Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El Ferro

És un oligoelemento fonamental per al desenvolupament de les funcions vitals de l'organisme, com la de transportar l'oxigen a tots els teixits del cos

Encara que és de sobres conegut que la falta de ferro en l’organisme pot provocar anèmies, també el seu excés pot originar trastorns. Però, per què és tan important mantenir els nivells adequats d’aquest oligoelemento? Bàsicament, perquè el fereixo s’encarrega de transportar l’oxigen als teixits de l’organisme, unit a l’hemoglobina -la proteïna dels glòbuls vermells-. Aquest important paper que exerceix en el nostre organisme converteix al ferro en un mineral essencial que s’ha d’incloure diàriament en la dieta. Per a fer-ho, el millor és una dieta variada, segons els experts en nutrició.

Nivells adequats

El ferro es troba en el nostre organisme en una quantitat que se situa entre els 3,5 g i els 4,5 g en la sang, en el fetge, en la melsa, en els músculs i la medul·la òssia. El nivell ideal de ferro en l’organisme varia segons les necessitats de cada persona, però la mitjana oscil·la entre els 50 i els 180 mil·ligrams per decilitre de sang en una persona adulta, segons indica el doctor Martín, dels Laboratoris Ruiz-Falcó de Madrid. Cada etapa de la vida presenta unes necessitats diferents de ferro, que varien molt des de la lactància fins a les necessitats d’un adult, passant per l’adolescència o la gestació.

/imgs/2006/10/legumbres1.jpg

  • Lactants fins a 1 any: Depèn de l’administració de llet materna o maternizada. És de gran importància que en el període de lactància la mare tingui molt bones reserves de ferro.
  • Entre 1 any i els 10 anys: Les necessitats de ferro en aquesta etapa varien des dels 10 als 15 mil·ligrams al dia.
  • En l’etapa adolescent: Els joves han de consumir una taxa mitjana de 15 mil·ligrams al dia, xifra que augmenta en les dones, sobretot quan estan en període d’edat fèrtil, a causa de les contínues pèrdues que els ocasiona la menstruació.
  • En dones gestants: La necessitat d’aquest mineral augmenta a un mínim de 30 mil·ligrams al dia.
  • En període postmenopáusico: Les necessitats baixen als 10 o 15 mil·ligrams al dia, igual que en l’home adult.
  • En la vellesa: Deu suplementarse ferro a la dieta a causa de la menor ingesta del mateix així com la dificultat que presenten molts ancians per a mastegar. Com indica el doctor Martín, les persones majors tenen pèrdues cròniques que no solen notar-se perquè succeeixen de manera molt lenta, però cal estar molt pendents perquè l’organisme es va adaptant a la seva nova situació i a vegades es nota quan ja les pèrdues són molt agudes.

Així mateix convé tenir en compte, segons adverteix el metge, que el ferro pot presentar variacions molt grans en el propi individu al que cal afegir que no ha d’analitzar-se de forma aïllada, sinó que els seus nivells han d’estudiar-se tenint una visió més global, que inclogui més valors com l’hemoglobina, hematocitos? Quan pot llavors considerar-se que les variacions dels nivells de ferro són una malaltia?

Paginació dins d’aquest contingut

  •  No hi ha cap pàgina anterior
  • Ets a la pàgina: [Pág. 1 de 3]
  • Ves a la pàgina següent: En excés i defecte »

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions