Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Enfrontar-se a la crisi de manera saludable

La psicologia i el coaching són dues vies per afrontar aquesta època de recessió econòmica i incertesa

La crisi econòmica actual no sembla ser una situació passatgera. Les perspectives econòmiques per als propers anys no auguren una millora de la situació. Per aquest motiu, els experts aconsellen ajustar al més aviat possible la mentalitat a les noves circumstàncies. Però com fer-ho? En aquest article, un psicòleg clínic i un coach apunten algunes directrius per afrontar aquests temps d’incertesa econòmica.

Img hombre
Imatge: Amir Darafsheh

Des que va començar la crisi econòmica actual, a principis de l’any 2008, les notícies són cada vegada més negatives a Espanya. L’atur, la caiguda del consum o la difícil situació que viuen països com Grècia o Portugal no permeten veure una llum al final del túnel. És molt probable que durant els primers mesos o anys de la crisi, moltes persones pensessin que, abans o després, la recessió acabaria i tot tornaria a la normalitat. De fet, és un mecanisme de defensa per afrontar amb més energia la situació.

Però com assenyala Mònica Fusté, que exerceix de coach a Barcelona, “no ens enfrontem a una crisi, sinó a un canvi de paradigma. És difícil que les coses tornin a ser com abans”. I toca adaptar-se als nous temps. Est és un dels objectius de Fusté en el seu treball diari. “Es tracta d’acompanyar a la persona en el seu procés de transformació, perquè pugui passar de la seva situació actual, que no li agrada, a la seva situació desitjada”. En el cas del coaching per a persones que sofreixen la crisi, aquest procés pot consistir a trobar el camí professional que seguir, com establir-se de forma autònoma, com deixar enrere l’atur…

Superar la crisi, un procés de duel

Les emocions negatives, com la ràbia, es poden usar com a motor del canvi personal de manera útil i eficaç

Si pensar que les coses seran com abans ja no serveix com a estratègia psicològica, “és necessari fer el duel per aquest paradís perdut i reajustar la nostra mentalitat al més aviat possible a les possibilitats reals que hi ha”, explica José Ángel López, psicòleg clínic de Santa Cruz de Tenerife. Un duel semblat al que cal realitzar després d’una separació de parella o quan mor un ser estimat. Un procés que requereix un temps i, a més, una elaboració, ja que “poden sorgir emocions negatives com la ràbia, que cal acceptar i expressar, encara que al mateix temps convé processar de manera eficaç. Es pot utilitzar aquesta mateixa ràbia com a motor del canvi personal de forma útil i eficaç”.

La crisi com una oportunitat

La crisi pot ser l’oportunitat per mobilitzar recursos positius. L’objectiu del coaching és, com explica Fusté en el seu llibre “El millor any de la teva vida” (editorial Alrevés), aconseguir que la persona pugui reprogramar la seva ment, fugir de les seves pors i obrir-se a noves oportunitats. “Permet veure qui som realment i engegar tot el nostre potencial”. Des del coaching, s’entén la crisi econòmica com una oportunitat, ja que obliga a moltes persones a reinventar-se a nivell professional, a pensar en projectes per a les noves necessitats que sorgeixen, a atrevir-se a canviar de vida.

De la mateixa manera, cada vegada es parla més de la resiliència, definida pel psiquiatre Luis Rojas Marcos, professor de psiquiatria de la Universitat de Nova York (EUA), com “la capacitat que tenim la majoria de les persones per encaixar, resistir sense trencar-nos i, amb el temps, tornar a l’estat inicial en el qual estàvem, davant les adversitats”.

Com enfrontar-se a la crisi: armar-se de resiliència

Per enfrontar-se a una situació tan complicada com l’atur, la dificultat per trobar un treball després d’acabar els estudis o mantenir una família amb pocs recursos, cal ajustar la percepció a la realitat. En una època negativa, és fàcil veure-ho tot negre. I algunes persones poden caure en una espiral molt perillosa. “Els homes, en concret, poden generar fortes tendències d’autoinculpació, impotència, inadequació i desvaloración”, assenyala José Ángel López.

Aquest psicòleg recomana centrar-se en les pròpies capacitats i fer una espècie d’auditoria personal dels propis recursos i limitacions. És fonamental, a més, utilitzar les xarxes socials (familiars, amics, coneguts) per aconseguir suport psicològic i explorar oportunitats laborals. Sense oblidar la importància de la formació, un pas fonamental per reinventar-se professional i personalment.

CONSEQÜÈNCIES PSICOLÒGIQUES DE LA CRISI

La crisi s’acompanya d’alguns factors que poden agreujar la forma en la qual es viu i les seves conseqüències: la percepció d’un risc de proporcions catastròfiques, la falta d’informació fiable, la incertesa sobre les conseqüències, la sensació de pèrdua de control sobre la pròpia vida i el futur, la pèrdua de confiança en els líders polítics i socials, etc. Com explica José Ángel López, les conseqüències negatives d’aquesta pressió poden ser “un augment de l’hostilitat i la irritabilitat, problemes per dormir o en les relacions sexuals, fatiga excessiva i contínua, dolors musculars, maldecaps, trastorns gastrointestinals, trastorns d’ansietat o depressius, o altres quadres més greus”.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions