Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Recerca mèdica

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els beneficis de la meditació sobre la salut del cervell

La pràctica de la meditació és útil en la reducció de l'estrès i en la millora de les capacitats associades al coneixement

Img meditacion Imatge: iandeth

La meditació és una pràctica mil·lenària que, de manera tradicional, s’ha associat a una sensació de relaxació física i tranquil·litat. Durant molt temps, els seus efectes beneficiosos es van considerar relacionats amb aspectes místics. No obstant això, la recerca científica comença a mostrar de forma més profunda els beneficis cognitius i psicològics que la meditació provoca en el cervell.

Img meditacion art
Imatge: iandeth

La meditació interessa als neurocientífics. Un nou estudi realitzat per científics de la universitat de Yale, a EUA, mostra com aquesta pràctica és capaç de modificar l’ús de determinades àrees del cervell. Mitjançant imatges obtingudes per ressonància magnètica, es va detectar una disminució de l’activitat cerebral a l’anomenada Xarxa Neural per Defecte (DMN) dels cervells dels experts en meditació que van participar en l’estudi.

Modelar el cervell amb meditació

La Xarxa Neural per Defecte és un àrea la funció principal de la qual és controlar les accions de l’ésser humà quan la resta del cervell està distret, sense concentrar-se en res concret. Es calcula que prop del 50% del temps que s’està despert, en realitat, el cervell està en aquest estat “de distracció” i és en aquests moments quan la DMN està més activa. Seria l’equivalent a un pilot automàtic. Alteracions patològiques en la DMN estan associades amb el dèficit d’atenció, l’ansietat i la hiperactivitat .

L’estudi es va realitzar gràcies a la participació d’experts en meditació i meditadores principiants. Això va permetre revelar que els partícips més versats, a més de disminuir l’activitat de la DMN, aconseguien activar altres àrees del cervell, en comparació dels meditadores novençans. Aquestes regions estan associades amb l’automonitoreo i el control cognitiu i, en les seves formes patològiques, amb malalties com l’autisme i l’esquizofrènia.

La meditació transcendental enforteix els circuits neurològics que calmen una part del cervell que actua com a gallet de la por i de la ira

El més curiós és que l’activació d’aquestes noves àrees es va observar tant en els períodes de meditació com en els descansos. Tot sembla indicar que la seva pràctica habitual permetria desenvolupar una nova xarxa neuronal on hi ha una major consciència d’un mateix i del present i menys ensomni. Un dels clars efectes de la meditació és, sens dubte, el de promoure la capacitat de concentració, especialment, la tècnica coneguda com “mindfulness”, que consisteix a prendre una actitud d’atenció i consciència plena, de presència atenta i reflexiva.

La pràctica d’aquest tipus de meditació s’ha mostrat útil en la reducció de l’estrès i en la millora de capacitats cognitives. Així ho demostra un estudi efectuat per un equip de psicòlegs nord-americans en el qual van participar 60 estudiants. Després de sol quatre dies de pràctica, es van evidenciar millores significatives en les seves capacitats de processament visual de l’espai, la seva memòria de treball i les seves funcions executives.

Meditació i neurociencias

‘El monjo en el laboratori’. Est va ser el títol d’un article publicat en The New York Times, signat per Tenzin Gyatso, el XIV Dalai Lama. En ell citava els resultats d’una peculiar col·laboració entre budisme i neurociencias. Ja s’havien realitzat estudis científics sobre la meditació, encara que no s’havien constatat de forma definitiva els seus efectes sobre el cervell. En aquest estudi, es van revelar alguns mecanismes que explicarien els beneficis d’aquesta tècnica mil·lenària.

En 1992, el Dalai Lama va convidar a la seva casa en Dharamsala (Índia) a Richard Davidson, psicòleg director del Laboratori de Neurociencia Afectiva de la Universitat de Wisconsin (EUA), mogut per l’interès que havien despertat les seves recerques. Després d’aquesta primera trobada, es van desenvolupar una sèrie de recerques en les quals van participar psicòlegs, neurocientífics i un grup de monjos tibetans. En l’estudi van participar vuit monjos amb una bagatge de fins a 50.000 hores de meditació practicades durant un temps que oscil·lava entre 15 i 40 anys. El grup control estava constituït per 10 estudiants sense experiència en aquesta pràctica, que es van entrenar durant una setmana.

A tots ells se’ls va monitorar per registrar l’activitat cerebral mentre estaven en meditació. Els registres dels monjos van ser impressionants: destacaven unes ones gamma de gran amplitud, possiblement degudes a la sincronització de l’activitat de diferents grups neuronals durant la meditació. Aquest tipus d’activitat cerebral es relaciona amb la capacitat d’atenció i l’aprenentatge. L’amplitud de les ones gamma recollides en alguns dels monjos són les majors de la història registrades en un context no patològic.

Una de les intencions de l’estudi era investigar els efectes de la meditació sobre les emocions, en concret, sobre la seva capacitat de potenciar les positives. A través d’aquesta tècnica, els budistes promouen la compassió i la bondat. La hi denomina “meditació en la compassió”. Gràcies als registres cerebrals s’ha dilucidat la base d’aquestes emocions: es va constatar que els monjos amb experiència en aquesta pràctica mostren una gran activitat en una zona determinada del cervell, en l’escorça prefrontal esquerra, àrea associada amb l’alegria i la felicitat.

MEDITACIÓ PER A les EMOCIONS PERJUDICIALS

Segons Richard Davidson, les emocions positives poden haver-se d’al fet que la meditació transcendental enforteix els circuits neurològics que calmen una part del cervell que actua com a gallet de la por i de la ira. La recerca citada va constatar que els beneficis d’aquestes pràctiques no solament els obtenen els monjos que mediten durant llarg temps sinó que, després d’un entrenament de diverses setmanes, també hi havia canvis incipients en individus que exercien professions estresantes.

El Dalai Lama finalitzava amb l’observació que “en les nostres vides, bona part del patiment no ve dau per causes externes, sinó per esdeveniments com les emocions perturbadoras. El millor antídot contra aquestes alteracions és augmentar la nostra capacitat per manejar aquestes emocions”.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions