Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Estiraments musculars

Encara que alguns especialistes dubten de la seva funció preventiva enfront de les lesions, s'aconsella realitzar-los en aixecar-se del llit, en el treball i quan es fa deporti

Els músculs estan en continu moviment. Es contreuen i es relaxen sense descans, amb una intensitat major quan es practica esport o se’ls sotmet a un esforç. No obstant això, la cura dels músculs es realitza sovint de manera ràpida i sense parar esment. Els estiraments musculars, necessaris per a mantenir la seva flexibilitat i augmentar el seu rendiment, són els grans oblidats per a moltes persones, que desconeixen la importància de realitzar-los en aixecar-se del llit, abans i després de la pràctica esportiva i, fins i tot, en el treball, mentre s’atén una trucada de telèfon. Alguns especialistes, no obstant això, han posat en dubte recentment la seva eficàcia per a prevenir lesions esportives, malgrat ser considerats l’element clau fins ara per a evitar-les.

Beneficis

/imgs/2006/10/estiramientos2.jpgEls músculs es contreuen i es relaxen contínuament. Bé de manera involuntària (principalment el múscul llis) o voluntària (sobretot múscul estriat) mantenen un moviment constant, que ni tan sols es deté mentre la persona dorm. Amb l’esport, explica David Izquierdo, del centre de Fisioteràpia José Luis Izquierdo de Madrid i membre de l’Associació Espanyola de Fisioterapeutes, «els músculs aconsegueixen contraccions més fortes i més ràpides que en les activitats de la vida diària», per la qual cosa és necessari cuidar-los amb estiraments «per a allargar la seva vida i augmentar el seu rendiment».

Els estiraments són tensions mantingudes dels músculs en el sentit contrari a la seva contracció. El seu principal objectiu és reduir la tensió generada amb el moviment i mantenir la flexibilitat dels músculs. En el cas dels estiraments múscul-tendinosos (previs a la pràctica d’esport), ajuden a preparar l’aparell locomotor per a l’activitat física, ja que, explica el Secretari General de la Federació Espanyola de Medicina de l’Esport, Pedro Manonelles, «les estructures musculars, per la seva pròpia funció, tendeixen a estar escurçades i aquest estirament allarga les seves fibres i les col·loca en una situació més favorable per a la pràctica esportiva».

Els estiraments persegueixen reduir la tensió generada amb el moviment i mantenir la flexibilitat dels músculsNo obstant això, per a Manonelles, els estiraments són importants per al manteniment d’un bon estat de l’aparell locomotor en general. «En ancians», diu, «ajuden a mantenir un grau acceptable de flexibilitat, que tendeix a disminuir amb l’edat, mentre que en qualsevol activitat laboral que suposi sobrecàrregues de l’aparell locomotor resulten beneficiosos per al seu tractament».

Es considera, per tant, que són necessaris a qualsevol edat, abans, durant i després de practicar esport per a recuperar-se de l’esforç, però també estan constatats els seus beneficis en la recuperació d’enrampades musculars o lesions. «En els casos de rehabilitació per trencament fibril·lar o fractura òssia, els estiraments formen part de l’últim grau de la rehabilitació, sobretot, en pacients joves que en la seva vida diària practiquen esport, però són una cosa secundària, una part més del tractament», assenyala Pilar Lago, supervisora de l’àrea de Fisioteràpia de l’Hospital Universitari La Paz, de Madrid.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions