Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dutxa freda: realment serveix d’alguna cosa?

Els devots de dutxar-se amb aigua freda reconeixen els seus múltiples beneficis per a la salut i, encara que no hi ha proves científiques que els avalin, els experts no desaconsellen la seva pràctica

agua frío Imatge: Pexels

La primera impressió que produeix entrar en una dutxa d’aigua freda és de cert estat de xoc . És un xoc brusc que ens fa pronunciar alguna interjecció i que provoca un sotrac del cos, que lluita per aclimatar-se i acostumar-se a les punxades que rep de l’aigua gelada. Però les persones que acostumen a fer-ho de manera habitual asseguren que, només per la sensació que se sent en acabar amb aquesta penitència, val la pena donar-se el fresc capbussó; se senten més vius que mai, carregats d’energia i salut. Però no hi ha proves científiques que avalin aquests beneficis, com analitzem a continuació. Malgrat això, els experts diuen que sentir-se bé ja és suficient motiu per a no deixar de fer-ho.

Encara que els metges no troben motius objectius de salut per a recomanar-les, ficar-se en aigua a baixa temperatura és una de les pràctiques terapèutiques més antigues de la humanitat. Els romans ja ho feien en el frigidarium, la terma gelada on acabava el circuit de diferents estades d’aigua o vapors calents, i en l’era victoriana s’aconsellava quan apareixien moretones en la pell o en els casos d’histèria.

Però un nou repte viral en les xarxes socials (#30daycoldshowerchallenge) l’ha tornat a portar a la palestra. Aquests “valents warriors (lluitadors)”, com així es fan cridar, conviden als seus seguidors a dur a terme el repte de dutxar-se amb aigua molt freda tots els dies durant un mes. Asseguren que aquesta rutina prevé malalties, ja que enforteix el sistema immunològic; accelera el metabolisme, produint-se una pèrdua de pes; i millora la concentració i fins a l’estat d’ànim. Sona a teràpia miraculosa, però té tot això una mica de base científica o és un fake més?

Cal no confondre-ho amb la crioterapia

El fred és capaç de produir reaccions fisiològiques en el nostre organisme i per això s’utilitza com a tractament simptomàtic per a algunes malalties, però poc o res té a veure amb dutxar-se amb aigua freda. L’aplicació de fred a nivell local o sistèmic amb finalitats terapèutics es denomina crioterapia i es pot aplicar de diferents formes: banys en gel o aigua freda, aplicació de gel local, compreses fredes, paquets de gel, massatges amb fred, etc. “Aquesta teràpia produeix un efecte analgèsic, ja que en disminuir la temperatura de la pell per sota dels 15 °C (sense baixar mai dels 5-7 °C) es genera un efecte de desacceleració en la conducció nerviosa, i amb això una disminució del dolor de manera local. També produeix un efecte antiinflamatori, ja que el fred limita l’alliberament de substàncies inflamatòries per les cèl·lules, fent que la resposta inflamatòria sigui menys intensa”, explica la doctora María Sanz Almazán, membre de la Societat Espanyola de Metges Generals i de Família (SEMG).

De tots aquests efectes que resulten de l’aplicació de fred hi ha evidència provada, però, no obstant això, la base científica en relació amb els beneficis de dutxar-se amb aigua freda és molt limitada i poc concloent. Com indica l’especialista, “no s’ha demostrat una millora objectiva de la salut i no existeixen indicacions específiques per a recomanar dutxes diàries d’aigua freda”.

Cuidat! Per a algunes inflamacions funciona la calor

Marcos Paulino, portaveu de la Societat Espanyola de Reumatología (SER) i reumatòleg a l’Hospital General Universitari de Ciudad Real, confirma que “el fred té propietats aniinflamatorias, per això la seva aplicació en les articulacions inflamades o en músculs lesionats és una constant dels tractaments fisioteràpics (esquinços de turmell, contusions o trencaments musculars)”.

No obstant això, aquesta gèlida teràpia no beneficia a totes les persones amb problemes d’inflamació per norma general, ja que hi ha certes malalties o malalties per a les quals no es recomana. “Per exemple, en el cas de l’artrosi sol s’aconsella davant descompensacions inflamatòries d’aquesta, quan l’articulació s’infla, està més calenta, enrogida… Per al dolor artrósico, en absència d’aquests símptomes, és millor la calor seca. Per norma general, no recomanem les dutxes d’aigua freda en consulta de reumatología, a diferència de les consultes de cirurgia vascular, on tenen més que demostrada la seva eficàcia en els casos d’insuficiència circulatòria (varices, cames cansades, etc.)”, assenyala l’especialista.

No cura les varices ni la inflor de cames, però alleuja el dolor (per unes hores)

Les cames cansades poden trobar una mica d’alleujament en passar-los per damunt l’aixeta de la dutxa, ja que el fred millora la circulació perifèrica de les extremitats. El fred disminueix la dilatació de les venes, afavorint el retorn de la sang al cor, una cosa beneficiosa per a patologies com la insuficiència venosa crònica i les varices. En general, “per aquest efecte vasoconstrictor i relaxant, podem dir que les dutxes amb aigua freda són beneficioses per a millorar la circulació sanguínia. Es recomana sobretot per a alleujar la pesadesa, el formigueig i la inflor, que augmenten sobretot al final del dia”, comenta María Sanz Almazán. Per a fer-ho de manera correcta cal aplicar l’aigua freda en sentit ascendent, des dels peus cap als genolls, ja que així millora el retorn de la sang cap al cor.

“No curaran la malaltia, però aquestes dutxes sí que milloraran la intensitat dels símptomes durant unes hores”, reconeix la doctora, qui recorda que també poden ser bones per a alleujar la picor en la pell en casos d’al·lèrgia o de picades d’insectes.

Amb la dutxa freda no es crema grassa, i ni molt menys es perd pes

ducha agua frío
Imatge: Seregas

Una anàlisi publicada en el British Journal of Sports Medicine va demostrar que l’aigua freda augmenta el metabolisme del cos, ja que aquest ha de treballar més per a mantenir una temperatura estable. Però partint d’aquesta certesa s’ha creat una faula que assegura que dutxar-se amb aigua freda ens ajuda a perdre pes, alguna cosa que és impossible. Com bé detalla aquest mateix estudi, aquests efectes estimuladors del metabolisme sol es prolonguen durant la immersió en l’aigua.

No obstant això, en les xarxes socials es fa sempre esment a un altre estudi dut a terme per l’Institut de Medicina Preventiva i de l’Esport a Praga (República Txeca), que assegura que amb l’exposició al fred la taxa metabòlica podria augmentar fins a un 350%. El que no compten és que aquest experiment està basat en la immersió en aigua freda a 14 graus durant una hora.

Basant-nos en una persona de 70 quilos, la TMS (Taxa Metabòlica Basal), que és la despesa energètica que fem en repòs, seria d’unes 1.584 kcal al dia, 66 calories per hora. En multiplicar aquesta xifra pel suposat increment del 350% que obtenim en ficar-nos una hora en l’aigua freda, tindríem un resultat d’una despesa de 231 kcal per hora. Però ningú està en contacte amb l’aigua freda a 14 graus durant 60 minuts. Suposant que aguantem uns 15 minuts, que és també bastant improbable, equivaldria a una pèrdua de 58 calories per aquest quart d’hora. Sense necessitat de ficar-nos en aigua freda, el cos d’un adult de 70 kg en aquest temps crema en repòs unes 16 kcal (1,1 kcal per minut), així que haurem sofert fora mida per a cremar 42 kcal extra.

La dutxa amb aigua freda no reforça el sistema immune

Les dutxes fredes creen una sensació de vigor i alerta, el que pot incitar a una persona a ser més activa físicament. Però d’aquí al fet que reforcin el seu sistema immune hi ha molt de tros.

Un experiment realitzat per un equip de metges del Departament de Cirurgia Ortopèdica de l’hospital universitari de la Universitat d’Amsterdam (Països Baixos) al qual van anomenar “el repte del fred” va observar a més de 3.000 persones que es van dutxar diàriament amb aigua freda durant almenys 30 segons. La troballa més important va ser una reducció del 29% en l’absentisme laboral dels quals es van dutxar amb aigua freda en comparació amb els seus companys que no van participar en el repte. No obstant això, aquest estudi també va demostrar que les dutxes fredes no van proporcionar una immunització contra la malaltia com a tal, ja que els participants en el repte es van sentir malalts amb la mateixa freqüència que els seus companys, solament que, d’alguna manera, van ser més capaços de lluitar contra els símptomes, sortir del llit i acudir al seu lloc de treball.

A alguns la dutxa freda els ajuda a bregar amb l’estrès

El xoc brusc de l’aigua freda fa que alliberem cortisol, l’hormona que també s’allibera durant els períodes d’ansietat i estrès emocional, ja que s’està activant el senyal d’alerta. Per això, alguns investigadors tenen raons per a creure que l’exposició repetida a certs factors ambientals estressants, entre els quals inclouen l’aigua freda, entrena en certa manera al cos, per la qual cosa li ensenya al nostre organisme a tenir una major tolerància davant altres situacions d’estrès que poden aparèixer en la vida. Per aquest motiu, fa alguns anys la dutxa freda es va convertir en una pràctica habitual entre els executius de Silicon Valley i el triatleta Joel Runyon va comptar en una xerrada TED que “a ell les dutxes fredes li van servir per a bregar amb les situacions d’estrès i per a canviar la seva manera d’afrontar la por”.

La dutxa amb aigua freda és una xutada d’energia, similar al cafè del matí

Els participants de l’experiment belga van assenyalar que després de la dutxa freda van sentir un subidón d’energia comparable al de prendre el cafè del matí i el 70% va decidir continuar amb la rutina una vegada acabat el repte, perquè senzillament se sentien millor. Encara que pugui ser una sensació molt subjectiva, és perfectament comprensible que provoqui benestar en la gent, ja que, a més del cortisol, davant l’exposició a l’aigua freda l’organisme també reacciona alliberant adrenalina, provocant un augment en el to muscular i afavorint la correcta irrigació (el pas de la sang) dels teixits més profunds i vitals. Potser per això molts tenen aquesta sensació de “estar llestos per a menjar-se el món” després de submergir-se en les baixes temperatures a primera hora del matí.

?? Tots els estudis i evidències que existeixen sobre aquests efectes de l’aigua freda s’han basat en la crioterapia corporal total, experiments en els quals han sotmès als pacients a una inversió a temperatures molt baixes durant uns minuts, alguna cosa que dista molt del que suposa una dutxa ràpida. Però independentment de tot això, la veritat és que la dutxa freda no fa mal a ningú. “Tret que una persona tingui una patologia greu cardíaca, pulmonar o hipertensió (el fred produeix l’estrenyiment dels vasos sanguinis i l’augment de la freqüència cardíaca, disminuint la quantitat de sang que arriba al cor i pot donar lloc a síncopes, angina de pit o infarts en aquestes persones vulnerables), no té efectes secundaris ni complicacions importants derivades. Així que, si un es troba millor, pot perfectament seguir amb aquest hàbit”, aconsella el doctor Marcos Paulino.

Etiquetes:

dutxa

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions