Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El repte: caminar 10.000 passos cada dia

Un exercici físic moderat i saludable comprèn dedicar almenys 30 minuts diaris de passeig vigorós o un total de 10.000 passos al dia, segons els especialistes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 24deMarçde2017
Img como dar 10000 pasos al dia hd Imatge: SimpleFoto

Des de fa anys se sap que el sedentarisme és un factor de risc per al desenvolupament de malalties cròniques no transmissibles. Amb aquest escenari de fons i per animar a les persones a adoptar un estil de vida més actiu i saludable, sorgeix la idea de caminar 10.000 passos al dia. Est és un repte que proposen des d’algunes plataformes, webs i, fins i tot, alguns gadgets i aplicacions mòbils. A continuació s’explica d’on surt la xifra de 10.000 passos al dia i s’aporten recomanacions per augmentar el grau d’activitat física dins de les rutines diàries.

Img como dar 10000 pasos al dia art
Imatge: SimpleFoto

Objectiu saludable: 10.000 passos al dia

En el document ‘Recomanacions mundials sobre l’activitat física per a la salut’ publicat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), es recomana la quantitat, intensitat i durada mínima d’activitat física més adequada a cada rang d’edat. Per a adults de 18 a 64 anys -amb l’objectiu de millorar la funció cardiorrespiratòria i muscular i la salut òssia i de reduir el risc de malalties no transmissibles i de depressió-, s’aconsella realitzar un mínim de 150 minuts setmanals a la pràctica d’activitat física aeròbica d’intensitat moderada o bé 75 minuts d’activitat física aeròbica vigorosa cada setmana, o una combinació d’ambdues.

Des de la Societat Espanyola de Medicina Interna (SEMI) concreten que un exercici físic moderat i saludable suposa, almenys, 30 minuts diaris de passeig vigorós o un total de 10.000 passos aldia .

Però, d’on sorgeix la recomanació dels 10.000 passos? Alguns experts creuen que es va originar a Japó abans dels Jocs Olímpics de 1964 i es va convertir en una espècie de lema o marca que ha arribat als nostres dies convertit en l’objectiu estàndard dins del món de l’activitat física.

La inactivitat física és el quart factor de risc de mortalitat a tot el món

L’estudi ‘Caminar 10000 passos al dia per mantenir una bona salut i qualitat de vida’, publicat en InterSedes (Revista de les Seus Regionals), examina l’evidència disponible basada en la relació que tenen els 10.000 passos amb una bona salut i qualitat de vida. L’autora de l’anàlisi, Mynor Rodríguez Hernández, de la Universitat de Costa Rica, arriba a la conclusió que el simple procés de caminar cada dia genera grans beneficis per a la salut i disminueix el risc de malalties cròniques, com la hipertensió arterial, la diabetis o la dislipemia, entre unes altres, a més d’ajudar a reduir el risc de mortalitat per qualsevol causa.

D’altra banda, és un aliat perfecte per baixar de pes o mantenir l’adequat. Els qui aconsegueixen aquest objectiu (que suposa uns 5-6 km diaris) tenen una millor salut general i una millor qualitat de vida que les persones amb poc moviment durant el dia (entre 1.000 i 3.000 passos al dia). Així mateix, caminar és una activitat que poden dur a terme la majoria de les persones, a més de que té un baix cost econòmic.

El desafiament dels 10.000 passos genera els mateixos resultats saludables, tant si es fa en una sola sessió (caminada) com si s’acumulen al llarg del dia. No obstant això, cal tenir en compte que, per aconseguir un nivell saludable, almenys 3.000 dels passos han de correspondre a una activitat física entre moderada i intensa. I, per descomptat, a major nombre de passos, millors resultats.
Com augmentar l’activitat en la vida diària

Es considera activitat física qualsevol moviment corporal realitzat durant el dia, com anar caminant al treball. Així, es pot augmentar el grau d’activitat solament incrementant el nombre de passos diaris, la qual cosa s’aconsegueix amb facilitat canviant alguns aspectes de l’estil de vida:

  • Utilitzar més les escales que l’ascensor, a casa, en el treball o en anar a les compres.
  • En els desplaçaments, usar menys el cotxe i escollir anar caminant als llocs o, fins i tot, amb bicicleta. Si s’empra el transport públic, baixar unes quantes parades abans i acabar el recorregut a peu. Si és imprescindible utilitzar l’automòbil, aparcar-ho unes quantes pomes abans i acabar el camí caminant.
  • Escollir activitats d’oci o recreatives, solos o en grup que fomentin l’exercici físic sobretot a l’aire lliure. Aprofitar el temps d’oci en família: d’una banda, és un moment de compartir temps i espai amb els més petits i, per un altre, de fomentar l’adherència a aquest hàbit, a l’una de donar exemple d’una vida activa. Sempre que sigui possible, cal anteposar-ho a altres activitats sedentàries, com veure la televisió o jugar als videojocs i ordinadors.
  • Si es té gos, treure-ho de passeig tres o quatre vegades al dia, sense oblidar la caminada d’havent sopat. I, si hi ha temps, augmentar de forma progressiva la distància. Aquest increment, a més de ser beneficiós per a l’amo, acontentarà a la mascota.
  • Les tertúlies després del menjar o la mateixa migdiada es poden canviar per un passeig o caminada abans de tornar al treball.

No obstant això, les persones inactives han de començar a caminar trossos curts com a part de la seva rutina diària, sense obsessionar-se per la xifra dels 10.000 passos, i anar incrementant de manera gradual tant la durada, com la intensitat i la freqüència.

Vida sedentària: efectes col·laterals

La falta d’activitat física -igual que el tabaquisme, l’ús nociu d’alcohol, l’obesitat, la diabetis, la hipertensió, la hipercolesterolemia o les malalties cardiovasculars, entre unes altres- és un factor de risc reconegut per al desenvolupament de malalties cròniques no transmissibles, que suposen un problema sanitari de primer ordre. Quant a aquest últim gran grup, s’estima que en 8 de cada 10 infarts de miocardi es poden identificar amb claredat els factors de risc modificables i, entre ells, té un lloc destacat el sedentarisme. En concret, la inactivitat física és el quart factor de risc de mortalitat en tot el planeta.

Segons dades de l’OMS, a nivell mundial el 23% dels adults i el 81% dels adolescents en edat escolar no es mantenen suficientment actius. I és primordial revertir aquesta tendència per disminuir la càrrega que suposen les malalties no transmissibles i aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible en 2025. Per això, des de l’OMS advoquen per reduir el sedentarisme en un 10% d’aquí a llavors.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions