid-19. En qualsevol cas, en les següents línies et comptem més sobre aquesta pràctica, les seves conseqüències en la teva salut i què pots fer per a deixar de fer-la.

Què és el doomscrolling

Aquest terme fa referència al consum desmesurat d’informació negativa a través de pantalles. Doomscrolling prové de doom (mort, catàstrofe o fatalitat) i scrolling (l’acció de desplaçar-se cap avall en les pantalles de dispositius com a mòbils o tauletes o amb l’ajuda del ratolí en els ordinadors). Aquest neologisme apareix en un dels diccionaris online més importants en anglès, el Merriam-Webster, i és similar a doomsurfing (navegar per males notícies).

Es va fer popular a l’abril de 2020 amb la publicació d’un article en Los Angeles Times, en el qual es comentava que el coronavirus estava canviant la nostra manera de parlar i ampliant el nostre vocabulari. Però és que també va fer que modifiquéssim la nostra manera de consumir informació. Perquè estar informats és una necessitat humana, i més en situacions d’incertesa com la que estem vivint amb la pandèmia, però de notícies dolentes com les morts o contagis diaris o les restriccions?

“Hi ha persones que tenen tendència a un pensament negatiu, catastrofista, i el que fan és buscar la confirmació d’aquestes catàstrofes”, reconeix Elena Daprá, psicòloga clínica i experta de benestar psicològic en l’empresa. I amb la pandèmia, estar més temps a casa, connectats més a les xarxes socials i la televisió ha contribuït a això. “Si tinc tendència a buscar el costat negatiu de les coses, en aquesta situació la tendència s’acreix”, sosté.

Però en aquest cas, més que una addicció com a patologia, Daprá considera que estem davant una addicció com a conseqüència: “Quan va començar la pandèmia, en buscar notícies que ens informessin ens arribaven notícies negatives. I en aquest moment s’activa el pensament més catastrofista. Per a l’ésser humà la supervivència és imprescindible, i té dues maneres de sobreviure: a través de les recompenses o d’evitar el mal. I el que va portar a voler buscar aquestes notícies negatives no va ser tant una addicció, sinó l’evitació del mal. I no hem tingut recompensa, per la qual cosa un s’acostuma al fet que aquest sigui el mètode per a sobreviure”.

Conseqüències del doomscrolling

A més de seguretat i supervivència, també amb el doomscrolling ens sentim alleujats, comparant-nos amb situacions pitjors que les nostres.

Però el problema de posar el focus en les notícies negatives és que directament repercuteix en la nostra salut mental, tan afectada en aquesta pandèmia. Per culpa del doomscrolling apareixen més símptomes d’estrès , problemes per a dormir, labilitat emocional (sobtats canvis d’humor), comportaments agressius, depressió i estrès posttraumàtic.

Com pots deixar de fer doomscrolling

Estar informat és bo, però la sobreinformación no és recomanable. “Pot ser molt nociva i provocar sensacions de desassossec que són absolutament contraproduents”, ja alertava el Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid en les seves ‘Orientacions per a la gestió psicològica de la quarantena pel coronavirus’, on també recordava que “existeixen nombroses notícies falses i informacions inútils que afermen el temor i ens allunyen de la tranquil·litat”.

I diversos estudis corroboren aquests efectes. Un d’ells és aquesta enquesta alemanya, realitzada al principi de la primera ona i publicada en la revista mèdica European Arxivis of Psychiatry and Clinical Neuroscience, que va trobar una connexió directa entre la freqüència, durada i diversitat d’exposició als mitjans amb l’augment de símptomes de depressió i ansietat.

Però a més de deixar consumir tanta informació, Elena Daprá recomana el següent per a deixar de fer doomscrolling:

  • Establir contacte social. Deixar Internet i tornar a parlar amb altres persones.
  • Entaular converses en la Xarxa. Si no és possible abandonar Internet, per la situació (per exemple, un confinament per malaltia), cal tractar de parlar, xatejar… que no tot sigui mirar informació.
  • Exterioritzar les emocions positives i negatives. “Ens sentirem acompanyats, no ens sentim solos enfront del perill”, recorda la psicòloga clínica.
  • Ser conscients de quant temps estem en línia i posar límits. Per a això, és molt útil fixar moments de desconnexió de qualsevol mena d’aparell: sortir a caminar, fer esport, prendre alguna cosa amb els amics, estar amb els nens al parc… “Així em dono conductes compensatòries i que són recompensantes en si mateixes. Si no dediquem a altres coses el temps que solem estar mirant aquestes notícies negatives, tindrem a la ment donant-li voltes”, comenta Daprá.
  • Seleccionar la informació que consumim. “Ara es dóna autoritat a qualsevol que anuncia que és coach i et diu com has de portar la teva vida. No es pot donar autoritat a totes les notícies. És important desenvolupar pensament crític i relativitzar. Per a això, cal prioritzar la salut mental. Si veus que les notícies negatives no et vénen bé, no les llegeixis”, conclou.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions