Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Esport a l’aire lliure: consells d’higiene, màscares i distàncies de seguretat

Per a fer esport de manera segura cal seguir unes mesures d'higiene, saber quines màscares usar i mantenir les distàncies, que varien segons la mena d'exercici

correr mascarilla coronavirus Imatge: Mircea Iancu

Estem en plena desescalada i la vida quotidiana recupera certa normalitat. Per a moltes persones, aquesta normalitat consisteix a tornar a veure a la família i els amics, passejar a l’aire lliure, anar (per fi!) a la perruqueria o gaudir d’un cafè a l’aire lliure, a la terrassa d’un bar. Per a moltes altres, la normalitat està lligada a l’esport. Des que es va autoritzar la seva pràctica a l’aire lliure, hem vist gent corrent, amb bicicleta, saltant a la corda o fent estiraments, encara que no sempre s’han mantingut les distàncies de seguretat ni sembla haver-hi unanimitat en l’ús de màscares. Quines són aquestes distàncies? Varien segons la mena d’exercici? És necessari utilitzar màscares? A continuació, responem a aquests dubtes amb les recomanacions dels experts.

Al començament d’aquest mes, la Societat Espanyola de Medicina de l’Esport (SEMED) i el Consell General de Col·legis Oficials de Metges (CGCOM) van publicar una completa guia sobre com reincorporar-se a la pràctica esportiva amb seguretat. El document va dirigit a professionals i abasta diferents supòsits —inclosos els esports d’equip, els de contacte i els entrenaments amb material compartit—, però hi ha moltes recomanacions interessants que es poden aplicar també entre els afeccionats.

Els esports que veiem aquests dies als carrers i en alguns parcs, com córrer o muntar amb bicicleta, es consideren de baix risc en termes de contagi perquè són individuals i perquè es realitzen a l’aire lliure. No obstant això, “sota risc” no significa “zero risc”. Cal recordar, com diuen els experts, que l’esport suposa un esforç físic la intensitat del qual pot ser molt elevada i que això modifica la quantitat d’aire que mobilitzem amb la nostra respiració. “En condicions de repòs, un adult mobilitza 5-7 litres per minut. En esforç moderat i intens, un esportista mobilitza més de 150 litres per minut i alguns, fins a 250 , i ho fan amb molta més força d’expulsió de l’aire espirat i molta més força d’absorció de l’aire inspirat”, detallen. Per aquesta raó, encara que sortim sols, és necessari prendre certes precaucions.

Esport i distàncies de seguretat

La distància de seguretat recomanada per a les situacions de repòs (per exemple, quan fem cua per a entrar en la fleca) és de 1,5-2 metres. Però ha d’incrementar-se en funció de la mena d’exercici i la capacitat d’escampar el virus (sigui per la respiració o per la suor). En la guia, els especialistes recomanen el següent:

  • Si correm de manera moderada, hem de mantenir una distància de 5-6 metres amb la persona que ens precedeix o ens segueix darrere.
  • Si correm de manera intensa, la distància ha d’augmentar a 10 metres respecte a aquestes persones.
  • Si avancem o ens creuem amb un altre corredor, la distància de seguretat en sentit horitzontal ha de ser de 3 metres.
  • Si muntem amb bicicleta a velocitat mitjana, hem de distanciar-nos 20 metres respecte als qui ens precedeixen o ens segueixen.
  • Si fem ciclisme a gran velocitat, la distància recomanada és de més de 30 metres.

Quina màscara usar mentre fem exercici?

Les màscares són un element de protecció, però “té importants limitacions en l’esport”, reconeixen els experts, que recomanen utilitzar-les “en els moments que l’entrenament ho permeti”. En aquest sentit, els autors de la guia aconsellen utilitzar màscares mèdiques (quirúrgiques) o higièniques, “seguint escrupolosament les instruccions d’ús”, ja que, en cas contrari, són ineficaços i ens donen una falsa sensació de seguretat. Haurien de ser la nostra principal elecció, ja que cobreixen la boca, el nas i el mentó, “assegurant una barrera que limita la transmissió d’un agent infecciós entre persones”. En canvi, no s’aconsellen les màscares de filtrat perquè impedeixen la respiració en esforç. 

Quan és necessari posar-se màscara i quan no?

La guia de la SEMED i el CGCOM aconsella el següent:

  • No fa falta usar màscares en els esports individuals, quan no existeixi problema per a mantenir la distància interpersonal de 6 metres.
  • És necessari utilitzar màscara quirúrgica en els esports individuals, quan sigui difícil mantenir la distància interpersonal, i en els esports d’equip i contacte.

A més, “les màscares no han d’emportar-se al coll, tampoc es recomana treure-les o guardar-les en la butxaca o en qualsevol altre lloc per a tornar a posar-la-hi més tard”, adverteixen els autors. Per contra, el seu ús haurà d’anar sempre associat al seguiment estricte de les mesures generals d’higiene. I quines són aquestes mesures?

  • Rentar-se les mans abans de posar-la.
  • Durant tot el temps que s’usi, ha de cobrir la boca, el nas i la barbeta. És important que s’ajusti bé a la cara.
  • No tocar la màscara mentre s’emporta posada.
  • Rebutjar la màscara quan estigui humida.
  • No reutilitzar la màscara, tret que s’indiqui que són reutilitzables (en aquest cas, cal fer el tractament de neteja i desinfecció que s’indiqui).
  • Llevar la màscara des de la part de darrere, sense tocar la part frontal.
  • Tirar la màscara en el recipient específic que s’indiqui per a això.
  • Rentar-se les mans.
  • Recordar que no és recomanable usar la màscara més de quatre hores.

Altres mesures d’higiene en l’esport

La Societat Espanyola de Medicina de l’Esport i el Consell General de Col·legis Oficials de Metges recorden que les mesures d’higiene són un aspecte fonamental. A més de les bàsiques (extremar la neteja de mans, no tocar-se cara, ulls, ni nas, no saludar-se amb contacte, tossir en flexura de colze), cal vigilar la neteja de les peces amb les quals fem esport. “Cal tractar la roba d’entrenament amb les mesures higièniques adequades”, diuen. Això significa que, després d’usar-les, hi ha rentar-les a part d’altres peces i a 60 °C, i que també s’ha de desinfectar el calçat acuradament amb desinfectants de contacte (gel hidroalcohólico, lleixiu…).

En qualsevol cas, “la higiene de mans és la mesura principal de prevenció i control de la infecció”. És important rentar-se les mans amb freqüència i fer-ho res més tornar a casa. Els experts també aconsellen portar les ungles curtes i cuidades, i evitar utilitzar anells, polseres, rellotges o altres adorns. I recorden que haver utilitzat guants no eximeix de realitzar la correcta higiene de mans després de la seva retirada.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions