Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Et proposem un repte: inicia una nova vida

El tabaquisme és la malaltia més prevalente del món i es relaciona amb gairebé 30 patologies, algunes d'elles, molt greus

img_reto inicia nueva vida hd

Els qui fumen han sentit infinitat de vegades que han de deixar-ho, que és dolent per a la seva salut… En efecte, el tabaquisme és una malaltia crònica i addictiva reconeguda per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) com un trastorn mental i del comportament. En l’actualitat, suposa la malaltia més prevalente del món i es relaciona amb l’aparició d’altres 29 patologies (càncer, malalties pulmonars, malalties cardíaques…). A més, com a conseqüència de l’addicció al tabac, cada any moren a Espanya més de 50.000 persones. Llavors, per què seguir fumant? Què fa tan difícil deixar-ho? En aquest article s’analitzen les raons de per què fumar és una conducta apresa que es converteix en hàbit i què fer per deixar-ho.

Imatge: stockasso

Per què fumem

El consum de tabac és una conducta complexa que s’explica sobre la base de dos grans factors: l’addicció física, causada per la nicotina, i els hàbits de comportament.

Igual que ocorre amb altres activitats, com rentar-se les dents havent dinat, fumar és una conducta apresa que es converteix en hàbit a causa de:

  • La pràctica. Algú que fuma un paquet de tabac al dia durant 25 anys haurà repetit l’acte d’encendre un cigarret 182.500 vegades i l’hi haurà portat a la boca unes 2.737.500 vegades. Pocs actes haurà repetit o repetirà en tantes ocasions al llarg de la seva vida. Per això, la conducta de fumar acaba automatitzant-se.
  • L’associació. Quan una persona fuma, no es queda parada, sempre està fent altres activitats alhora, com conduir, prendre un cafè, estar amb amics… i la seva realització acaba associant-se a tenir un cigarret a les seves mans. Si no es tingués un, es trobaria incòmoda i incompleta.
  • El reforç. Quan un fuma creu que cada vegada que ho fa té conseqüències positives en la seva persona, ja que estimula els centres de plaure del cervell.

Per tot això, una conducta apresa en un moment, amb el temps acaba convertint-se en un hàbit de comportament estable i mantingut. Per això, quan algú vol deixar de fumar, a més de superar l’addicció a la nicotina, ha d’aprendre a realitzar activitats quotidianes sense acompanyar-les del tabac, la qual cosa moltes vegades és molt complicat.

Què fer llavors si és tan difícil

Si fuma i vol deixar el tabac, el primer que ha de fer és buscar en el seu interior la motivació que li ajudarà a aconseguir-ho. Si no està motivat, no ho aconseguirà; la decisió de deixar-ho solament pot procedir d’un mateix. A cada persona li mouen unes determinades raons, per això ha de buscar les seves. Escrigui totes i cadascuna d’elles, totes són vàlides, i compari-les amb les quals li conviden a continuar fumant. Miri cap a quin costat s’inclina la balança: si cau cap al costat d’abandonar el seu hàbit, no ho dubti i comenci la seva nova vida.

Busqui ajuda. No ho faci solament, sobretot si ja ho ha intentat en ocasions anteriors sense èxit. Consulti amb el seu metge els diferents tractaments psicològics (conductual i motivacional) i farmacològics com els tractaments substitutius de la nicotina (pegats, xiclets, vareniclina o bupropion) existents i l’èxit dels quals està clínicament provat.

Triï quin dia començar la seva nova vida. És recomanable que sigui dins d’unes tres setmanes per poder preparar-se, i sempre que les circumstàncies que envolten a aquesta data siguin adequades. És a dir, no triï una data en la qual tingui una excessiva càrrega de treball, exàmens, un esdeveniment social… perquè llavors serà més complicat. El dia D ha d’estar emmarcat en unes circumstàncies favorables.

Conegui quin és el seu hàbit de consum diari de tabac. Per a això, registri cadascun dels cigars que fuma durant una setmana, anotant l’hora a la qual ho fa, quina activitat acompanyava a aquest cigar i com s’ha sentit en fumar-ho. Al final de la setmana podrà fer-se una idea més concreta de com és el seu hàbit.

Durant les dues setmanes anteriors a la data triada ha de reduir el consum de cigarrets per afavorir aquest procés. Alguns consells que poden ajudar-li a aconseguir-ho és que no fumi quan li vingui de gust, deixi passar un temps; no accepti cigars que li ofereixin; fumi marques de tabac que no li agradin, si és possible sense nicotina; i allargui el temps entre que s’aixeca i el primer cigar, i entre que acabi de menjar i el cigarret de després.

El dia anterior al Dia D desfaci’s de tot el que li provoca desig de fumar i organitzi activitats per mantenir-se ocupat durant el primer dia de la seva nova vida.

A partir del dia triat, pensi en aixecar-te: “Avui no vaig a fumar!”. Aquest ha de convertir-se en el seu objectiu diari.

Si precisa ajuda per iniciar la seva nova vida, pot descarregar-se la‘ Guia per deixar de fumar HappyAir‘ i consultar amb els nostres professionals sanitaris especialitzats a través del correu cuentanos@lovexair.com.

Etiquetas:

fumar-ca tabac

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions