Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Estrès visual: què és i com evitar-ho

El 80% de les persones que romanen més de vuit hores davant de la pantalla de l'ordinador sofreix estrès visual com a resposta a un esforç ocular excessiu

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 25 de Gener de 2013
img_ojos ordenador

Vista cansada, visió borrosa, ineficàcia visual i mal de cap, dolor muscular a la zona cervical i de l’esquena i fatiga general són algunes de les manifestacions que poden posar en alerta a els qui es passen massa hores davant d’una pantalla d’ordinador. En aquest article es descriu com l’estrès visual, produït per una gran demanda de visió durant períodes de temps molt perllongats i per no seguir unes pautes ergonòmiques correctes, pot provocar fatiga visual.

Img ojos estres visual art
Imatge: bark

Veure és una activitat en la qual es fa necessària la conjunció de molts i variats factors. Algunes vegades, encara que l’agudesa visual és correcta, hi ha sensació de que la visió no és còmoda, sobretot, en distàncies curtes. En certs casos és a causa de fatiga visual o astenopía. A pesar que aquest terme significa “visió escassa”, no es refereix a la disminució de la funció visual, sinó a les molèsties causades per un esforç voluntari de l’aparell visual per acomodar i ajustar la vista.

La sensació de cansament ocular és habitual en els qui realitzen el seu treball a curta distància i durant temps perllongats
Segons la Societat Ergoftalmológica Espanyola, els símptomes més habituals de l’astenopía són: malestar ocular amb tensió ocular, visió borrosa, sensació esporàdica de diplopía (visió doble), sensació de cansament ocular i pesadez en els ulls; enrogiment ocular, coïssor i augment de la secreció de llàgrimes; disminució de l’agudesa visual i percepció borrosa dels objectes; i mal de cap.

Aquest efecte de cansament ocular o incomoditat visual és corrent en persones que realitzen el seu treball a curta distància i durant períodes de temps perllongats, és a dir, que sotmeten l’òrgan de la vista a una situació d’estrès continu. L’esforç ocular que cal fer per aconseguir una visió adequada mantinguda fa que la persona tingui la sensació de que minva la seva agudesa visual, encara que sigui de manera transitòria.

Sis consells per reduir l’estrès visual

Amb l’objectiu de disminuir l’estrès visual a l’àrea de treball, els especialistes recomanen tenir en compte una sèrie de pautes ergonòmiques:

  • 1. La cadira ha de tenir un respatller adequat que faciliti asseure’s en una postura equilibrada. És important que pugui regular-se l’altura del seient i l’alineació del respatller. L’esquena ha d’estar recta, amb els peus recolzats sobre un suport i amb una posició del tórax que permeti respiracions profundes.
  • 2. La inclinació de la superfície de treball ha de ser uns 25 graus a partir de la superfície horitzontal, per reduir la tensió sobre el cap, espatlles, coll i ulls.
  • 3. Quan es treballi “d’a prop”, ha de realitzar-se a la distància d’Harmon (el colze ha d’estar en l’escriptori i els artells, en la barbeta) amb una petita inclinació del cap cap avall. Sol ser de 40 centímetres. És essencial ser conscients per no reduir aquesta separació.
  • 4. Tan important és una adequada il·luminació general (preferible que sigui natural) com una centrada a l’àrea de treball, que ha de ser almenys tres vegades més intensa que la de fons. Aquesta llum directa ha d’entrar pel costat oposat a la mà que s’utilitzi per evitar ombres. Cal anar amb compte amb els reflexos i contrastos del mobiliari que provoquen que es prenguin postures incorrectes per sortejar-los.
  • 5. Un bon agarri del bolígraf o llapis evita haver-se de ladear o apropar a l’excés a l’àrea de treball: ha d’agafar-se a 2,5 centímetres des de la punta, i usar l’índex i polze per sostenir-ho i el mitjà sol com a suport.
  • 6. Fer descansos per enfocar la vista a distància. És idoni prendre’s un minut per cada 15 per ajudar a disminuir la fatiga ocular. Durant aquest temps es pot aprofitar per mirar per la finestra. De vegades, en determinades professions, els especialistes prescriuen lents per a la realització de tasques d’a prop.

Estrès visual en nens

Els nens també sofreixen estrès visual. Martina Abel, òptica-optometrista especialista en la teràpia visual dins de l’àmbit educatiu, explica que, “a pesar que la majoria de les funcions visuals (acomodació, convergència i motilidad ocular) són com les dels adults, la percepció visual no madura fins als set anys, i és a partir de llavors quan el sistema visual està preparat per gestionar les demandes visuals. No obstant això, el programa educatiu vigent obliga als menors a forçar la vista abans que estigui per complet desenvolupada“.

Així, als petits se’ls pressiona perquè avancin aprenentatges. Segons un estudi de la Universitat de Cambridge (Regne Unit), els cinc anys és una edat massa primerenca per ensenyar a llegir. En altres paraules, els nens, igual que succeeix amb els adolescents i els adults, cada vegada estan més obligats a forçar la vista amb l’ús freqüent de pantalles de diferent grandària (ordinadors, telèfons mòbils, tabletas, etc.).

No poder estudiar per mal de cap, no poder acabar un treball per lagrimeo constant i, fins i tot, no comprendre les instruccions escrites d’un problema de matemàtiques són algunes de les excuses que poden posar en alerta als progenitors. En els escolars és important, a més:

  • Fomentar l’activitat a l’aire lliure que, no solament lluita contra el sedentarisme, sinó que força a fixar la vista des de lluny, la qual cosa ajuda a la reducció de la fatiga visual.
  • Limitar l’ús de la televisió a menys de dues hores al dia, asseure’s a més de dos metres de la pantalla i veure-la amb la llum encesa. És fonamental corregir la postura del nen i ensenyar-li a desviar, de tant en tant, la mirada. També caldria restringir l’ús de videojocs i ordinador.

De fet, els resultats de l’estudi IDEFICS, realitzat en més de 16.000 nens de vuit països europeus i amb edats compreses entre els dos i els nou anys, demostraven que un de cada cinc menors europeus sofreix excés de pes, amb una major prevalença als països del sud d’Europa, com Espanya. Entre els hàbits nocius més arrelats estan un insuficient exercici físic (menys de 60 minuts diaris d’exercici físic de moderat a intens) i un excés d’hores davant d’una pantalla (més de 14 hores a la setmana).

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions