Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Estrès i desig sexual

Un excés d'ansietat impossibilita tenir relacions sexuals satisfactòries
Per Blanca Álvarez Barco 7 de desembre de 2005

La falta de desig sexual no és un estat passatger que ‘com ve es va’, sinó una malaltia segons l’Organització Mundial de la Salut, que en la seva classificació de patologies l’enquadra dins de les disfuncions sexuals no orgàniques amb el nom d’Absència o Pèrdua del Desig Sexual. Aquesta falta d’interès per a emprendre relacions sexuals, rebutjades les causes mèdiques o fisiològiques (problemes endocrins, trastorns hormonals, insuficiència renal o tractaments farmacològics) i les psicològiques (una educació excessivament estricta o baixa autoestima, per exemple), es troba molt sovint lligada a la manera de vida de qui pateix apatia sexual. L’estrès, l’excés de càrregues laborals o familiars i la incapacitat per a afrontar l’ansietat que aquestes situacions generen expliquen sovint la inapetencia sexual.

Qüestió d’hormones

L’estrès pot acabar “matant” la libido, encara que de manera lenta i gradual. La causa està en la testosterona, principal agent del desig sexual. Si aquesta disminueix, també és menor la libido. Però, a més, l’estrès fa que augmenti el nivell de cortisol en la sang, una hormona esteroide produïda per l’escorça suprarenal. L’alt nivell de cortisol reprimeix la majoria de les funcions orgàniques, incloent les funcions sexuals i reproductives. “Sempre que apareixen símptomes d’apatia sexual en homes que solien tenir la libido alta, cal parar esment al cansament, ja que el ritme de vida, els problemes quotidians i la fatiga fan que les ganes de mantenir relacions sexuals disminueixin notablement”, tal com assegura Carlos San Martín, pedagog i terapeuta sexual de la Fundació Sexpol, de Madrid.

Quan s’acumula tensió, si les situacions ens superen, es produeix un bloqueig. I el pla sexual no és una excepció. Per això, generalment, L’estrès influeix en el desig, afavorint l’apatia i inhibint la resposta sexual.

L’estrès influeix en el desig, afavorint l’apatia i inhibint la resposta sexual

Generalment, segons indica la psicòloga María Rodríguez, del Centre d’Estudis i Teràpia del Comportament de Sant Sebastià, l’estrès impossibilita tenir relacions sexuals satisfactòries. Per part seva, Gloria Arancibia, psicòloga i sexòloga de la clínica del Doctor Matesanz, de Madrid, explica que l’estrès influeix sens dubte en la satisfacció de les relacions sexuals, ja que per a gaudir del plaer “és necessari deixar-se portar per les sensacions, de moment i per la vivència sexual”. Encara que aclareix que si bé les preocupacions són un de tants factors que influeixen negativament en la nostra vivència sexual, no pot aïllar-se aquest factor com l’únic causant de la falta de desig sexual, ja que són moltes altres les variables que poden estar influint en aquesta inapetencia Com saber si la falta d’iniciativa sexual es deu a l’estrès?

Principals símptomes

Per a diagnosticar que la inapetencia sexual sigui causada per l’acumulació de tensió i preocupacions cal tenir en compte diversos factors, segons indiquen els psicòlegs, entre els quals es troben la falta d’interès a iniciar activitats sexuals, ja sigui amb una parella o en solitari, o la freqüència de les relacions, si és molt inferior al que es pot esperar per l’edat i el context corresponent o si és menor que en etapes anteriors de la vida. En qualsevol cas, els especialistes han de descartar que aquesta persona pateixi depressió.

Quan els símptomes i el ritme de vida indiquen amb claredat que l’estrès és la causa de la disfunció sexual, cal tenir en compte com l’afecta cada persona, en el que tindrà molt a veure el gènere de qui el sofreixi. I és que encara que pot afectar tant dones com a homes, la resposta de cadascun és molt diferent. Així, com explica la psicòloga María Rodríguez, en els homes poden aparèixer o aguditzar-se, si ja existien, problemes com l’ejaculació precoç i la disfunció erèctil. La disminució del rendiment sexual comporta, a més, por al fracàs, segons indica l’experta de la madrilenya clínica Matesanz, la qual cosa dóna lloc a una “disminució del nombre de relacions, amb el que el problema es transforma en un cercle viciós que acaba per provocar de manera gairebé irremeiable la pèrdua de desig”.

Per part seva, en les dones, l’ansietat de l’estrès provoca que les relacions sexuals s’espacien i que sorgeixin greus problemes com el vaginismo i l’anorgasmia . Gloria Arencibia matisa que la dona és més vulnerable que l’home a perdre l’apetit sexual, no sols per l’estrès sinó també per altres circumstàncies de la seva pròpia vida, com l’educació, les activitats dels nens, la doble jornada laboral… El cansament i l’aclaparament solen ser una queixa habitual de les dones, perquè no tenen temps per a si mateixes, la qual cosa afecta molt seriosament la seva autoestima i inevitablement a les relacions sexuals. Tenint en compte que la tensió provoca la pèrdua d’apetit sexual, pot aquesta passar de s’un trastorn passatger a convertir-se en un mal de durada indefinida? Com és possible posar-li solució?

Solucions

L’escàs o inexistent desig sexual pot durar més o menys temps en funció de la importància que cada persona concedeixi a la seva vida sexual,

L’escàs o inexistent desig sexual pot durar més o menys temps en funció de la importància que cada persona concedeixi a la seva vida sexual

segons els experts consultats i esmentats anteriorment. Per a moltes parelles la sexualitat és important, però basen la seva relació en altres aspectes. Per a unes altres, no obstant això, les relacions sexuals són un element fonamental per a poder mantenir la seva relació de parella. Per tant, qui consideri que la seva sexualitat té prioritat sobre altres aspectes, no deixarà que l’estrès “destrossi” la seva vida sexual i es posarà en mans d’un especialista. No obstant això, cal aclarir que no sol ser la primera reacció dels afectats. Generalment, com apunta la psicòloga María Rodríguez, els qui pateixen problemes d’índole sexual deixen passar el temps “intentant que se solucionin per si mateixos”, explicació avalada pels resultats de nombroses enquestes sociològiques. Si existeix una bona comunicació amb la parella, la primera mesura que pren un afectat sol ser parlar del tema amb qui comparteix la seva vida sexual. En molts casos, segons explica Gloria Arencibia, és possible passar la “mala ratxa” i tornar a viure les relacions de manera satisfactòria tan sols amb aquesta mesura. Però, assegura també, per regla general, “deixar passar el temps no és un bon aliat”.

Per aquesta raó, la millor solució, en la qual coincideixen els tres experts, és acudir com més aviat millor a un especialista perquè no sols podrà resoldre el problema de desig, sinó també “millorar la qualitat de les relacions i la seva vida sexual”, subratlla Arencibia. A més, en acudir a una consulta, qui sofreix el problema s’adona que no és una “bestiola estranya” i que són moltes les persones que es troben en la seva mateixa situació. I, segons explica la psicòloga donostiarra María Rodríguez, amb intervencions terapèutiques breus, els resultats solen ser reeixits en una gran proporció.

El tractament terapèutic, detalla el terapeuta sexual Carlos San Martín, es basa sobretot en l’ensenyament de nous hàbits que ajuden a manejar l’estrès, com la respiració, la relaxació o la revisió de l’escala de valors de l’individu afectat. Els canvis conductuals que proposen els experts per a arribar a la superació del trastorn sexual es basen en tècniques per a combatre l’estrès:

  • Raonar: No s’ha de deixar passar de llarg el problema, sinó afrontar-lo i reflexionar sobre els motius que porten a sentir l’angoixa i l’ansietat que bloquegen els sentits. Prendre consciència que no sols afecta al pla sexual, observar quins altres aspectes de la vida quotidiana es veuen ressentits.
  • Relaxar-se: Adonar-se que l’estrès és variable i no durarà sempre i relativitzar la importància de no sentir desig sexual en alguns moments determinats. El pitjor és obsessionar-se.
  • Tenir qualitat de vida: Eliminar els excessos, tant en el treball com en la realització d’activitats físiques esgotadores.
  • Establir prioritats clares: No sempre és a les nostres mans eliminar preocupacions com a malalties, problemes econòmics o familiars. Però sí que depèn de cadascun de nosaltres ‘saber viure malgrat’, posant un ordre de prioritats i donant a cada situació i problema la importància que mereix, no més.