Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El somni sofreix variacions importants amb l’edat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 26deMarçde2002
Img insomniop

Insomnio
Les dificultats per agafar el son són comunes en molts ancians. Nombrosos estudis demostren que els pacients d’avançada edat es queixen de sofrir diverses alteracions que dificulta el seu descans. Les més comunes són: passar molt temps en el llit sense aconseguir dormir-se, la disminució del temps total de somni, una major facilitat per despertar-se, els freqüents despertessis nocturns, la dificultat per tornar a dormir-se, l’avançament de l’hora de somni i de despertar i la intolerància als canvis d’horari, entre unes altres.

Aquests trastorns provoquen que moltes persones es despertin cansades i sentin fatiga durant el dia així com una sensació generalitzada de malestar i deixadesa. En molts casos és freqüent que, durant el dia, caiguin en breus períodes de migdiada recurrents i embarazosos. Una altra de les queixes que exposen els ancians és que el somni no els serveix per descansar.

Somni fragmentat

El somni sofreix variacions importants amb l’edat encara que aquestes no són sempre fruit del procés normal de l’envelliment. El geriatre Esmeraldo Cano afirma que algunes persones majors dormen igual que quan eren adults, mentre que per a uns altres les alteracions del somni poden obeir a problemes diagnosticables i fins i tot a alteracions medico-psiquiàtriques que poden engendrar dificultats per dormir.

La característica fonamental del somni en els ancians és la seva fragmentació i la seva diferent distribució durant les vint-i-quatre hores del dia.

Cano explica que la necessitat de passar més temps en el llit probablement obeeixi a un mecanisme d’autodefensa: “L’ancià es refugia en el llit on s’aïlla del món exterior, amb el qual té dificultats d’adaptació i en el qual participa cada vegada menys. No obstant això, aquest augment de temps en el llit no s’acompanya d’una augment de somni, sinó que passa moltes hores despert o dormitando, dedicat sovint a evocar records d’un passat que no tornarà o ben embardissant-se en preocupacions presents”.

D’altra banda, Cano destaca que els canvis de somni poden explicar-se per un debilitament dels mecanismes encarregats del manteniment del somni, ja que l’ancià té més dificultat per mantenir-se dormit durant diverses hores, que a agafar el son.

Factors que influeixen

L’especialista destaca que no totes les persones ancianes presenten alteracions del somni i que, a més de l’edat, influeixen diversos factors com el sexe, l’estat social, els factors ambientals, l’ús i abús de medicaments i alcohol, les malalties i els factors psicològics. Sentiments de por i pensaments desagradables solen fer la seva aparició en aquestes nits en vela, agreujats per l’aïllament. L’ansietat que genera aquesta situació resulta perturbadora en pacients ancians.

Encara que les causes de l’insomni es deuen a múltiples factors existeixen algunes rutines diàries capaces de millorar el somni. Ficar-se al llit i aixecar-se sempre a la mateixa hora i fer-ho amb el convenciment que és hora de dormir és la primera recomanació a tenir en compte, en el cas de les persones majors ja que el seu ritme biològic és molt més rígid que el dels joves. El doctor Esmeraldo Cano aconsella, igualment, que es vagi al llit exclusivament per dormir i no per veure la televisió ni revisar documents, encara que considera acceptable que es llegeixi una mica o s’escolti música sempre que això li ajudi a agafar el son.

Aconseguir les condicions ideals de descans passa per buscar la màxima comoditat tant en el propi llit com en els llençols i pijames que s’utilitzin per dormir. L’habitació ha d’estar a les fosques i el més aïllada possible del soroll. Una temperatura optima, entorn dels 18 graus, és també un altre element que ajuda a millorar el somni. D’altra banda, la sensació de gana pot causar també alteracions de somni pel que el metge aconsella prendre un got de llet amb galetes abans d’anar-se al llit. Per descomptat cal evitar el tabac, l’alcohol i les begudes excitants, com el te, el cafè o les begudes de cua durant la tard nit, així com l’exercici físic poc abans de ficar-se al llit.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions