Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Duel, tristesa i malaltia

Un esdeveniment estresante com la defunció d'un ser estimat pot provocar una malaltia

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 04deNovembrede2016
Img duelo enfermedad hd Imatge: kwest

El duel és el procés adaptatiu davant una pèrdua que té conseqüències tant psicològiques com a físiques. És la resposta normal i saludable per afrontar aquesta absència. No obstant això, la pèrdua d’un ser estimat és una de les situacions més traumàtiques que pot viure una persona. És tal l’estrès psicològic que pot causar, que pot afeblir l’organisme i deixar-ho vulnerable front algunes malalties. En aquest article es descriu en què consisteix el procés de duel i com afecten les emocions que afloren al cos. A més, s’apunten algunes estratègies per sobrellevar el duel de la millor manera possible.

Img duelo enfermedad art
Imatge: kwest

El duel: un procés normal i necessari

El duel és un procés d’adaptació emocional que es desenvolupa després d’una pèrdua com la mort d’una persona reunida, encara que també per la pèrdua d’una relació o d’una ocupació, entre unes altres. Consta de diferents fases per les quals cal passar per poder superar la defunció. La Dra. Elisabeth Kübler-Ross (1926-2004), experta en el procés de duel, enumerava quatre etapes, encara que no totes les persones passen per totes elles, ni ocorren en l’ordre assenyalat.

La primera fase és la negació, quan costa admetre la realitat i es tendeix a negar el succeït. Fins a no és rar tenir la sensació de veure al difunt entre la multitud. Li segueix l’empipament, indiferència o ira, que es caracteritza per la impotència de no haver pogut evitar la pèrdua i es busquen causes i culpabilitat. En l’etapa de negociació -sigui amb un mateix o amb l’entorn- es busca una solució a la pèrdua, malgrat ser conscient que és impossible. En l’etapa de dolor emocional envaeix una pena profunda que s’acompanya de dolor agut; fins i tot poden donar-se alguns episodis depressius puntuals. I, finalment, l’acceptació : amb el temps arriba la resolució del procés, en el qual s’assumeix que la pèrdua és inevitable i s’aprèn a viure sense la persona volguda, encara que amb la sensació de buit. A mesura que passen les dates significatives que es compartien amb la persona morta, com a aniversari o Nadal, el dolor agut es converteix en nostàlgia.

Però, quant dura el procés de duel? Depèn de cada persona. Pot perllongar-se de dues setmanes a quatre mesos, més fins i tot si el mort és una mare, un fill o un cònjuge. No obstant això, si els símptomes s’agreugen, duren més enllà d’un any o dificulten seguir amb la vida diària, es recomana demanar consell al professional de salut corresponent perquè descarti un procés de duel patològic.

El sofriment provoca malalties

L’estrès i el sofriment intens fan emmalaltir. Hi ha estudis que evidencien que les emocions negatives (l’hostilitat, la ira, l’estrès, la depressió o la tristesa) afebleixen el sistema immunològic i s’és més vulnerable enfront del desenvolupament d’infeccions i malalties.

Els canvis fisiològics que ocorren durant el duel es tradueixen en diferents símptomes i signes: marejos, mal de cap, hiperventilación, nàusees, agitació i irritabilitat, tristesa profunda, dolor agut, angoixa, cansament, dificultat per concentrar-se o per agafar el son i tenir un descans reparador, entre uns altres.

Les emocions negatives afebleixen el sistema immunològic i s’és més vulnerable enfront del desenvolupament d’infeccions i malalties

A això se li suma que, durant aquest temps, les persones acostumen a abandonar la seva cura i benestar: dormen poc, no mengen prou o els aliments més recomanats i alguns incrementen la ingesta d’alcohol i/o el consum de tabac.

Aquesta situació mantinguda provoca que augmentin els nivells de cortisol, una hormona que s’allibera quan se sofreix estrès. En conseqüència, puja el ritme cardíac i la pressió arterial i es produeixen alguns canvis en la coagulació sanguínia, que poden incrementar les probabilitats de sofrir un infart de miocardi després de la defunció d’un ser estimat.

Moltes persones en duel també arriben a oblidar la medicació que, en determinades patologies és d’estricte compliment, com succeeix amb els fàrmacs que es prescriuen per a malalties cardiovasculars o trastorns mentals o la diabetis, entre unes altres.

Estratègies per sobrellevar el duel

Amb tot el citat, no és estrany que algunes persones desenvolupin algun tipus de dolència després de la pèrdua d’un ser estimat. Per això, és fonamental gestionar la situació i totes les emocions, tenint en compte que es necessita temps i espai i, molt important, no descurar la salut.

L’Associació Americana de Psicologia (APA) ofereix algunes estratègies sobre aquest tema:

  • Parlar sobre la defunció del ser estimat. Compartir les emocions sense pressió amb persones de confiança ajuda a comprendre el que ha succeït, a recordar a l’amic o familiar i a superar el dolor. Al contrari, negar la situació pot conduir a l’aïllament i a la frustració.
  • Acceptar els sentiments, sigui el que sigui. És normal que aparegui tristesa però també ràbia i frustració.
  • Cuidar-se un de mateix i a l’entorn afectat. Cal intentar menjar bé, fer exercici i dormir prou. Després dels primers dies, és beneficiós establir-se un horari i seguir-ho. També cal evitar l’alcohol o l’ús de tranquilizantes.
  • Ajudar a altres persones que també breguen amb la pèrdua. Ajudar als altres fa sentir-se millor. A més, afavoreix que es comparteixin històries i vivències sobre el mort, alguna cosa que pot servir a tots.
  • Rememorar i celebrar la vida del difunt de la manera que cadascun crea més convenient i significativa: plantant un arbre, escrivint la seva història amb ell o fer un donatiu a l’entitat benèfica preferida de la persona difunta.

Si, malgrat aquestes recomanacions, les emocions són tan intenses que aclaparen, la persona no es veu capaç de superar-les o s’allarguen en el temps, el millor és demanar consell al professional de salut d’atenció primària o a un psicòleg.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions