Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El mite de l’hamaca per dormir com un tronc

Penjar-la a l'habitació sona temptador, però millor llegeix aquest article abans de desfer-te del teu llit

Img hamaca mito dormir Imatge: Pexels

Tanquem els ulls i pensem en l’estiu, sesteando sota un arce en una hamaca que es bressola. Aquesta imatge idíl·lica podria amagar (en part) el secret d’un somni reparador. És el que suggereixen dues recerques recents, que relacionen el balanceig d’aquest catre amb un millor descans, més profund, i amb beneficis per a la memòria. Però això del moviment té truc. Per això, convé saber el que diuen els experts abans d’oblidar-nos del llit per penjar una hamaca a l’habitació.

Img hamaca mito dormir art

Dormir com un tronc constitueix un plaer molt necessari. Entre altres beneficis, el somni ajuda a “netejar” el cervell de toxines i té més avantatges relacionats amb l’aprenentatge i la salut. Però no sempre gaudim del gaudi d’un somni reparador. Segons la Societat Espanyola de Neurologia (SEN), quatre milions de persones a Espanya pateixen insomni i tres de cada deu asseguren no descansar bé.

Qualsevol que hagi ajudat a dormir a un bebè o gaudit del gust de dormitar en una hamaca en moviment sospitarà que el balanceig constitueix un moviment afavoridor del somni. Una creença que han confirmat dos estudis recents publicats en la revista científica Current Biology (est i aquest altre), doncs conclouen que un lleu balanceig pot ajudar-nos a dormir millor, ja que ens fa reunir-nos abans amb Morfeo i afavoreix el somni profund.

Somni i equilibri

El secret, explica el doctor Víctor Soto, coordinador del grup de pediatria de la Societat Espanyola del Somni (SES), està a aplicar un estímul repetitiu. “Les oscil·lacions externes que acompanyen el bressolar sincronitzen a través del sistema vestibular -localitzat a l’interior de l’oïda i relacionat amb l’equilibri- amb uns ritmes elèctrics cerebrals que solament apareixen durant el somni”, comenta. I aquests impulsos, diu el metge, afavoreixen un descans més intens.

Resulta que el mateix sistema que ens permet mantenir l’equilibri -i fa possible, per exemple, poder caminar alçats o quedar-nos en una sola cama- està vinculat al procés del descans i la qualitat del somni, alguna cosa que recerques anteriors ja havien intuït.

A més, altres estudis han demostrat que la música, sobretot la que està en prop de les 70 pulsacions, com el ritme del nostre cor, contribueixen a dormir més ràpid i millor. “Jo crec que el balanceig, igual que aquests ritmes, ens ajuden a relaxar-nos, la qual cosa facilita un somni profund i continuat”, recorda Cristina Zunzunegui, doctora especialista en medicina del somni i creadora del projecte Somnisa contra l’insomni.

Img hamaca dormir mito artImatge: pexels

El balanceig durant el somni millora la memòria

El somni de qualitat incideix en altres sistemes del cos, com el cervell. Durant el descans, aquest òrgan guarda els records i aprenentatges importants i esborra els irrellevants. En aquest procés intervenen unes cèl·lules anomenades oligodendrocitos, essencials perquè la ment funcioni bé. I resulta que el balanceig també és clau per fixar els records i millorar la memòria.

Balanceig i somni dels bebès

Una altra pregunta que cal fer-se és què relació té el balanceig durant el somni d’un adult amb el gest de bressolar a un bebè, un moviment que persegueix el propòsit d’afavorir el descans del nen. Per a la doctora, els dos estan associats a l’etapa embrionària, en el ventre de la nostra mare, i transmeten tranquil·litat, una sensació tan important per al somni. “En el ventre de la nostra mare sentim el moviment del seu caminar i sentim el batec del seu cor; dos factors que ens fan sentir assegurances, relaxen i ajuden a dormir més ràpid i millor”, assenyala. I no solament quan som bebès, sinó també en l’edat adulta.

Soto apunta que perquè el moviment sigui calmant i ajudi a dormir, est ha de ser sempre igual. De manera contrària, “pugues fins i tot dificultar la conciliació del somni”. Per això, aclareix, l’acunamiento “” dels pares als seus fills sembla ser beneficiós com a mètode de tranquil·litzar i mostrar afecte, més que pel propi moviment. I també puntualitza que “els nens són autònoms per dormir, és a dir que no necessiten que estiguin els seus pares presents en ficar-se al llit”. En altres paraules: no necessiten que els bressolem per dormir.

Img hamaca dormir mitos artImatge: Unsplash

Llavors, millor en l’hamaca o en el llit?

Els investigadors parlen d’un possible efecte d’un llit-hamaca que es balanceja a un ritme concret durant tota la nit i sempre a la mateixa velocitat. És a dir, si tinguéssim un llit especial que ens proporcionés un moviment constant, suau i periòdic (sempre igual), aquest jaç ajudaria a descansar millor. Però no és el cas d’una hamaca normal: encara que és molt relaxant, no sempre es mou a la mateixa velocitat, per la qual cosa els seus suposats efectes sobre la qualitat del somni no estan confirmats.

Per això, sengles experts matisen que no es pot afirmar que es dorm millor en una hamaca que en un llit. “Em costa imaginar-me com aconseguir un balanceig continu i constant tota la nit en una hamaca, per molt còmoda que sigui”, rasa Zunzunegui. Conclusió? Com en el llit, en cap lloc.

Etiquetes:

dormir

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions