Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els beneficis de córrer

Córrer és un dels esports més populars, per ser econòmic, senzill i no estar subjecte a horari, encara que no cal oblidar algunes recomanacions

img_jogging hd_

Running i jogging són dos anglicismes que defineixen una sola acció física: la carrera contínua. La intensitat i l’objectiu final de cadascuna d’elles difereix, però les dues es basen en l’exercici de córrer. En els últims temps, aquesta forma d’activitat física, potser per ser molt flexible en tots els sentits, ha anat guanyant adeptes entre els qui volen mantenir un bon estat de salut o perdre pes. En aquest article s’exposa la multitud de beneficis que aporta, així com les recomanacions que cal seguir per convertir aquesta pràctica en un esport sense riscos.

Img correr art
Imatge: Jared Goralnick

Estar en bona forma aporta grans beneficis: disminueix el risc de desenvolupar algunes malalties, permet controlar el pes, millora la qualitat del somni, alleuja l’estrès i augmenta els nivells d’energia. Per a això és necessari seguir una dieta equilibrada, portar hàbits de vida saludables i, sobretot, fer esport. Encara que això últim no sempre resulta viable, ja sigui per falta de temps o de diners. A més, en època de crisi, buscar un esport barat, efectiu i fàcil de fer no és senzill.

Però, per què no apostar per “sortir a córrer”? La carrera és inherent a tots els éssers humans i, en principi, tots poden practicar-ho. És un esport idoni per els qui volen mantenir-se en forma i abasta qualsevol objectiu: batre una marca o relaxar la ment, entre uns altres. Potser, per aquest motiu, ara com ara és un dels esports amb més adeptes.

Els aspectes del ‘running’ que enganxen

Durant les dues hores posteriors a una carrera de 30 minuts, l’organisme segueix generant endorfinas que aporten sensació de benestar
Són moltes les característiques que converteixen la carrera en un tipus d’activitat física que, una vegada es comença, sedueix i produeix addicció. És un dels exercicis que més calories consumeix i un dels més eficaços per treballar cames, cuixes i glúteos. També ajuda a col·locar de forma correcta l’esquena i enforteix braços, espatlles i abdominals. Com tot esport, córrer reforça el cor i l’aparell respiratori i això es nota a curt termini. També enrobusteix l’estat de les articulacions: músculs, lligaments i tendons. En termes de salut física, la carrera contínua regula l’apetit i facilita les digestions i millora la qualitat del descans nocturn.

En el vessant emocional i psicològica, córrer de manera continuada té un grau d’autosuperación important. Bé sigui amb l’objectiu de guanyar una carrera, bé per superar les marques personals, el corredor sent que cada dia pot millorar una mica més, amb la conseqüent motivació que implica. Córrer crea una sensació de benestar que redueix l’ansietat i porta a repetir. A més, durant les dues hores posteriors a una carrera de 30 minuts, l’organisme segueix generant endorfinas, neurotrasmisores que aporten un efecte analgésico i sensació de benestar.

Córrer sense horaris i en qualsevol terreny

Un dels beneficis més cridaners d’aquesta pràctica esportiva és que es pot practicar quan a un li ve de gust. Això implica motivació i constància, a més de sensació d’autosatisfacció quan un és capaç de complir amb l’obligació autoimpuesta. A més, és un esport senzill que no requereix d’una tècnica especial i els resultats es noten de seguida.

Córrer en companyia permet ajudar-se mútuament a superar els moments més avorrits i col·laborar per establir objectius cada vegada més exigents. Per als esportistes menys experimentats, a els qui al principi els pot costar ser constants, el compromís amb el company pot ser el que necessiten per complir un horari.

Encara que el més recomanable és córrer a l’aire lliure, pot practicar-se en una àmplia varietat d’escenaris: en asfalt, amb el desavantatge de ser un terreny dur; sobre gespa, considerat el millor terreny per l’esponjosidad de la seva composició; sobre terra, que té l’inconvenient de ser molt dura o molt tova, la qual cosa possibilita les lesions; i sobre tartán, el material del que estan fabricades les pistes d’atletisme.

Finalment, córrer permet competir sense moltes dificultats. Durant tot l’any es convoquen infinitat de carreres populars per a tots els nivells, una manera de posar a prova la superació personal.

Recomanacions per córrer sense riscos

Encara que córrer sigui un esport popular, la seva pràctica no està exempta de riscos. Per minimitzar-los cal tenir en compte diverses recomanacions.

  • Cal estar en condicions de salut adequades abans de posar-se a córrer. Es recomana sotmetre’s a una revisió mèdica i indicar al professional la intenció de començar un programa d’entrenament de carrera contínua, amb la finalitat d’assegurar-se que no hi ha cap contraindicació.
  • Evitar sortir a córrer de nit sense peces reflectores. De la mateixa manera, si es viu en una zona amb contaminació, cal intentar no córrer al final del dia, ja que són les hores amb més nivells de contaminants. I si llueix el sol, s’han d’emprar protectors solars per a la pell, ulleres de sol i gorra.
  • Usar roba còmoda i transpirable. Cal parar esment al calçat, ja que en cadascuna de les gambades el peu impacta contra el sòl amb un pes d’entre dues i cinc vegades el de l’individu. Per minimitzar i absorbir aquests xocs i evitar lesions, ha d’utilitzar-se un bon sistema d’amortiment.
  • Per córrer és necessari tenir les articulacions sanes i fortes per suportar l’impacte repetitiu que es produeix en turmells i genolls i minimitzar les dolències associades; a més d’unes sabates adequades, és fonamental una alimentació sana i equilibrada que aporti els nutrients necessaris per al bon acompliment diari.
  • Establir metes molt accessibles i augmentar-les de forma progressiva. Crear falses expectatives respecte als objectius que es volen complir pot ser molt frustrant i portar a l’abandó.
  • Cal hidratar-se de forma adequada abans, durant i després de cada entrenament i intentar mantenir una respiració regular i periòdica.
  • És important escalfar abans de començar la carrera i estirar després, una vegada s’hagi acabat.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions