Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els beneficis dels estiramientos, en dubte

Un estudi afirma que estirar abans de practicar exercici no és tan important com mantenir una rutina adequada a cada organisme i prèvia a l'activitat física

Img estiramientos Imatge: Tony Alter

Ocupen amb prou feines uns minuts. Abans de córrer al matí, començar un entrenament o practicar exercici en el gimnàs, moltes persones estan habituades a un ritual d’estiramientos per preparar l’organisme per a l’activitat i prevenir lesions. La teoria que s’amaga després d’aquesta tradició és que aquests moviments allarguen les fibres musculars i el cos absorbeix millor la situació d’estrès a la qual es veuran sotmesos i genera més força. Un nou estudi afirma, no obstant això, que estirar abans de córrer no redueix el risc de dany si no es manté una rutina adequada. Les conclusions del treball destaquen l’obesitat com un dels principals factors de risc de sofrir lesions.

La importància d’una rutina


Els estiramientos no prevenen necessàriament les lesions. Almenys, aquestes són les conclusions d’un treball recent dut a terme per investigadors de la Universitat de Washington i la USA Track and Field Association (USATF), d’EUA, que s’ha presentat a l’últim congrés de l’American Academy of Orthopaedic Surgeons. És el primer estudi que examina la relació entre els estiramientos i el risc de lesió. Els investigadors han analitzat a un total de 2.700 persones de més de 13 anys, dividides en dos grups: un que va realitzar uns minuts d’estiramientos abans de córrer gairebé 17 quilòmetres cada setmana durant 3 mesos i un altre que no els va practicar.

Els membres del primer grup van estirar els músculs cuádriceps, els isquiotibiales i els bessons. Els resultats no van mostrar diferències significatives respecte a les lesions: la incidència va ser del 16% en tots dos grups.

No obstant això, els investigadors van detectar alguna cosa sorprenent: sí és important seguir una rutina, ja que qualsevol canvi pot causar problemes, tant iniciar un programa diari d’estiramientos com abandonar-ho. En xifres, els qui van iniciar l’hàbit d’estirar van augmentar les possibilitats de sofrir dany en un 22%. Els qui ho van fer a l’inrevés, és a dir, van abandonar aquesta pràctica, van sofrir més perquè aquesta mateixa probabilitat va augmentar en un 40%. Per tant, un canvi immediat de règim d’estiramientos pot ser més determinant que el règim en si mateix.

Sense un assessorament adequat i amb uns quilos de més, turmells, engonals, peus i genolls són les zones més propenses a sofrir lesions

A més del fet de no seguir una rutina, es va detectar major probabilitat de sofrir lesions en persones amb un índex de massa corporal (IMC) elevat, que havien sofert problemes recents o patien alguna lesió crònica. Els corredors de més edat i els qui van córrer més quilòmetres per setmana també van registrar un major risc de lastimarse. Les zones més habituals van ser peus, turmells i genolls, sense diferències de gènere.

Les conclusions dels investigadors se centren a deixar de garantir que els estiramientos aportin un benefici “segur” a totes les persones. Per aquest motiu, recomanen que cadascuna segueixi la rutina d’exercici que consideri més adequada per al seu organisme i que li provoqui major benestar.

Una mica més que estiramientos

Les lesions esportives poden deure’s a tres raons principals: exercicis massa intensos sense estar preparats, mala tècnica durant l’execució de l’activitat o no dur a terme exercicis d’escalfament. El dany pot ser agut, és a dir, ocórrer de forma sobtada durant la pràctica física (dolor intens, inflamació i dificultat per moure l’articulació afectada), o crònic, quan la molèstia dura més de tres mesos. En general, aquest ocorre després de realitzar un esport durant un temps perllongat.

Més enllà dels estiramientos aconsellats de manera habitual, els especialistes en medicina de l’esport assenyalen altres directrius que poden ajudar a prevenir aquestes lesions. Per començar, l’ús d’un calçat apropiat amb un suport adequat, així com un bon precalentamiento en el qual s’exercitin els músculs principals que intervindran en l’activitat. Si s’ha sofert un dany previ, s’aconsella no precipitar-se i realitzar el programa complet de rehabilitació prescrit per un especialista.

Es convida a canviar, de manera ocasional, el tipus d’activitat física, per mobilitzar altres articulacions. Variar la intensitat dels exercicis, reposar els músculs perquè es recuperin de l’estrès al que s’han sotmès i una bona hidratació són aspectes fonamentals.

Influència de l’obesitat

L’estudi també destaca, entre els factors de risc més determinants per sofrir lesions, l’obesitat i el sobrepès. Si bé és cert que per perdre pes sempre es recomana una dieta equilibrada i activitat física, alguns exercicis poden ser contraproduents, almenys, fins que s’aconsegueixi rebaixar alguns quilos. Sense un assessorament adequat i amb uns quilos de més, turmells, engonals, peus i genolls són les parts del cos més propenses a sofrir lesions. No ha d’oblidar-se, no obstant això, que els avantatges que s’aconsegueixen de la pràctica esportiva sempre superen als inconvenients.

PREVENCIÓ

Segons els especialistes, la forma de caminar és fonamental per prevenir lesions i essencial en esportistes d’elit, que poden finalitzar la seva carrera professional per aquest motiu. Qualsevol desequilibri afectaria a l’esquena o als genolls i augmentaria la probabilitat de sofrir danys. Les noves tècniques d’allargament gemelar, presentades en l’II Curs de Mecànica Clínica i Terapèutica dempeus i Turmell, organitzat a l’Hospital Universitari Quirón de Madrid, podrien millorar els problemes crònics del peu i del turmell, com la fascitis plantar o tendinopatías aquíleas.

No són més que alteracions mecàniques la comprensió de les quals és clau per poder tractar-los. La majoria de les patologies que afecten als membres inferiors es provoquen per disfuncions. Cal conèixer les bases de la biomecànica de la marxa per poder comprendre per què s’origina dolor en un lloc determinat i com solucionar-ho. Gràcies als nous coneixements sobre els mecanismes que generen un problema i els avanços en tècniques mèdiques i quirúrgiques, el tractament de lesions derivades de la pràctica de l’esport ha estat considerable.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions