Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Esport a l’aire lliure: consells d’higiene, mascarillas i distàncies de seguretat

Per fer esport de manera segura cal seguir unes mesures d'higiene, saber què mascarillas usar i mantenir les distàncies, que varien segons el tipus d'exercici

correr mascarilla coronavirus Imatge: Mircea Iancu

Estem en plena desescalada i la vida quotidiana recupera certa normalitat. Per a moltes persones, aquesta normalitat consisteix a tornar a veure a la família i els amics, passejar a l’aire lliure, anar (per fi!) a la perruquería o gaudir d’un cafè a l’aire lliure, en la terrassa d’un bar. Per a moltes unes altres, la normalitat està lligada a l’esport. Des que es va autoritzar la seva pràctica a l’aire lliure, hem vist gent corrent, amb bicicleta, saltant a la corda o fent estiramientos, encara que no sempre s’han mantingut les distàncies de seguretat ni sembla haver-hi unanimitat en l’ús de mascarillas. Quins són aquestes distàncies? Varien segons el tipus d’exercici? És necessari utilitzar mascarillas? A continuació, responem a aquests dubtes amb les recomanacions dels experts.

Al començament d’aquest mes, la Societat Espanyola de Medicina de l’Esport (SEMED) i el Consell General de Col·legis Oficials de Metges (CGCOM) van publicar una completa guia sobre com reincorporar-se a la pràctica esportiva amb seguretat. El document va dirigit a professionals i abasta diferents supòsits —inclosos els esports d’equip, els de contacte i els entrenaments amb material compartit—, però hi ha moltes recomanacions interessants que es poden aplicar també entre els afeccionats.

Els esports que veiem aquests dies als carrers i en alguns parcs, com córrer o muntar amb bicicleta, es consideren de baix risc en termes de contagi perquè són individuals i perquè es realitzen a l’aire lliure. No obstant això, “sota risc” no significa “zero risc”. cal recordar, com diuen els experts, que l’esport suposa un esforç físic la intensitat del qual pot ser molt elevada i que això modifica la quantitat d’aire que mobilitzem amb la nostra respiració. “En condicions de repòs, un adult mobilitza 5-7 litres per minut. En esforç moderat i intens, un esportista mobilitza més de 150 litres per minut i alguns, fins a 250, i ho fan amb molta més força d’expulsió de l’aire espirat i molta més força d’absorció de l’aire inspirat”, detallen. Per aquesta raó, encara que sortim sols, és necessari prendre certes precaucions.

Esport i distàncies de seguretat

La distància de seguretat recomanada per a les situacions de repòs (per exemple, quan fem cua per entrar en la fleca) és d’1,5-2 metres. Però ha d’incrementar-se en funció del tipus d’exercici i la capacitat d’escampar el virus (sigui per la respiració o per la suor). En la guia, els especialistes recomanen el següent:

  • Si correm de forma moderada, hem de mantenir una distància de 5-6 metres amb la persona que ens precedeix o ens segueix darrere.
  • Si correm de forma intensa, la distància ha d’augmentar a 10 metres pel que fa a aquestes persones.
  • Si avancem o ens creuem amb un altre corredor, la distància de seguretat en sentit horitzontal ha de ser de 3 metres.
  • Si muntem amb bicicleta a velocitat mitjana, hem de distanciar-nos 20 metres pel que fa a els qui ens precedeixen o ens segueixen.
  • Si fem ciclisme a gran velocitat, la distància recomanada és de més de 30 metres.

deporte distancia prevencion covid-19

Què mascarilla usar mentre fem exercici?

Les mascarillas són un element de protecció, però “té importants limitacions en l’esport”, reconeixen els experts, que recomanen utilitzar-les “als moments que l’entrenament ho permeti”. En aquest sentit, els autors de la guia aconsellen utilitzar mascarillas mèdiques (quirúrgiques) o higièniques, “seguint escrupolosament les instruccions d’ús”, ja que, en cas contrari, són ineficaços i ens donen una falsa sensació de seguretat. Haurien de ser nostra principal elecció, ja que cobreixen la boca, el nas i el mentó, “assegurant una barrera que limita la transmissió d’un agent infecciós entre persones”. En canvi, no s’aconsellen les mascarillas de filtrat perquè impedeixen la respiració en esforç. 

Quan és necessari posar-se mascarilla i quan no?

La guia de la SEMED i el CGCOM aconsella el següent:

  • No fa falta usar mascarillas en els esports individuals, quan no existeixi problema per mantenir la distància interpersonal de 6 metres.
  • És necessari utilitzar mascarilla quirúrgica en els esports individuals, quan sigui difícil mantenir la distància interpersonal, i en els esports d’equip i contacte.

A més, “les mascarillas no han de portar-se al coll, tampoc es recomana treure-les o guardar-les en la butxaca o en qualsevol altre lloc per tornar a posar-la-hi més tard”, adverteixen els autors. Per contra, el seu ús haurà d’anar sempre associat al seguiment estricte de les mesures generals d’higiene. I quins són aquestes mesures?

  • Rentar-se les mans abans de posar-la.
  • Durant tot el temps que s’usi, ha de cobrir la boca, el nas i la barbeta. És important que s’ajusti bé a la cara.
  • No tocar la mascarilla mentre es porta posada.
  • Rebutjar la mascarilla quan estigui humida.
  • No reutilitzar la mascarilla, tret que s’indiqui que són reutilitzables (en aquest cas, cal fer el tractament de neteja i desinfecció que s’indiqui).
  • Llevar la mascarilla des de la part de darrere, sense tocar la part frontal.
  • Tirar la mascarilla en el recipient específic que s’indiqui per a això.
  • Rentar-se les mans.
  • Recordar que no és recomanable usar la mascarilla més de quatre hores.

Altres mesures d’higiene en l’esport

La Societat Espanyola de Medicina de l’Esport i el Consell General de Col·legis Oficials de Metges recorden que les mesures d’higiene són un aspecte fonamental. A més de les bàsiques (extremar la neteja de mans, no tocar-se cara, ulls, ni nas, no saludar-se amb contacte, tossir en flexura de colze), cal vigilar la neteja de les peces amb les quals fem esport. “Cal tractar la roba d’entrenament amb les mesures higièniques adequades”, diuen. Això significa que, després d’usar-les, hi ha rentar-les a part d’altres peces i a 60 ºC, i que també s’ha de desinfectar el calçat acuradament amb desinfectants de contacte (gel hidroalcohólico, lleixiu…).

En qualsevol cas, “la higiene de mans és la mesura principal de prevenció i control de la infecció”. És important rentar-se les mans amb freqüència i fer-ho res més tornar a casa. Els experts també aconsellen portar les ungles curtes i cuidades, i evitar utilitzar anells, polseres, rellotges o altres adorns. I recorden que haver utilitzat guants no eximeix de realitzar la correcta higiene de mans després de la seva retirada.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions