Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El costat fosc del sol: guia per a protegir la teva pell

Triar el protector solar idoni per al teu tipus de pell, evitar la sobreexposició i portar una alimentació adequada són claus per a cuidar la salut dermatològica a l'estiu

Los peligros del sol Imatge: Depositphotos

D’acord amb els diferents estudis realitzats al llarg dels anys, la majoria dels ciutadans reconeix utilitzar fotoprotectores, encara que també reconeixen que no sempre saben triar el més adequat per a la seva pell. Molts no segueixen les recomanacions del govern per a l’estiu, ni les dels experts. Com afirma la doctora Natalia Ribé, especialista en medicina antiaging, “hi ha que empastifar-se mitja hora abans de l’exposició, aplicar com a mínim 2 mg per cm² de producte i repetir l’operació cada dues hores, després de ficar-se en l’aigua o de practicar exercici o si s’ha suat molt”. Però això no és tot. En aquest article repassem algunes ombres que llança el costum de prendre el sol.

Quins són els perills de prendre el sol?

Prendre el sol aporta nombrosos beneficis al nostre organisme, però fer-lo en excés o sense protecció suposa assumir riscos que, a vegades, no tenim en compte. Has de saber que un excés de radiacions tenen conseqüències com:

➡️ Eritemes, butllofes i cremades: l’eritema és el nivell de mal més baix i suposa pell enrogida, tirant, que s’inflama i fins i tot dol. Si el mal és més profund, es tracta de cremades: pell molt vermella, molt de dolor i coïssor forta. La cremada pot anar acompanyada de butllofes, mal de cap i febre.

➡️ Al·lèrgies: a vegades, es produeix una granellada amb picazón en la pell que ha estat exposada a la llum solar.

➡️ Danys oculars: Els raigs solars augmenten el risc de patir cataractes i l’envelliment visual, a més d’afavorir l’aparició de queratitis i conjuntivitis.

➡️ Envelliment de la pell: un dels factors que més influeix, al costat del tabac, en l’envelliment dermatològic és l’excés de raigs UVA. El col·lagen i l’elastina de la pell es ressenten i per això es resseca i està més flàccida.

➡️ Càncer de pell: 5.000 nous casos de melanoma es diagnostiquen cada any a Espanya, associats en la seva majoria a episodis de cremades solars que s’han produït al llarg de la vida.

➡️ Inhibició del sistema immune: l’excés de radiació ultraviolada a vegades inhibeix el funcionament normal de les defenses naturals del cos.

➡️ Queratosis: és una taca aspra i escatosa, que sol aparèixer en rostre, llavis, coll, cuir cabellut o mans quan s’ha estat exposat al sol de manera prolongada durant anys.

Regles d’or per a prendre el sol sense riscos

A més d’utilitzar quantitats adequades de protector solar (i de renovar la seva presència en la nostra pell), hi ha altres coses que hem de tenir en compte per a gaudir del sol sense riscos.

➡️ El temps d’exposició: aquest consell és important sobretot en la fartanera solar inicial, aquesta sobreexposició a la qual molts ens sotmetem quan per fi anem a la platja o la piscina. Sobre aquest tema, la doctora Natalia Ribé comenta que “les primeres exposicions directes no han de sobrepassar els 15 minuts. S’ha d’augmentar el temps gradualment i sempre amb un FPS (factor de protecció solar) mínim de 30“.

➡️ Una altra regla és saber triar el moment. “Cal evitar l’exposició entre les 14.00 i les 18.00 hores“, indica l’especialista.

➡️ A més, és convenient utilitzar ulleres de sol, barrets d’ala ampla i roba de cotó, beure molta aigua (mai alcohol) i descansar sota ombrel·les o a l’ombra d’un arbre, les branques del qual tenen un FPS 15. Això és molt important, ja que la major part de la població (el 95%) ja ha esgotat el que es coneix com la seva “capital solar”; és a dir, el nombre d’hores d’exposició als raigs ultraviolats que l’organisme pot suportar.

Com triar el millor protector solar

Per a no equivocar-te a l’hora de triar el protector més adaptat a la teva pell, pots tenir en compte aquestes indicacions:

Aliments que protegeixen la pell

La dieta pot ajudar a aconseguir un daurat saludable i, davant l’exposició solar, podem prendre aliments per a una pell sana i protegida. Quins?

  • Els àcids grassos essencials, presents sobretot en el peix blau (salmó, tonyina, sardines...), restauren la barrera cutània i tenen efecte antiinflamatori.
  • Vitamines? La C dels cítrics, l’E de l’oli d’oliva i de l’alvocat i les del grup B ajuden a neutralitzar els radicals lliures i estan presents en albercocs, préssecs, pastanagues i tomàquet.
  • Begudes? Te verd, sucs naturals i el gaspatxo, un còctel de betacarotenos.
  • Més ajuda? La nutricosmética solar, una píndola que augmenta les defenses de la pell i contribueix a aconseguir un bronzejat més uniforme i sa. Això sí, convé començar amb elles un mes abans de les primeres exposicions.

Etiquetes:

sol

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions