Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dormir bé, beneficiós per al cor

Les hores de somni podrien estar relacionades amb una major o menor probabilitat de desenvolupar futurs problemes cardiovasculars

Img durmiendo Imatge: deeleea

Dormir bé s’ha associat generalment a un bon estat de salut. De fet, el somni adequat s’inclou en la majoria de plans preventius de salut i hàbits orientats a una vida sana. Gran part dels trastorns del somni, moltes vegades oblidats i que en general no permeten dormir bé ni en quantitat ni en qualitat, o l’hàbit de no dormir les hores necessàries, es relacionen a llarg termini amb malaltia. Són varis els estudis que ara han arribat a la mateixa conclusió: si una persona saludable no dorm les hores necessàries hi ha un increment notable del risc de sofrir calcificació de les artèries coronàries, hipertensió i, en conseqüència, problemes cardiovasculars a llarg termini.

El somni constitueix el període de descans del cos i de la ment. La consciència se suspèn de forma total o parcial i es veuen disminuïdes les funcions orgàniques. El somni és, per tant, un regenerador primordial de l’energia física i psíquica. Quan aquest s’altera, el procés renovador no es duu a terme, per la qual cosa es produeixen, de forma lenta i progressiva, alteracions en la nostra capacitat de concentració, en la memòria, en el caràcter i en l’estat d’ànim.

Físicament, aquests canvis es tradueixen en una alteració de la temperatura corporal, un aceleramiento del ritme cardiovascular i un increment de l’alliberament de la molècula de l’estrès (cortisol) i del sucre en sang, entre altres conseqüències.

Un antídot per al cor

Diversos estudis han constatat fins ara que a llarg termini els problemes de no dormir bé poden ser molt pitjors. Les alteracions resultants del mal dormir poden desencadenar problemes de diabetis i cardiovasculars, per la qual cosa dormir de manera adequada podria formar part dels tractaments recomanats per tractar aquestes malalties. D’una banda, experts de la Universitat de Chicago (EUA) han descobert que la durada adequada del somni es relaciona amb una incidència baixa de calcificació en les artèries coronàries, indicador de possibles malalties cardiovasculars.

Un altre estudi recent, elaborat a la Universitat de Pittsburgh (EUA), relaciona un altre factor de risc cardiovascular, la síndrome metabòlica, amb la falta de somni. Finalment, recerques relacionades publicades en 2008 en la revista “Sleep” relacionaven la hipertensió amb hores de somni inadequades. Són tots ells factors de risc tradicionalment associats a problemes cardiovasculars.

Quan la falta d’hores de somni no es deu a una patologia orgànica, l’esforç de cadascun és molt important per complir els horaris adequats

El primer estudi, publicat en la revista “JAMA”, va observar durant cinc anys en 495 persones que una hora més de somni cada nit disminuïa en un 32% les probabilitats de calcificació de les artèries coronàries. Encara que els investigadors afirmen que necessiten més exàmens, van assenyalar que aquest estudi demostra la utilitat del somni. Algunes de les limitacions, segons van reconèixer els experts, són que els factors de risc de la calcificació de les artèries inclouen també el sexe masculí, l’edat adulta, la intolerància a la glucosa, el consum de tabac, la dislipemia, els nivells alts de pressió, l’obesitat o marcadors alts d’inflamació.

L’estudi de la Universitat de Pittsburgh, publicat en “Sleep”, és semblat a l’anterior, encara que remarca un altre factor de risc cardiovascular. La recerca es va centrar en l’anàlisi de més d’1.200 adults d’entre 30 i 54 anys d’edat. Segons els resultats, les probabilitats de sofrir de síndrome metabòlica augmentaven en més del 45% com més breu era el període de somni (sobretot en aquells que dormien menys de sis hores).

A propòsit dels altres estudis, tots centrats en la hipertensió, Ronald Kramer, director medico del Colorit Sleep Disorders Center (EUA), assegurava que “la privació crònica del somni pot desencadenar canvis químics i hormonals en el cos que poden portar a hipertensió crònica”. Aquest augment de la pressió arterial es deu principalment a la reducció en l’alliberament de cortisol o a la retenció de sal per part de l’organisme.

Recomanacions per dormir bé

Segons l’Institut Nacional d’Estadística, la mitjana de temps de somni a Espanya (2006) se situa en 7,22 hores en persones de 25 a 64 anys i en 7,47 en persones de més edat. Concretament, en l’etapa de l’adolescència, quan es recomana dormir nou hores per créixer i tenir un bon desenvolupament intel·lectual, aquesta mitjana no s’ajusta amb el que hauria de ser saludable. Les recomanacions per les persones adultes i de la tercera edat oscil·len entre les set i les vuit hores. Quan la falta d’hores de somni no es deu a una patologia orgànica que hagi de tractar-se de forma farmacològica, l’esforç individual és molt important per complir els horaris adequats.

L’American Academy of Sleep Medicine (AASM) convida a seguir una sèrie de consells per poder gaudir d’una bona nit dormint. Entre elles s’inclou complir una rutina constant a l’hora de dormir, relaxar-se abans de ficar-se al llit, aconseguir una nit completa de somni sense interrupcions, evitar menjars o begudes amb cafeïna o medicaments estimulants, oblidar-se de les preocupacions per unes hores, no anar al llit amb gana però no menjar en gran quantitats durant el sopar, evitar exercicis intensos dins de les sis hores abans d’anar a dormir, tractar d’aixecar-se cada dia a la mateixa hora i, finalment, fer del dormitori un espai tranquil, fosc i una mica fresc.

Quan existeix algun trastorn del somni, aquestes recomanacions no basten. En aquest cas, es recomana consultar amb el metge o fins i tot amb un especialista en patologia del somni.

UNA BONA MIGDIADA

ImgImagen: Gretchen Poehlman
La tradició de la migdiada, comuna en països mediterranis i llatinoamericans, és també un bon mètode per enfortir el cor. Un article de 2007 publicat en la revista “Arxivis of Internal Medicina” assegurava que dormir mitja hora al migdia almenys tres vegades a la setmana afavoreix al cor de persones treballadores. Dimitrios Trichopoulos, de l’escola de Salut Pública de la Universitat d’Harvard (EUA) i capdavantera de la recerca, assegurava després dels resultats que el risc de sofrir problemes cardiovasculars es redueix en un 34% entre els qui es tiren la migdiada de manera regular.

Aquest percentatge s’eleva al 37% quan aquest descans supera els 30 minuts. L’estudi, dut a terme a Grècia, va durar sis anys i va involucrar a prop de 25.000 persones de tots dos sexes d’entre 20 i 86 anys, que no havien tingut problemes cardiovasculars o altres malalties cròniques. El fet que l’estudi tingués en compte factors com a hàbits alimentosos i nivell d’activitat física, així com limitar-ho a persones saludables, augmenta la fiabilitat dels resultats finals, segons Trichopoulos.

Altres recerques no estan tan d’acord amb la teòrica gran eficàcia de la migdiada. Aquests estudis se centren en la necessitat d’elaborar més recerques que tinguin en compte persones amb alimentacions molt copioses riques en greix. Aquest tipus d’alimentació podria reduir els efectes beneficiosos de la migdiada. Així mateix, diversos experts asseguren que el ritme de vida frenètic actual de la dona, sotmesa en molts casos a estrès, també té efectes directes en els factors de risc cardiovascular.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions