Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els espanyols dormen gairebé una hora menys que la resta d’europeus

Més de la meitat de la població activa descansa menys de set hores diàries
Per EROSKI Consumer 12 de novembre de 2007

Cada vegada és més difícil trobar temps per dormir. Els horaris de treball, els desplaçaments, la cura dels fills i l’oci van restant hores al repòs nocturn, amb repercussió en la salut.

En aquestes circumstàncies, els espanyols dormen gairebé una hora menys que la resta d’europeus. Es dona una situació d’insuficiència “de somni crònica”, assenyala Francisco Javier Portes, president de la Societat Espanyola del Somni (SES).

Experts reunits a Madrid per l’Associació per a la Racionalització dels Horaris Espanyols han assenyalat que els nostres horaris disminueixen la productivitat, augmenten la sinistralitat i perjudiquen la salut. Cansament, irritabilitat, estrès i insomni són algunes de les conseqüències de la falta de conciliació.

Espanya és un dels països europeus amb jornades més rígides i dilatades, i un dels menys productius. Una àmplia part de la població té jornada partida, mengem tarda, sortim de treballar tarda i culturalment som més noctàmbuls.

Així les coses, més de la meitat de la població activa dorm menys de set hores i una quarta part té trastorns per aconseguir el descans.

Flexibilitat i noves tecnologies

Francisco Javier Portes opina que tenim un “repte i un camí per recórrer, quant a flexibilitat d’horaris i aprofitament de les noves tecnologies, d’acord amb altres països europeus”. Aquest expert considera que els dilatats horaris i el ritme de vida van llevant temps al somni per dedicar-ho a l’oci i això té més conseqüències de les desitjades.

Una hora de somni menys al “dia disminueix el rendiment cognitiu, la memorització, l’aprenentatge, el control d’emocions, causa alteracions metabòliques, diabetis, obesitat i risc cardiovascular”, afirma Portes.

En els més petits, afegeix, es tradueix en un dèficit de rendiment escolar, i més en els adolescents.

Risc d’accident

La falta de somni causa a més sota rendiment laboral, augmenta la sinistralitat i s’associa a un de cada quatre accidents de trànsit.

La somnolència és la fase final de la fatiga. Un estudi del Real Automòbil Club d’Espanya (RACE) revela que la fatiga per falta de descans, tràfic intens o menjars abundants és responsable d’al voltant del 30% dels accidents de trànsit, i vuit de cada 10 conductors reconeixen haver sofert somnolència quan estaven conduint, la qual cosa minva la capacitat de reacció.

Una persona al volant després de 18 hores sense dormir té la mateixa pèrdua de reflexos que qui presenta 0,5 g d’alcohol per litre de sang, màxim permès per llei, sense haver begut gens.

Per evitar que la fatiga faci acte d’aparició al volant, els experts recomanen dormir prou abans d’iniciar un viatge de llarg recorregut, així com no ingerir menjars copiosos i pesades, evitar les hores més caloroses del dia, realitzar parades cada dues hores, beure aigua i portar la finestreta semiabierta per ventilar l’habitacle, evitant que l’aire doni directament en els ulls.