Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

“En una època de tanta incertesa és lògic que tendim a l’obsessió”

Sergio García Soriano, psicòleg clínic i sanitari

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 11 de Abril de 2020

Rentar-se les mans; desinfectar productes, utensilis i superfícies; descalçar-se, llevar-se la roba en entrar a casa i tirar-la a rentar; fregar el sòl; usar guants i mascarillas (si les podem trobar); mantenir la distància de seguretat… L’expansió del coronavirus ha transformat de forma radical els costums i hàbits socials i higiènics de la nostra societat, i fem el possible per adaptar-nos a cadascuna de les recomanacions que ens arriben de les autoritats civils i sanitàries. Mesures que poden arribar a aclaparar-nos: neta, desinfecta, lava i volta a començar. És possible arribar a obsessionar-se amb elles? Poden provocar-nos algun tipus de trastorn? Sergio García Soriano, psicòleg clínic i sanitari, resol a continuació aquestes i altres dubtes sobre els efectes de la quarentena en el nostre benestar emocional.

Correm el risc d’obsessionar-nos amb tantes mesures de neteja per prevenir el coronavirus?  

, per descomptat. In una època d’incertesa respecte al treballo i al futur, i amb unes prescripcions severes cap a la nostra higiene per salvar el món, és lògic que tendim a l’obsessió i ens preguntem quantes vegades m’he rentat les mans?, realmente era necessari? o lo he fet més per un pensament ansiógeno que per una lògica de risc o d’higiene? Les obsessions venen a tapar un altre tipus de preguntes que la persona no pot respondre.  

Podriamos desenvolupar un trastorno obsesivo compulsiu (TOC)? 

Podria descobrir-se un TOC en persones que tenen una predisposició a això, quan la societat actual del coronavirus l’hi reforça i li apareix. Però, en línies generals, aquests temps solament generen una tendència en el subjecte; mai creen un trastorn en si mateix. A un el confinament li provoca el que ja tenia dins. Si soc una persona relaxada, tranquil·la, hogareña i feliç, rentar-me les mans 20 vegades al dia i revisar els poms de les portes amb aigua jabonosa no em causarà un TOC, sinó que em produirà certa irritació i ofuscació. Un trastorn psicològic no ho desenvolupa qualsevol: ha d’haver-hi una predeterminació de l’aparell psíquic. A més, les situacions de crisis poden agreujar la simptomatologia, però també reduir-la. Per alguns TOC, pot ser una pilota d’oxigen no haver de sortir al carrer, a un món exterior que està replet de brutícia i de nous virus (segons el seu punt de vista).

Quins símptomes poden indicar-nos que ens estamopreocupando a l’excés? 

Sabem que ens estem passant quan afecta a la nostra convivència diària, quan interromp la meva concentració o la meva activitat: sestic veient una pel·lícula i haig d’anar-me a rentar les mans; estic fent l’amor i necessito que les persianes estiguin d’una manera determinada; o no puc continuar parlant per telèfon si no comprovo que en el meu armari tot està col·locat. Aquest excés, aquesta interrupció de la quotidianitat seria un senyal d’alarma. 

Si arriba a succeeixrnos, què podem fer? 

Acudir a un especialista per veure quin és l’origen i aprendre a tolerar la incertesa. Il problema en si no és l’ordre que vull imposar a la meva casa, sinó que ési símptoma m’està dient que hi ha alguna cosa en la meva vida que requereix un altre ordre i un altre pensament, i que jo desplaço al meu armari, a la meva higiene sistemàtica… amb una intensitat que no correspon. 

Tant coronavirus en la televisió, en els periòdics… Què podem fer per no obsessionar-nos amb això? 

Primero, acceptar que és impossible llevar-nos-ho [de encima] per complet, ja que ens manté confinats i en alerta per una crisi sanitària internacional. En segon lloc, no sobreinformarme; consultar els mitjans de comunicació de manera breu i sense sensacionalismes un parell de vegades aldia , cercando el costat bo de les dades que em ofereixen. I finalment, fer l’esforç de distreure’m amb videollamadas, amb els veïns per la balconada o amb activitats que em satisfacin.  

És important sortir a la finestra cada dia, parlar amb la família o els veïns? 

. Si em sento solament, el malestar anirà progressivament en augment, per la qual cosa seria bé compartir els nostres sentiments (sense excessos) a manera de ventilació emocional. D’altra banda, aplaudir a la mateixa hora genera un sentiment de pertinença a un grup on em reconec a través d’un gest positiu com és el reconeixement als sanitaris, las caixeres, els conductors… 

En aquesta situació que vivim, i davant la perspectiva de altres tantes setmanes addicionals, és normal sentir-se angoixat o deprimit? 

És normal tenir incertesa cap al futur i que arribi certa quota d’angoixa o de tristesa a la nostra psiquis o ment. La intel·ligència és la capacitat de tolerar l’angoixa, per la qual cosa és un bon moment per a això. Però reitero, si debuten en nosaltres símptomes més severs d’una depressió, no ha estat pel confinament, sinó perque aquesta depressió estava larvada i va aparèixer perquè aquest moment social va actuar de disparadero, però mai de productor. Té lògica, ja que per al deprimit el treball compleix una funció sanitària, i quan va a treballar i deixa l’abric en l’entrada, també penja els seus símptomes. In el seu món laboral se sent útil, i est va a ser un factor protector per a la seva salut emocional. 

És més difícil mantenir-se positiu segons van passant setmanes i setmanes de quarentena? 

Sí, el nostres nervis es van tibant si veiem que la corba de morts i contagis cau i no podem sortir. Ahora tots entenem que és necessari un comportament de responsabilitat per una qüestió de sallau pública, però una vegada que passin diversos dies i millorin les dades, hi haurà cansament per part de moltes persones i pot ser que es donin conductes antisocials, saltant-se les normes. 

Podria recomanar hàbits o rutines que ens ajudin a mantenir el benestar psicològic? 

El benestar psicològic està relacionat amb les rutines. Cerca durant el dia activitats que et mantinguin actiu i on et sentis satisfet. Si fas exercici físic sempre a la mateixa hora; si cuines, pintes, llegeixes o veus pel·lícules, mantingues un horari. Si decideixes exercitar l’avorriment, també no a qualsevol moment sinó fitant-ho. El nostre cervell veu seguretat en la rutina, i per tant millora la nostra autoestima. També seria necessari vestir-se com si anéssim a sortir de casa. S’ha descobert que la vitamina D és bona per al nostre sistema immune, per la qual cosa convé que prenguem el sol 15 minuts al costat de la finestra tots els dies. Els ritmes circadianos també influeixen en el nostre estat d’ànim. Ofereix-te a la comunitat virtual, pregunta’t què saps fer i fes-ho. A més, pots aprofitar per recuperar amistats o família amb la qual tenies menys tracte. I, finalment, hauríem de pensar diferent sobre la nostra situació de confinament: no estem tancats, sinó que estem a casa fora de perill i salvant vides. Si soc capaç de considerar-ho com un retir del mundanal soroll, podré trobar el mecanisme de l’autodescubrimiento i potser pugui modificar algun dels meus hàbits.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions