Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els beneficis de la gimnàstica aquàtica

Aquest tipus d'exercici pot millorar la capacitat cardiorrespiratòria i la forma física neuromuscular de persones majors

Són molts els beneficis que s’han apuntat a la pràctica del fitness aquàtic i, en concret, de l’aquagym. Nombrosos estudis han constatat que és una pràctica excel·lent en molts sentits, i que pot beneficiar tant a les persones que busquen una mica de relaxació com a les quals volen enfortir la seva massa muscular. Fins i tot afavoreix de forma més intensa a els qui se sotmeten a tractaments de rehabilitació. I en persones majors s’ha comprovat que aquest tipus d’exercici pot accelerar el procés de posar-se en forma.

L’exercització en l’aigua reuneix els avantatges i els requisits necessaris per poder considerar-la saludable. El seu ús per a finalitats recreatives i de rehabilitació és ja històric: Hipócrates usava l’aigua per al tractament de malalties ja l’any 460 a. de C.; els romans utilitzaven aigües fredes o calentes amb diferents objectius, i els grecs van popularitzar les caminades en l’aigua. Des de llavors i a tot el món s’han anat desenvolupant diferents pràctiques d’exercicis aquàtics amb finalitats beneficioses. En l’actualitat, són varis els estudis que corroboren que l’exercici en l’aigua, concretament l’aquagym, és d’allò més adequat.

Un estudi dut a terme a la Universitat Federal de Sao Paulo (Brasil), publicat en la revista “Geriatrics Gerontologie International”, va comparar els avantatges d’exercitar-se en l’aigua o fer-ho en terra en persones majors. Els resultats van demostrar que l’aquagym és molt més efectiu. En l’estudi van participar dones sanes majors que mantenien una vida sedentària, la qual cosa va permetre als investigadors una major precisió en els efectes.

Unes van practicar durant 12 setmanes en l’aigua i unes altres, en terra. Després d’aquest període, les dades de pes corporal, pulsacions, poder aeròbic, flexibilitat i elasticitat van ser molt semblats entre els dos grups. Per contra, la capacitat cardiorrespiratòria i la forma física neuromuscular en les dones ancianes que havien dut a terme el seu pla d’entrenament en l’aigua van millorar de manera considerable.

Tonificación en l’aigua

L’aquagym es recomana a persones amb sobrepès, amb lesions traumatológicas, amb problemes de mobilitat i estabilitat articular en genolls

L’aquagym és un tipus de fitness aquàtic els exercicis del qual se centren en la tonificación muscular, en les repeticions i en el treball amb diferents materials, com peses o pilotes, entre uns altres. En essència, l’aquagym tracta de traslladar al mitjà aquàtic el treball físic que es realitza en terra aprofitant, això sí, les possibilitats que aporta el nou mitjà. Se sol dur a terme en piscines de poca profunditat (d’1,20 m a 1,50 m), encara que també pot executar-se en un altre tipus de piscines. La temperatura més adequada ha d’oscil·lar entre els 28º C i els 31º C.

Amb l’aquagym es millora la condició física general, ja que amb els seus exercicis s’aconsegueix una adaptabilitat a les diferents tècniques de natació. A més, permet una millor recuperació de les lesions, per la qual cosa està indicat per a persones en processos de rehabilitació. Es van treballant els diferents grups musculars de forma específica (amb moviments repetits entre 15 i 60 vegades) i s’alternen exercicis de la part superior, mitjana (oblics i abdominals) i inferior del cos, variant les diferents parts durant tota la sessió.

Els alumnes poden trobar-se en peus en la vora de la piscina o romandre a flotació dins de l’aigua. El tipus d’exercici que es realitza pot ser: de baix impacte, amb lliscaments suaus en el sòl i mantenint com a mínim un peu en el sòl; d’alt impacte, amb salts i pèrdua de contacte amb el sòl i projecció del cos cap amunt; i sense impacte, que es correspon amb aquells exercicis en els quals el cos es troba en flotació i sense tocar de peus en el sòl.

Beneficis generals i concrets

Són vàries els avantatges que ofereix aquest fitness aquàtic enfront de les pràctiques terrestres. Es treballen tots els músculs, per la qual cosa tot l’organisme es veu beneficiat per la seva pràctica. És precisament per aquest caràcter integral que està indicat per a tots. A més dels beneficis per a persones majors, també es recomana a aquelles amb problemes de sobrepès, en procés de recuperació, amb lesions traumatológicas, amb problemes de mobilitat i estabilitat articular en genolls, turmells o per a problemes d’esquena en general. També és un exercici molt indicat per a dones embarassades.

La hipogravidez (escassetat de gravetat) permet la disminució de l’impacte del cos amb el sòl i, amb això, la tensió sobre les articulacions. Aquesta característica fa que els exercicis en l’aigua puguin ser més duradors i freqüents. També permet que persones amb mobilitat reduïda puguin beneficiar-se de l’alliberament de pes que aporta l’aigua. El benefici psicològic en aquest sentit és indubtable.

La pressió hidroestàtica, que al principi pot resultar incòmoda per les molèsties respiratòries que provoca, millora finalment els músculs respiratoris i la capacitat de ventilació. Facilita també la posició del cos en posició vertical, alguna cosa molt interessant per a persones que necessiten ajudes externes per mantenir aquesta posició. Així mateix, la lentitud dels moviments que provoca la pressió en l’aigua permet detectar molt abans, a més, les caigudes en aquestes persones. El mitjà aquàtic està indicat també per a persones que vulguin prevenir o tractar flebitis, ja que la pressió hidroestàtica ajuda a millorar la circulació sanguínia.

La dificultat per moure’s en l’aigua facilita el desenvolupament de la resistència i tonificación muscular, que pot complementar-se a més amb la inclusió de complements, com una pilota (que ajuda a adaptar el cos a les necessitats de cada persona, oferint major o menor resistència) i, de la mateixa manera, millora les qualitats i capacitats físiques, com el condicionament físic general, aeròbic i muscular. Lògicament, aquesta característica de l’aigua la fa apropiada per a persones amb osteoporosis, que veuran reforçada la seva resistència muscular.

L’aigua aporta també equilibri muscular i una millor termorregulación. La temperatura corporal és molt més estable, la qual cosa proporciona una major comoditat i fa que la sessió d’exercicis sigui més agradable. Així mateix, l’aquagym aporta relaxació i tranquil·litat a qui el pràctica, sobretot per l’efecte sedant de l’aigua tèbia.

AQUAGYM EN L'EMBARÀS

Img embarazada
Els canvis que sofreix una dona durant els nou mesos de gestació, com a inflor de cames, peus i turmells, pes excessiu, varices o hemorroides, poden controlar-se a través de l’exercici. Segons conclouen diverses recerques, un dels quals poden aportar més beneficis és la gimnàstica aquàtica, de forma especial en la reducció del dolor lumbar. Encara que l’embarassada deu abans consultar amb el metge si és adequat o no per a ella realitzar aquest tipus d’exercici, la veritat és que l’aquagym relaxa, ajuda a gastar les calories excessives, millora la circulació i fa que la dona no senti tant el pes de la panxa.

Si es duen a terme aquest tipus d’exercicis, sempre conduïts per professionals especialitzats, és recomanable fer-ho des del cinquè mes d’embaràs. Durant la classe es recomana realitzar moviments generals i passejos en l’aigua, així com exercicis per tonificar les extremitats. cal destacar que els especialistes aconsellen la pràctica d’exercici adaptat al període d’embaràs i a l’estat físic de la dona embarassada, així com atorgar uns minuts a les tècniques de respiració i relaxació.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions