Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Estrès nadalenc: claus per afrontar-ho

L'arribada del Nadal, un motiu de celebració i il·lusionant per a una part de la població, suposa una prova de foc per a la pau interior de moltes persones

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 19deDesembrede2014

Per molt que agradi una activitat, si no es descansa, l’organisme s’estressa. I en Nadal, compaginar l’organització de les festes amb el treball i la cura dels nens que estan de vacances escolars, o voler seguir totes les tradicions, forma un còctel explosiu per al benestar de qualsevol, que pot conduir a un episodi d’estrès. En aquest article s’apunten quins són les principals fonts d’estrès durant les festes nadalenques i qui són els principals afectats. A més, s’aporta una llista de consells per afrontar aquestes festes amb menor ansietat.

Img navidad paquetes art
Imatge: Wavebreakmedia

En Nadal, hi ha persones que no estan per a festes per diferents motius: perquè es troben en un procés de duel per la pèrdua recent d’un ser estimat (per defunció o separació); perquè tenen fòbia a aquestes festes, per experiències negatives; i unes altres, perquè assumeixen el rol d’organitzadores i s’estressen en gran manera en haver de fer moltes coses en molt poc temps. Pretendre brillar en Nadal com a amfitriona pot desllustrar la salut de moltes dones que suporten un gran estrès en aquestes dates. No obstant això, es pot mitigar si s’és selectiu i es baixa el llistó del que s’espera de cadascun.

La dona: la gran víctima de l’estrès nadalenc

Compaginar l’organització de les festes amb el treball i la cura dels nens forma un còctel explosiu per al benestar de qualsevol
La dona, per genètica i naturalesa, tendeix a ser més controladora i organitzadora que l’home i és qui s’estressa més durant el Nadal. Aquest rol, que pot ser positiu per a si mateixa i per al funcionament de la unitat familiar, l’esclavitza encara més per uns dies en què augmenta l’organització de banquets, compra de regals i activitats vàries. Tot això se sumeixi a l’injust repartiment de tasques domèstiques, ja que l’home no sol assumir més del 20% o 30% respecte a la dona, la qual cosa la posa en una situació molt estresante, segons Antonio Cano, president de la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Ansietat i l’Estrès (SIGUIS) i catedràtic de Psicologia de la Universitat Complutense de Madrid.

Aquesta situació empitjora en Nadal. A moltes els resulta molt difícil delegar, volen manar i tendeixen al perfeccionisme fins a tal punt, que ni tan sols serveix l’ajuda d’una altra dona. En sentir-se tan sobrecarregada, inicia acalorades discussions amb la seva parella, amb recriminacions que no condueixen a cap lloc i que li generen més estrès. “A més, se sent avaluada per l’organització dels seus sopars; vol preparar un menú especial, que no sigui conegut ni per la seva mare, les seves germanes, la seva sogra o la seva cunyada. Busca filar encara més prim i convertir-se en l’amfitrió estel, quan podria comprar fet parteix del menú, si no és bona cuinera, i intentar gaudir sense voler impressionar als altres”, puntualitza l’especialista.

Per al doctor Cano, l’afectada hauria d’aprendre a repartir la càrrega de l’organització de les celebracions i, en el conjunt de la societat, caldria replantejar els rols socials, ja que la joventut sol estar infrautilizada. Així, mentre en dècades prèvies els adolescents i els joves de la casa tenien assignats petits encàrrecs com anar a buscar el pa o fer la compra amb una llista, en l’actualitat no tenen cap obligació, estan sobreprotegidos i se’ls permet refugiar-se en els seus entreteniments, com la videoconsola. En canvi, els pares -i en major mesurada les mares-, esgotats pel treball i els quefers de la llar, han de fer front a les obligacions domèstiques. No obstant això, mantenir aquesta dinàmica familiar fa més inútils als fills i més estressats als pares de forma innecessària; d’aquí la necessitat de buscar l’equilibri, adverteix.

Les quatre principals fonts d’estrès en Nadal

Les fonts d’estrès del Nadal són nombroses i identificar-les pot ajudar de forma notable a reduir-ho. El president de la SIGUIS les agrupa en quatre:

  • Pretendre atendre a massa demandes en pocs dies. En un marge de quinze dies s’intenten comprimir deu golafres o més amb familiars, amics i companys de treball, celebrar les festes inflant-se a menjar, a regalar, en ocasions amb un viatge,… el que aboca a un excés de despesa econòmica i d’energia. Davant aquests casos, cal ser selectiu i no intentar concentrar totes les celebracions en quinze dies. Si uns amics es reuneixen una vegada a l’any, no té sentit ni és obligatori que sigui en Nadal, quan major concentració d’esdeveniments familiars hi ha; pot ser en una altra data.
  • Els nens estan de vacances, però els pares no. Això constitueix una demanda afegida per als progenitors, encara que en els últims anys molts col·legis han organitzat campaments, activitats lúdiques o esportives. Però aquests dies també són una oportunitat per comptar amb els avis per a la seva cura, encara que sense sobrecarregar-los, o per passar més temps amb els petits, si es té menys treball.
  • Seguir totes les tradicions de regals per als nens. D’aquesta manera, els menors se senten saturats en rebre massa joguines; punts que, de vegades, ni tan sols poden obrir-los tots d’una vegada o prefereixen jugar amb la caixa, la qual cosa pot generar una gran frustració en l’adult i tampoc fa més feliços als petits. Alguns experts sostenen que tres regals són suficients. S’aconsella adquirir-los amb la suficient antelació i no deixar-ho tot para última hora, quan ja estan esgotats i cal fer llargues cues.
  • Reunir-se amb persones amb els qui es té una mala relació, ja que aquestes trobades poden constituir una font d’estrès. En aquests casos, molts decideixen restringir les reunions amb elles en el següent Nadal. La família no sempre és font de benestar i felicitat; prova d’això és que hi ha més morts violentes perpetrades per familiars que per estranys. Davant forts conflictes familiars, els experts recorden que no és obligatori reunir-se.

Vuit consells per afrontar millor l'estrès en Nadal

Per afrontar la tensió que provoca l’aclaparament característic de Nadal, el president de SIGUIS ofereix un llistat de recomanacions:

  • 1. Aprendre a triar entre totes les demandes d’aquestes dates, és a dir, entre viatjar, assistir a tots els menjars o fer multitud de regals.
  • 2. Preparar-se per al Nadal amb una bona distribució de recursos, que impliqui haver descansat, arribar en bon estat de salut i amb un estalvi econòmic suficient.
  • 3. Fer un horari flexible, si es té menys treball que la resta de l’any, ajuda a afrontar millor l’estrès .
  • 4. Solucionar durant l’any els conflictes familiars abans de compartir taula amb un familiar a qui s’està enfrontat.
  • 5. Recordar que no és obligatori reunir-se en Nadal si existeix un enfrontament amb algun familiar, ja que s’ha de mantenir una bona relació per celebrar-la junts.
  • 6. Adequar el pressupost a la situació de cadascun i no gastar a l’excés en una època de difícil supervivència com l’actual.
  • 7. Racionalitzar, per consens, la quantitat de regals que es donen als nens o entre familiars, amb jocs com ‘l’amic invisible’.
  • 8. Recordar on radica la felicitat: no està a fer-se molts regals ni a gastar molt, sinó en les petites coses, com fer una passejada o compartir temps amb els sers estimats.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions