Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El sedentarisme i l’alimentació com a factors de risc en el càncer de mama

El risc de patir càncer de mama es pot reduir amb la pràctica d'exercici físic de forma regular, evitant el sobrepès i l'obesitat després de la menopausa

Al voltant d’un 30 % i un 50% dels càncers es podrien evitar amb hàbits de vida saludables. Això implica no solament deixar de fumar, sinó canviar de debò els nostres hàbits de vida; també els referents a l’alimentació i a l’exercici físic. I encara que tots hem sentit aquesta recomanació en alguna ocasió, no tothom té clar quins factors de risc s’associen al càncer i què és el que podem fer per prevenir-ho. Més enllà dels bulos que circulen en aquest sentit sobre aliments miraculosos o sobre afirmacions no demostrades, avui dia existeix un gran treball de recerca entorn dels factors de risc del càncer. En les següents línies aprofundim en els estudis sobre aquest tema sobre el càncer de mama premenopáusico.

La recerca dels factors de risc és un dels objectius del Departament de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat de Navarra. En ell es realitzen estudis observacionals de milers de persones al llarg de diversos anys per analitzar l’aparició o no de determinades patologies i poder-les associar així als estils de vida d’aquesta població.

Tal com explica Andrea Romans, investigadora d’aquest departament que compta amb una ajuda predoctoral de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC), les principals causes de mort a Espanya són el càncer i les malalties cardiovasculars. “El que no tothom sap és que precisament aquestes malalties estan associades a factors de risc modificables, com poden ser la dieta, el tabaquisme o l’activitat física”, assegura.

Begudes ensucrades, cafè i càncer de mama

Una de les àrees de treball en les quals se centra aquesta investigadora és en la cerca de factors de risc del càncer de mama. Diferents treballs semblen demostrar que el risc de patir càncer de mama es pot reduir amb la pràctica d’exercici físic de forma regular, evitant el sobrepès i l’obesitat després de la menopausa.

Centrant-se en aliments més concrets, Andrea Romans detalla que una de les seves recerques més recents va poder relacionar el consum regular (almenys una vegada al mes) de begudes ensucrades amb un augment del risc de càncer de mama en dones postmenopáusicas. “Quan prenem una beguda ensucrada no estem substituint cap aliment, sinó que estem generant una aportació extra de calories. A més, al no incloure cap micro ni macronutriente que ens pugui beneficiar, tots els seus efectes són perjudicials per a la nostra salut”, apunta l’experta.

Per contra, un altre dels resultats recents de la seva recerca mostren que el consum de més d’una tassa de cafè al dia podria estar associat a un menor risc de desenvolupar càncer de mama en dones postmenopáusicas. Aquest benefici recolza les propostes d’incloure el cafè com a part de patrons alimentaris globals saludables.

cafe cancer
Imatge: scronfinixio

Altres factors de risc en càncer de mama

El Fondo Mundial per a la Recerca del Càncer (World Cancer Research Fund International) també recull algunes evidències respecte als diferents factors de risc que poden impactar en el càncer.

Per començar, igual que les begudes ensucrades, se sap que les begudes alcohòliques també augmenten el risc de patir un càncer de mama premenopáusico.

També el sedentarisme, és a dir, no realitzar cap exercici físic, també es relaciona amb un major risc de càncer de mama premenopáusico. No obstant això, practicar activitat física té molts beneficis.

D’altra banda, existeix una evidència, encara que menor, que el consum de vegetals sense midó podria disminuir el risc de càncer de mama amb receptor d’estrogen negatiu. Els mateix ocorre amb el consum d’aliments amb carotenos, que pot trobar-se en aliments com la pastanaga, el boniato, els vegetals de fulles verda fosc i en moltes fruites, grans i olis. A més, el risc de patir un càncer de mama premenopáusico també podria disminuir-se amb una dieta rica en calci, que inclogui el consum de productes làctics.

La recomanació en aquest sentit és portar una dieta sana i equilibrada i mantenir un pes normal per ajudar-nos a reduir el risc de patir diversos tipus de càncer. Per a això, n’hi ha prou amb mantenir una alimentació variada, en la qual estiguin presentis tots els tipus d’aliments en les proporcions adequades. En aquest sentit, la dieta mediterrània és una de les més recomanades, segons nombrosos estudis, sobretot per la seva elevada aportació de fibra i antioxidants.

La dieta mediterrània en la prevenció del càncer

Abundant en fruites fresques i verdures, la dieta mediterrània suposa una important aportació de vitamines C, I, carotenos (antioxidants), minerals, fibra (factor fonamental en la prevenció d’alguns tipus de càncer, com el càncer de còlon) i substàncies no nutrients.

Però, a més, la dieta mediterrània reuneix altres característiques que afavoreixen una bona salut i ajuden a mantenir un pes estable i a prevenir malalties tant carenciales com a cròniques:

  • Sota consum en carn vermella, prenent sobretot carns magres i joves. Això suposa una menor aportació de greixos saturats en aquesta dieta.
  • Aportació elevada de llegums, que posseeixen un alt contingut en fibra i proteïnes i baix contingut en greixos.
  • Gran ingesta de peix, en gran mesura blava, la qual cosa garanteix un alt contingut de greixos poliinsaturadas i calci en la dieta.
  • Alt consum d’aus, que contenen poc greix i la carn del qual se sap que no està relacionada amb el risc de càncer.
  • Elaboració dels plats amb oli d’oliva, que proporcionen grasses monoinsaturadas i vitamina I (important antioxidant).
  • Aportació important de cereals i hidrats de carboni, suposant més del 60 % de l’energia total ingerida, amb baix consum en sucres simples.

RSS. Sigue informado

AECC

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions