Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Estic tenint ansietat? Reconeix els símptomes i com controlar-la

La crisi sanitària provocada per la COVID-19 pot augmentar els casos d'ansietat. Reconèixer a temps els símptomes i saber com reaccionar és vital per minimitzar els seus efectes sobre la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 13 de Maig de 2020
ansiedad agobio Imatge: Foundry

El pols s’accelera, la respiració es fa més ràpida, el pit t’oprimeix i asseguis una vaga sensació d’angoixa i, fins i tot, de flojedad. Són alguns dels símptomes que caracteritzen a l’ansietat, un estat emocional que pateix un 7,36 % de la població espanyola, segons l’Enquesta Nacional de Salut de 2017, i que és més comuna entre dones (9,79 %) que homes (4,79 %). Entre 1990 i 2013, el nombre de persones amb depressió o ansietat va augmentar prop d’un 50 % a tot el món, passant de 416 milions a 615: prop d’un 10 % de la població, segons dades de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Aprendre a identificar-la i saber com actuar enfront d’una crisi d’ansietat és de vital importància, sobretot en aquesta situació inusual d’aïllament i quarentena.

Els éssers humans estem preparats per activar-nos davant qualsevol situació de perill. El cor batega més de pressa, hiperventilamos i tibem els músculs per sortir corrent i preservar la vida. La motivació fisiològica és clara: preparar-nos per a la fugida. “Quan es tracta d’un perill real, és el que es diu una resposta de ansietat positiva; però quan no ho és, el meu cos s’ha preparat per a una situació perillosa, quan en realitat aquest perill solament existeix dins dem i cap, i m’imagino que alguna cosa va a sortir malament o tinc pensaments catastrofistes. És el que popularment coneixem com a ansietat”, explica Silvia Àlaba, especialista en psicologia educativa de el Centre de Psicologia Àlaba Reyes.

L’ansietat està, en general, molt relacionada amb les interpretacions que fem de les situacions que vivim, i les idees potencialment irracionals que puguin derivar-se d’elles. Sentir-la de forma ocasional és alguna cosa normal: ens succeeix quan estem en una situació potencialment ansiógena, com l’actual crisi del coronavirus, en la qual moltes persones han pres decisions irracionals, com comprar aliments de manera excessiva malgrat els missatges oficials que asseguren el proveïment. Però quan això es dona de forma recurrent, sentint preocupacions i pors intenses, excessius i persistents en moltes situacions quotidianes, ens podem estar referint aun  trastorn d’ansietat.

“Que en aquests moments tinguem tots una miqueta d’ansietat és previsible, perquè ens trobem en una situació extrema que mai abans havíem viscut com a país. Tenir una mica de por ens ajuda a ser previnguts, a seguir les instruccions que ens donen des de Sanitat, a rentar-te més les mans, a pensar-t’ho dues vegades abans de tocar alguna cosa…”, argumenta Àlaba. “El problema és quan es passa a una situació de pànic, i fem coses que no ens evitarien un contagi, com fer apilament massiu de menjar, quan ningú ens ha dit que es vagi a acabar”.

Ansietat: els símptomes i què fer

A nivell físic, l’ansietat es manifesta a través d’una certa taquicàrdia i una sensació d’ofec o asfíxia, com si no arribés suficient aire als pulmons; així com una sensació de flojedad i de certa angoixa o por. Uns símptomes que és important reconèixer i que afecten negativament a l’organisme, ja que si no els gestionem bé, poden derivar en dolors de tipus somàtic (de cap, d’estómac, etcètera).

ja que l’ansietat és una resposta habitual davant situacions d’estrès elevat, una bona forma de saber com actuar i evitar que aquesta es produeixi (o que, de fer-ho, tingui menor intensitat) és evitar les situacions d’estrès . D’igual manera ajuda la psicoeducación, “l’entendre que tots i cadascun de nosaltres anem a sentir emocions, i que no totes seran agradables”, sosté Àlaba, qui també apunta a la necessitat d’aprendre a veure com estem interpretant la realitat i quin tipus de pensaments estem tenint. “Generalment, quan estem immersos en una crisi d’ansietat, tenim unes idees irracionals que tendeixen a magnificar les situacions i a projectar una sèrie d’escenaris que en la major part de les vegades seran molt pitjors que el que va a arribar a passar”, afegeix.

D’altra banda, com més sa sigui l’estil de vida que portem, més fàcil resultarà mantenir-nos allunyats de l’ansietat. L’esport, per exemple, ajuda molt a controlar-la, “ja que l’activació fisiològica que es produeix quan portem 25 minuts d’exercici contraresta molt l’activació produïda per aquestes emocions més negatives”, il·lustra l’experta. Afavorir les emocions agradables –com les quals es produeixen en estar de riures amb els amics, encara que sigui per WhatsApp o videoconferència– tampoc ve gens malament.

Com es pot tractar l’ansietat?

Per començar, és important saber com actuar davant un cas d’ansietat, pel que és fonamental treballar molt amb les persones i que aquestes siguin conscients del que estan sentint i pensant. Una part molt important està relacionada amb tècniques de relaxació i maneig de l’estrès, “com poden ser una relaxació muscular progressiva, una respiració diafragmàtica o determinades tècniques de mindfulness, apunta Àlaba.

També és necessari treballar amb els pensaments que tenim, “amb aquestes idees de tipus irracional que moltes vegades provoquen una resposta d’ansietat o amb les interpretacions tan negatives que de vegades fem de les situacions”. És a dir: no es pot canviar la situació, però sí la interpretació que es fa d’ella. Moltes vegades, el sentiment que tenim no està tan causat per la realitat que vivim de forma objectiva, sinó per com la interpretem i com en aquestes interpretacions introduïm idees catastrofistes que alguna cosa va a ser horrible.

Encara que hi ha una sèrie de tractaments i protocols, aquests sempre s’adaptaran a la persona que necessiti ajuda. No tots respondran igual a determinades tècniques, i estàs dependran de factors com el col·lectiu que es tracti; nens, majors, embarassades…, la personalitat del pacient, l’edat i fins i tot el nivell d’educació.

Convé també recordar que ansietat i depressió són dues coses diferents. “El que ocorre és que hi ha molta comorbilidad, és a dir, que tots dos trastorns es presenten amb freqüència al mateix temps. Si l’ansietat es perllonga al llarg del temps, aquesta pot degenerar en un trastorn de l’estat d’ànim (la depressió), encara que per descomptat no sempre succeeix”, argumenta Àlaba.

crisis ansiedad sintomas
Imatge: RUANSHUNYI

Les crisis d’ansietat

Per tot això, resulta essencial diferenciar entre ansietat i crisi d’ansietat. Quan, en un determinat moment, el nivell d’ansietat et sobrepassa de tal manera que, a nivell físic, genera una sensació de pànic amb uns símptomes molt similars als de l’infart, fins al punt que pot confondre’s amb ell, estem davant una crisi d’ansietat. D’acord amb el segur metge Sanitas, es considera que una persona ha sofert una crisi quan concorren quatre o més dels següents símptomes:

  • Palpitacions o elevació de la freqüència cardíaca (taquicàrdia).
  • Sensació d’ofec, amb respiració ràpida.
  • Opressió en el pit.
  • Por o pànic.
  • Sudoració o esgarrifances.
  • Tremolors.
  • Nàusees o molèsties abdominals.
  • Mareig o fins i tot desmai.
  • Sensació d’irrealidad.
  • Sensació d’entumecimiento o formiguejo.

Si mai s’ha sofert una crisi d’aquest tipus i no es reconeixen els símptomes, és possible que s’opti per acudir a Urgències, davant el temor que es tracti d’un infart. Però si ja s’ha passat peruna , es pot controlar-la si no ens deixem arrossegar pel pànic: tractar de normalitzar la respiració, inspirant pel nas i expirant per la boca rítmica i pausadament, i prendre’s el pols mentrestant, ajudarà a recuperar la normalitat.

Per identificar-la de manera correcta, comenta la psicòloga Silvia Àlaba, és molt important la psicoeducación; entendre què és l’ansietat i quin és la millor resposta, de manera que puguem dir: “Això és ansietat i, encara que sigui tremendament desagradable, sé que s’anirà igual que ha vingut i que serà qüestió de deixar passar el temps. Millor si conec una sèrie d’estratègies i de tècniques que m’ajudin a rebaixar-la i evitar entrar en una situació de crisi i fins i tot un atac de pànic”.

Què fer davant una crisi d’ansietat?

El primer i més important, empatizar amb la persona que estigui travessant aquesta crisi i fer-li veure que entenem pel que està passant. “Si li diem ‘t’entenc, i entenc el que t’està passant’, almenys estarà més predisposada a escoltar-nos, i poder servir d’ajuda per ajudar-la a veure el seu problema d’una altra manera”, explica Àlaba. En qualsevol cas, això no significa posar-nos al seu nivell, sinó ser capaços de treballar junts per relativizar la situació. Podem fins i tot usar el sentit de l’humor, ja que això significarà que ja podem veure la situació d’una perspectiva diferent. “Però cura: és necessari estar segurs que la persona a qui tractem d’ajudar està preparada per apreciar aquest sentit de l’humor, perquè l’últim que necessitem és que aquest algú senti que ens estem rient d’ell o d’ella”, recalca.

En tot cas, oblidem-nos de demanar-li a aquesta persona “que es tranquil·litzi”. Aquesta és una de les reaccions més habituals, i també de les més inútils, perquè mai funciona: si la persona que està tenint la crisi sabés com tranquil·litzar-se, ja ho hauria fet.

Quan hem de demanar ajuda?

No cal esperar a tenir tots els símptomes físics d’un trastorn d’ansietat per recórrer a ajuda professional. És necessari prendre la decisió molt abans: “Al moment en què tu vegis que t’estàs sentint malament, que hi ha situacions que se t’escapen de les mans i que a més no entens molt bé el que està ocorrent, has de demanar ajuda”, sosté Àlaba. Així, aprendràs a comprendre com són les emocions que estàs sentint i com posar-les al teu favor, i no en contra teva. A més de tot l’esmentat fins ara, convé saber que existeix l’Associació Ajuda des de fa 20 anys ja amb la finalitat de promoure el benestar de les persones que pateixen trastorns d’ansietat.

Per contra, no tractar l’ansietat pot degenerar en malalties de tipus somàtic, és a dir, dolors que es perceben igual que si tinguessin una causa orgànica, però amb component somàtic. És la forma que té el cos de dir-te que no pots seguir així: erupcions en la pell, molèsties gastrointestinals, alopècia, migranyes… Assenyalis de el cos perquè entenguis que necessites parar. I a nivell psicològic, “perdem molta capacitat d’atenció i concentració, la qual cosa pot fer que disminueixi la productivitat; així com cansament i apatia, el que ens pot portar a un cercle viciós: com fem menys coses, generem menys emocions agradables, ens anem sentint pitjor i fins i tot pot portar-nos a asilarnos i no voler sortir del nostre entorn”.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions