Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Eva Ferrer Vidal-Barraquer, especialista en Medicina de l’Esport

Les persones que comencen a córrer solen adoptar hàbits saludables

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 21deMaigde2013

Imatge: CONSUMER EROSKI

El popular personatge cinematogràfic Forrest Gump es va calçar un bon dia unes sabatilles esportives i es va posar a córrer sense parar. Enrere deixava paisatges, ciutats i carreteres, mentre una pléyade de corredors s’unia a ell. El mateix ocorre en l’actualitat: el que abans es deia jogging, o córrer en espanyol, i que ara s’ha posat de moda denominar running, és un esport que cada vegada gaudeix de més seguidors. Carreres populars, solidàries, mitges maratons o maratons d’afeccionats han fet visible un esport a l’abast de gairebé tothom que vulgui practicar-ho. Però, què distingeix a aquests corredors de la resta de les persones que practiquen esport? Per què córrer resulta beneficiós per a la salut mental i corporal? Per què no cal llançar-se a això sense una preparació física prèvia i sense l’equip esportiu adequat? Es diferencien en alguna cosa les corredores dels corredors? A totes aquestes preguntes respon en aquesta entrevista Eva Ferrer Vidal-Barraquer, especialista en Medicina de l’Esport i autora de ‘Canvia de Vida. Posa’t a córrer’ (editorial Oniro) per a corredors o aspirants a ser-ho.

El seu llibre es titula ‘Canvia de vida. Posa’t a córrer’. Per què córrer canvia la vida?

Perquè les persones que es posen a córrer solen adoptar hàbits saludables. Quan una persona l’hi planteja, és perquè vol canviar algun aspecte i és habitual que estigui relacionat amb la seva salut.

A quin nivell de la salut actua el running?

A varis. Des del punt de vista preventiu, la carrera, com a activitat aeròbica, ajuda al sistema cardiovascular, ho enforteix i ho manté molt més en forma. A més, aquest esport com a teràpia també pot ser útil per a persones que ja tenen problemes de salut. Aquest exercici té aquesta funció dual.

En quin sentit?

És capaç de controlar les xifres de la pressió arterial, tant per prevenir la hipertensió en el futur com si ja se sofreix la malaltia. Les persones diabètiques que corren aconsegueixen controlar millor les xifres de glucosa en sang (glucèmia) i mantenir-la per sota de nivells patològics i, evidentment, córrer ajuda a mantenir el pes. Aquestes són algunes de les raons per les quals potser molta gent comenci en aquesta disciplina esportiva, sobretot ara i en aquesta època, per perdre pes. Amb la carrera es realitza un treball aeròbic, de manera que es crema el greix acumulat en el cos. A més, també és una disciplina beneficiosa des del punt de vista psicològic.

Quina diferència al corredor de la persona que practica un altre esport?

“Els homes aconsegueixen millors temps en les carreres curtes i les dones són millors corredores de fons”La persona convertida en un runner es caracteritza per posar-se uns objectius i reptes; córrer pot ajudar a superar els obstacles que es presenten en la vida. Serveix també per alliberar l’estrès i, com a mètode d’alliberament, també ajuda en el treball. Un altre aspecte interessant és que és un exercici que es pot practicar en grup o de manera individual. Hi ha persones que tenen la capacitat de fer-ho soles i unes altres que prefereixen anar acompanyades. Pot ser que, en determinats moments, es prefereixi fer-ho solament per comprovar la seva pròpia capacitat, i, altres vegades, en grup per compartir aquest temps, és una motivació més per veure fins a on és capaç de seguir a aquest grup. A més, és un esport que es pot practicar en molts espais: als carrers de la ciutat, en un parc, a la platja, etc. I la capacitat de canviar d’espai i d’adaptar-se a nivell mental també és important.

Si ens centrem en la carrera, quina diferència a dones i homes?

A grans trets, l’anatomia és la base de la diferència. La de la dona està adaptada per a l’embaràs, la pelvis femenina està més a baix i, per tant, el punt de gravetat i d’equilibri és molt diferent al de l’home. Aquest aspecte caracteritza la biomecànica de córrer, a com es dona la gambada. També és molt important la relació entre els peus i el calçat. Les dones tenen els peus més petits i estrets i el calçat ha d’estar adaptat a aquesta particularitat.

Però, en què influeixen les diferències anatòmiques en la carrera? Tant les dones com a homes poden ser bons corredors?

Sí, la qual cosa ocorre és que la dona no té tanta força explosiva com l’home i, per tant, no té la mateixa capacitat en les carreres curtes. A pesar que depèn de la persona, de les seves característiques i de l’entrenament que segueixi, per norma general les dones aguanten més en les carreres llargues, són millors corredores de fons. I els homes aconsegueixen millors temps en les carreres curtes, de 100 metres, perquè tenen més explosividad.

Quan cal realitzar-se les revisions mèdiques? Abans de començar a córrer?

“L’aspirant ha de fer-se una revisió completa abans de començar a córrer”L’aspirant ha de fer-se una revisió completa, a manera de la ITV del cotxe, abans de començar a córrer. És important que sàpiga si té una lesió, si el seu cor batega de manera adequada, si respira bé, si té problemes d’esquena o massa pes. En la revisió li faran una valoració cardiovascular i cardiorrespiratòria, per comprovar si el seu cor i el seu sistema cardiovascular estan adaptats per a la carrera. Qui s’estrena en aquesta disciplina esportiva, abans de començar, ha de fer-se un examen estàndard (no fa falta que sigui exhaustiu) per veure com es troba en aquest moment. En funció de l’estat de salut, se li recomanarà que comenci per un determinat entrenament especial per a l’inici i, més endavant, als sis mesos o a l’any, se li podrà plantejar un altre tipus d’exercici més adequat.

Quines proves mèdiques comprèn la revisió d’un corredor?

La més típica és una prova d’esforç. No obstant això, el metge també li farà preguntes sobre els seus antecedents familiars i de salut o si pren medicació. També comprovarà si té lesions, problemes anatòmics, etc. Córrer ha de ser un esport segur.

Vostè com a especialista, què recomana? Començar a caminar a pas viu abans de posar-se a la carrera?

Depèn de les necessitats de cadascun. En general, aquesta és una bona elecció. Caminar a pas lleuger o “caminar corrent” és adequat per a tothom. És una molt bona opció per a algú que ha estat sedentari des de fa anys. La progressió és fonamental: cal començar, a poc a poc, per evitar lesions o qualsevol trastorn de salut, i progressar a poc a poc, per córrer de forma segura. Voler anar massa ràpid per evolucionar no té sentit, si no s’ha passat per etapes anteriors. Encara que, insisteixo, tot depèn de l’estat de salut de la persona. A més, no tothom és capaç de córrer. Es pot començar a caminar ràpid i veure què succeeix. Hi ha persones que diuen “jo sol camí ràpid”, la qual cosa no suposa cap problema; pot ser un primer pas o no, o seguir així sempre, segons les necessitats de cadascun.

Poden córrer les embarassades i els ancians?

“Si una corredora és una embarassada sana, pot seguir corrent encara que amb certes modificacions”És cert que no cal generalitzar les recomanacions perquè hi ha grups de població per els qui no són adequades. De fet, respecte a aquests grups, els experts no es posen d’acord. Cal tenir en compte que un embaràs és un procés vital, i no una malaltia, i si una corredora és una embarassada sana (sense problemes de salut afegits que facin que sigui un embaràs de risc), no hi ha problema perquè durant la gestació ho segueixi fent, encara que amb certes modificacions. A mesura que avancin els trimestres, haurà d’adaptar la seva forma de córrer i, quan s’aproximi el moment de donar a llum, haurà d’optar per caminar ràpid. La consigna en aquesta circumstància és ‘no deixis de moure’t, perquè no pots córrer‘.

Amb les persones majors, què ocorre?

Amb la gent gran succeeix el mateix. Si un ja és corredor des de fa 30 anys, no hi ha raó perquè no pugui seguir sent-ho als 75 anys, encara que ha d’anar adaptant-se. És probable que el seu organisme no aguant tant, però pot seguir fent-ho. Un aspecte que les dones han de tenir en compte és que, amb la menopausa, disminueix la calcificació òssia, els ossos/ossos es tornen més fràgils i s’és més propens a lesionar-se. Això no significa que per córrer es lesionaran, no obstant això, cal tenir-ho en compte. Les dones menopáusicas són un exemple de la necessitat de realitzar una bateria d’activitats complementàries a la carrera: el cross training.

Com ha de ser la nutrició del corredor?

El runner ha de plantejar-se si menja bé, si segueix una bona alimentació de base, abans de començar a córrer i, si no és així, modificar-la. La dieta ha de ser equilibrada, saludable i incloure hidratació. No cal oblidar que la dieta és menjar i també beure.

Hi ha algun missatge final que vulgui remarcar?

Si els nens veuen als seus progenitors córrer, tendiran a imitar-los. Practicar esport, com el running, en família és primordial. Les activitats conjuntes estrenyen els llaços. A més és bé aprofitar aquesta activitat tant per reservar-se un temps per a un mateix com pels altres integrants de la família.

Cross training, un entrenament creuat complementari

El cross training o entrenament creuat és realitzar un conjunt d’activitats físiques, especialment beneficioses per a algun grup de la població, com el de les dones amb osteoporosis. Aquest entrenament creuat consisteix en “no centrar-se solament a córrer, sinó a reforçar també grups musculars, com els quals es troben de cintura per a dalt”, explica Eva Ferrer.

Entre aquestes activitats complementàries a la carrera figuren nedar, ioga o marxa nòrdica.”És important que la persona que corre es mentalice que cal treballar altres grups musculars. Això també inclou les taules d’estiramiento, en les quals els músculs, articulacions i cartílags implicats en córrer, descansen”, informa Ferrer.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions