Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Evita que els riscos de l’estiu et passin factura

Els fisioterapeutes alerten i ofereixen els seus consells sobre les capbussades imprudents, la importància dels estiramientos en fer esport i l'exposició directa a l'aire condicionat

img_riesgo verano zam hd

Gaudir de l’estiu és la màxima que tots ens marquem quan arriben les vacances estivals. El problema és que moltes vegades aquestes ganes fan que ens tornem una miqueta imprudents i correm determinats riscos innecessaris. Així ho assenyala el Col·legi Professional de Fisioterapeutes de la Comunitat de Madrid (Cpfcm), entitat que adverteix sobre les capbussades imprudents en rius, pantans o en el mar, així com sobre l’ús excessiu de tabletas i videoconsoles o l’exposició directa als dolls de l’aire condicionat. En aquest article expliquem com prevenir aquests riscos habituals de l’estiu.

Imatge: londondeposit

El perill de capbussar-se de cap en qualsevol lloc

Les immersions de cap en pantans, llacs, rius o en el mar impliquen un alt risc d’impactar contra el sòl o contra una superfície dura, provocant lesions neurològiques irreversibles com la paraplegia i la tetraplejia. “Fins i tot quan el lloc de bany es coneix, el risc d’impacte és alt, ja que el sòl de la superfície d’aigua pot variar segons corrents o marees”, alerta el secretari del Col·legi Professional de Fisioterapeutes de la Comunitat de Madrid (Cpfcm), José Santos.

Recorda aquest expert també la importància de l’escalfament abans de fer exercici i de l’estiramiento després delmateix , sobretot en el cas d’aquelles persones que no estan acostumades a l’exercici físic i que aprofiten els mesos d’estiu o les vacances per practicar esport a la platja.

A més hi ha un punt especial aquí, i és que aquelles persones que practiquen esport en la sorra tenen un alt risc de sofrir problemes lumbars, esquinços de turmell, fascitis plantar, periostitis tibial o, fins i tot, fractures per sobrecàrrega a la regió del metatarso del peu en el cas de no prendre les precaucions necessàries. Per aquest motiu, els fisioterapeutes aconsellen que, si es correrà a la platja, ha de fer-se a la zona de sorra dura i sense pendent, ja que el desnivell del terreny pot provocar sobrecàrrega en determinades parts de l’esquena, i sempre amb sabatilles d’esport, mai descalços.

En el cas d’arribar a produir-se una lesió, Santos incideix en la necessitat de ser tractat per un veritable professional sanitari. “En cap cas cal sotmetre’s als suposats tractaments que diuen realitzar certs massatgistes que ofereixen els seus serveis a la mateixa platja i que exerceixen la seva activitat sense títol homologat per Sanitat i sense els més mínims requisits de seguretat o higiene”, insisteix.

Jugar amb tabletas i videoconsoles té les seves normes

Imatge: Katie Bordner

Durant l’estiu prolifera també l’ús de dispositius com les tabletas o les videoconsoles. Per evitar sofrir dolors de coll o esquena derivats de la seva utilització, el secretari general del Cpfcm recomana, en el cas de les tabletas, usar suports de subjecció per llegir, teclat portàtil per escriure i evitar les postures incorrectes durant la seva ocupació.

Quant als telèfons mòbils, José Santos aconsella no subjectar-ho amb l’espatlla mentre es parla i utilitzar auriculars si s’han de manipular altres objectes durant la conversa. A més, alerta sobre el sobreesfuerzo al que es pot veure sotmesa tant la zona vertical com el polze, en escriure de forma perllongada a través de les pantalles tàctils dels dispositius mòbils.

Quant a l’ús de videoconsoles, recorda que el recomanat és no passar més de dues hores al dia jugant i que s’ha de descansar deu minuts per cada hora de joc. A més, si es tracta de jocs esportius, és aconsellable escalfar i estirar abans i després de l’exercici, a més de triar el joc en funció de les edats i l’estat físic dels jugadors.

Cura amb els dolls de l’aire condicionat

L’expert apunta també que el contacte directe de l’aire condicionat amb el cos, especialment amb l’esquena o la cara, pot produir diferents contractures musculars, lumbàlgia i cervicalgias. Així, explica que “és important que la pell i la musculatura no rebin el doll directe d’aire fred mentre s’està treballant, conduint i, especialment, mentre s’està dormint”.

A més, assegura que la falta de neteja dels filtres de l’aire condicionat pot provocar problemes en les vies respiratòries tals com faringitis, típics refredats, infeccions respiratòries com la “malaltia del legionari” i fins i tot problemes gastrointestinals. “És imprescindible realitzar un bon manteniment dels equips d’aire condicionat per evitar aquest tipus de patologies”, puntualitza.

Consells per a una conducció saludable

Imatge: Maridav

En relació als múltiples desplaçaments que es realitzen per carretera durant aquestes dates, Santos recorda que si es viatja amb un nen, el seient més segur del cotxe és el darrere central, per la qual cosa es recomana instal·lar en ell un sistema de subjecció específic per al menor, que ha d’estar adaptat al seu pes i edat.

Així mateix, aconsella als conductors verificar l’altura i la distància del seient, de manera que els peus puguin trepitjar a fons els pedals d’embragatge, fre i accelerador, sense necessitat d’inclinar o desplaçar el cos cap a davant. A més, recomana adaptar el respatller de manera que la inclinació del conductor sigui el més perpendicular possible i mantingui una distància d’almenys 25 centímetres respecte del volant, descansar cada dues hores i aprofitar aquestes parades per hidratar-se i fer estiramientos de cames, tronc, braços i nines, per evitar contractures i lumbàlgies.

Etiquetas:

estiu riscos salut

RSS. Sigue informado

La cita diaria con la salud

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions